جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 66708
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1400 18:55
بخش اول دومین مناظره؛

جزئیات دفاع کاندیدا از خودشان

در پخش پایانی نیمه اول دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، کاندیداها به دفاع از خود پرداختند.

قاضی زاده هاشمی 
مناظره به شکل دیگری برگزار شود که تفاوت در رویکرد دیده شود

 قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: ممکن است در تهیه برنامه یا رویکرد دولت بعضی موضوعات پیشران باشد. مثلا من معتقدم که حکمرانی را باید تغییر بدهیم و برخی دیگر ممکن است رویکردشان متفاوت باشد. این نحوه پرسیدن سوالات باعث می شود تفاوت کاندیداها و آورده آنها دیده نشود. لذا انتقادی که در این زمینه صورت گرفت وارد است و می شود مناظره به شکل دیگری برگزار شود که تفاوت در رویکرد دیده شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت توجه به معلولین به عنوان شهروند درجه اول گفت: ۱۰ درصد جامعه به نحوی معلولیت دارند. این افراد می توانند زندگی شان را اداره کنند و باید ابزار یک زندگی معمولی و محیط برای آنها فراهم شود، اما در این سال ها مورد توجه نبوده اند. ما قانون خوبی هم تصویب کردیم، ولی به نتیجه نرسیده است. وی اضافه کرد: ما بررسی هایی را برای مناسب سازی معابر و غربالگری انجام داده ایم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: موضوع دیگر موضوع جانکاه کرونا و وضعی است که جهان گرفتار آن است. ما آمار فوتی های بالایی داریم که غیر قابل توجیه است. صدا و سیما گزارش هایی از کشورهایی که اوضاع شان خراب است، ارائه می کند، اما از کره جنوبی که تنها ۳۷ کشته داشته یا ویتنام که ۵۳ کشته داشته یا چین به عنوان مرکز شیوع کرونا که ۴۶۳۴ کشته داشته چیزی نمی گوید. خیلی جاها واکسیناسیون را هم شروع نکرده اند، اما دولت های قاطعی داشتند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فردی در کلاب هاوس می گفت می توانستم ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کشور کنم، اما دولت همکاری نکرد. یعنی ما این امکان را داشتیم که بسیاری از افراد واکسینه شود، اما این کار انجام نشده است.

علیرضا زاکانی:
دولت باید پیرو و پاسخگوی مردم باشد

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: در کشور ما انسداد وجود ندارد. بلکه مشکل در مدیریت، زیاده‌خواهی‌ها و باندبازی‌هاست. من حاضرم با هر یک از این کاندیداها مناظره کنم که آن هم بر اساس برنامه‌ها باشد. آرزویم این بود که مناظره به صورت دو به دو صورت می‌گرفت که این اتفاق رخ نداد؛ لذا برای انجام مناظره اعلام آمادگی می‌کنم.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید یک بسته جامع داشته باشد، گفت: نمی‌شود کشور را با کاریکاتور اداره کرد؛ لذا باید به اقتصاد، مدیریت، فرهنگ، اجتماع، سیاست و سیاست خارجی پرداخت. باید برای هر بخش هم بسته‌های جدی‌ای داشت که بتوان اقدام جدی انجام داد.

زاکانی توضیح داد: به طور مثال در حوزه سلامت معتقدم دولت می‌تواند اقدام اساسی و جدی کند که بیمار غیر از درد بیماری درد دیگری را تحمل نکند یا اینکه برای معیشت می‌توان ریشه فقر مطلق را برداشت. برای آن برنامه‌ای با شش سرفصل تنظیم کردم که منابع و شرایطش در درونش وجود دارد و امکان اجرای آن از همین حالا وجود دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: درباره آزادی‌های مدنی نیز معتقدم دولت باید پیرو و پاسخگوی مردم باشد، به شفافیت و دقت در جهت نظارت مردم بر ما و ایجاد فضای اعتمادسازی نوین و اعتراضات مردم معتقدم.

وی گفت که اصول ۸ و ۲۷ و همچنین ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی باید اجرا شود. ما فقط از سه و نیم میلیون سرپرست خانوار زن صحبت می‌کنیم که تنها ۱۷۷ هزار نفر آنها تحت پوشش بیمه هستند. دولت هم برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق و توجه به تمامی ابعاد زندگی مردم برنامه دارد که هیچ‌کدام هم شعاری نیست.

 ابراهیم رئیسی:
درباره آسیب هایی که امروز جامعه دیده باید دید واقعی تر  داشت

 ابراهیم رئیسی در ادامه در دفاع از دیدگاه های خود گفت: درباره آسیب هایی که امروز جامعه دیده باید دید واقعی تر  داشت. الان شرایط چیست؟ وضعیت شرایط مردم آسیب دیده است. وضعیت کسب و کار مردم اسیب دیده است و اعتماد به دولت در پایین ترین سطح بوده که آسیب دیده است.
وی ادامه داد: ما به پشتوانه سرمایه اجتماعی نیازمندیم. انچه که ملت دنبال ان بودند استقلال اقتصادی در حوزه های مختلف است. ما استقلال سیاسی داریم ولی به دلیل  نگاه های شخصی و حزبی و فردی در دیگر ابعاد استقلال از آن فاصله داریم. رئیسی گفت: مردم از آسیب های اجتماعی نگرانند. آزادی های اجتماعی در کنار استقلال اصل بسیار مهمی است که مردم آن را مطالبه دارند. وی افزود: ما ابتدای ورود به قوه قضاییه لایحه صیانت و حمایت از بانوان را تنطیم کردیم که  ۴۰۰ روز در دولت معطل مانده است.

وی با تاکید براینکه محوری ترین نکته عدالت است گفت: عدالت در کشور در همه شئون  آسیب دیده است. اگر حقوق مردم و دختر و زن و روستایی درست شناخته شود، باید با قدرت ان را دنبال کرد.

محسن مهرعلیزاده:
 اگر وزارت بهداشت از مافیا بازی‌ها دست برمی‌داشت امروز مردم واکسینه شده بودند 

محسن مهرعلیزاده در بخش دیگری از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: درباره جوانان بارها صحبت شده؛ ما امروز ۱۰ میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که تکلیف‌شان مشخص نیست؛ باید جوانان را بیشتر تحویل بگیریم و در نظر داشته باشیم که جوانان واقعیت‌های جامعه و صاحب آینده کشور هستند. باید سبک زندگی جوانان دهه ۷۰و ۸۰ را بپذیریم؛ اگر یک ذره موی دختر خانمی بیرون باشد، نباید پیامک وحشت بدهیم؛ توقع من از آقای رییسی که قاضی القضات هستند این است که در این زمینه تذکر دهند؛ اصولاً اینکه عده‌ای در جامعه ایجاد رعب و وحشت کنند، جامعه را نگران می‌کند. اینکه  جوانان در پارکی آب بازی می‌کنند را دستگیر می‌کنند، نتیجه‌اش می‌شود فرار نخبگان و از دست دادن نیروهای ارزشمند آینده کشور.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در زمینه مقابله با کرونا متاسفانه دولت خیلی کوتاهی کرده است، خاطر نشان کرد: وزیر محترم باید به موقع عمل و واکسن وارد و بخش خصوصی را فعال می‌کرد؛ چندین شرکت خصوصی داریم که می‌توانند بدون انتقال ارز واکسن وارد کنند. قیمت واکسن کرونا از دو الی ده دلار است که با قیمت آزاد می‌شود ۲۰۰ هزار تومان؛ بارها گفتم که اگر وزارت بهداشت از مافیا بازی‌ها دست برمی‌داشت و اجازه می‌داد حتی به قیمت آزاد واکسن وارد شود، امروز مردم واکسینه شده بودند و اینگونه نبود که وزیر بهداشت با پزشکان و پرستاران با شعر و شاعری برخورد کند و  با قسم خوردن به حضرت عباس (ع)کار را تمام کند.

مهرعلیزاده تاکید کرد: برنامه من این است که اگر رئیس جمهور شدم در عرض ۳ ماه همه مردم ایران را واکسینه می‌کنم؛ بخش خصوصی می‌تواند واکسن وارد کند و ما مردم را واکسینه کنیم. من همچنین درباره مهارت افزایی جوانان و همچنین وضعیت بازنشستگان هم برنامه‌هایی دارم.

محسن رضایی:
با کمک همین پول می شود دخل و خرج را حل کرد

 محسن رضایی در بخش دیگری از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: در دوران زندگی خود بعد از انقلاب و حتی در زمان جنگ این سختی ها را نداشتیم؛ بیکاری، گرانی، تبعیض و فشاد و نوسانات دائم، مردم نمی دانند فردا چه خبر است، اما آیا می شود تورم را کاهش داد و کرونا را مهار کرد و ارزش پول ملی را حفظ کرد؟ بله. ملت های دیگر این کار را کردند، چطور ما نمی توانیم این کار را کنیم؟ بحث ما نمی توانیم چند سال گذشته آمده و نسل جوان ما را هم تحت تاثیر قرار داده، آنهایی که با دست خالی کارهای بزرگ را پیش می بردند، آنها را هم به حاشیه برده است. معتقدم امید دیدنی و گفتنی است و ان شاءالله سال 1400 سال گشایش خواهد بود.

وی در نقد زاکانی و همتی گفت: ببینید 137 میلیارد دلار ارزش معادل دلاری یارانه های تهران است. ده ها منبع این را بیان کردند؛ بانک جهانی و آژانس بین المللی انرژی و آقای همتی که رییس بانک مرکزی بودند و آقای زاکانی هم رییس مرکز پژوهش های مجلس است. باید بدانند این کار شدنی است، مطمئن باشید پولی که حیف و میل می شود با کمک همین پول می شود دخل و خرج را حل کرد.

رضایی درباره صحبت های ابراهیم رئیسی مبنی بر این که مدیریت جهادی در کشور مستقر شود خیلی از مسایل حل می شود با تایید این سخنان گفت: ولی این که می گویند برنامه در کشور هست خیر، برنامه نیست. در این دولت در چهار سال اول سه بار برنامه تغییر کرده است.

وی هم چنین درباره درخواست سعید جلیلی و نقد وی به برگزاری مناظره اظهار کرد: بحث آقای جلیلی را قبول دارم و اگر می شود آقای علی عسگری مناظره سوم را روش اش را تغییر دهند. ولی آقای جلیلی ما هم خودمان باید از فرصت استفاده کنیم، وقتی سوال می کنند درباره بانوان و اهل تسنن من صحبت خودم را مطرح کردم و اگر این روش تغییر نکرد، سعی کنیم خودمان دیدگاه‌هایمان را مطرح کنیم و این خلل را رفع کنیم.

عبدالناصر همتی:
انتصابات بر مبنای شایستگی و فارغ از اینکه اهل تسنن یا شیعه باشند

عبدالناصر همتی در دفاع از دیدگاه های خود با اشاره به برنامه‌های خود برای اقوام و مذاهب اظهار کرد: اعطای مسئولیت بر اساس شایستگی است. برخی فکر می‌کنند که اقوام و مذاهب مختلف تهدیدی برای کشور است. معتقدم که اقوام و مذاهب برای کشور می‌توانند مولفه قدرت باشند؛ بنابراین در انتصابات بر مبنای شایستگی و فارغ از اینکه اهل تسنن یا شیعه باشند انتخاب خواهم کرد.

همتی افزود: من در مدیریت‌ کشور حتماً از خوهران و برادران شایسته اهل سنت حداقل سه برابر آنچه که الان هست استفاده خواهم کرد. من در عمل نشان دادم که مشاورم در بانک مرکزی از برادران خوب اهل سنت بود و بازهم در مناصب کلیدی کشور از آنان استفاده می‌کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من مخالف بازداشت و زندانی کردن معتادان هستم. آنان را باید توانمند کرد و به شغل برگردانیم. با داغ و درفش نمی‌شود با معتادان برخورد کرد. آنها حجم عظیمی از مردم ما هستند که باید به آنان توجه کنیم و وضعیت شان ناشی از بیکاری و مشکلات اقتصادی کشور و تصمیم‌گیری‌های نادرست مدیران بوده است.

وی گفت: در مورد معلولان نیز به زندگی اجتماعی آنان حتما توجه جدی می‌کنم و واقعا باید شرمنده باشیم که پل و معبر می‌سازیم به آن عظمت اما با کمال شرمندگی جانباز و معلول عزیز ما نمی‌تواند از آن استفاده کند. باید به مشکلات آنان توجه شود.

همتی درباره مسئله محیط‌زیست اظهار کرد: محیط‌زیست برایم بسیار مهم است و حتماً در اجرای پروژه‌های اقتصادی حق وتو خواهد داشت. توجه جدی به بودجه و امکانات محیط زیست خواهم کرد. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما آن قدرتی که میدان حاج قاسم عزیز و دیپلماسی محمدجواد ظریف ایجاد کردند را پلی خواهم ساخت برای بهره‌برداری اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور.

همتی گفت: تحریم ضروری ترین و فوری‌ترین کار کشور است و باید حتماً به آن بپردازیم و مشکل را حل کنیم.


 سعید جلیلی:
کار واقعی برنامه و پیگیری جدی می خواهد 

 سعید جلیلی در بخش سوم این مناظره در دفاع از دیدگاه های خود با بیان اینکه نقش رئیس جمهور فراتر از دستگاه هاست اظهار کرد: در برخی موضوعات رئیس جمهور باید ماموریت تعریف کرده و دستگاه ها را هم افزا کند و پیشبرد موضوع را پیگیری کند که آیا به نتیجه رسیده است.
وی با اشاره به تمایز کار نمایشی با کار واقعی گفت: 50 درصد جامعه را بانوان تشکیل می دهند. در این هشت سال از حقوق خانم ها صحبت شده اما نتیجه آن تقریبا هیچ بوده است. 18 طرح و برنامه را دولت آورده اما نتیجه آن چه بوده است؟ زنان سرپرست خانوار چه امکانات بیشتری به دست آوردند. چه ابتکاراتی برای اشتغال خانم ها ایجاد شده است؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: کار واقعی برنامه و پیگیری جدی می خواهد، برخی ماموریت ها تعریف شده، اما حتی یک بار هم جلسه تشکیل نشده و پیگیری نشده است. در این مدت هزاران و ده ها هزار خانم سرپرست خانوار یا بد سرپرست بودند که دولت وظیفه داشته برای آنها برنامه تهیه کند. آمار طلاق نسبت به ازدواج افزایش یافته و برای حل آن برنامه نیاز داریم. طرحی برای زنان روستایی تعریف شده با بودجه حدود 500 میلیون دلار با عنوان آگاه سازی زنان روستایی از حقوق خود که جمعیت مخاطب آن 510 نفر بودند؛ اینها کار نمایشی است نه کار واقعی.
برچسب ها: مناظره دوم
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر