جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 66600
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1400 20:48
اولین مناظره ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۷ روز شنبه پانزدهم خرداد آغاز شد و کاندیداها به پرسش‌های اقتصادی مطرح شده پاسخ دادند.
به گزارش راه امروز: اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور ۷ داوطلب تایید صلاحیت شده (سیدابراهیم رئیسی،‌ محسن رضایی،‌ سعید جلیلی،‌ محسن مهرعلیزاده،‌ عبدالناصر همتی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی زاده) در رسانه ملی آغاز شد.

نامزدهای انتخاباتی در مرحله سوم مناظره به سوال آخر پاسخ دادند که مشروح آن را در ادامه می  خوانید: 


« نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم»

عبدالناصر همتی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا  مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای کاهش ضایعات بخش کشاورزی و رفع مشکلات در این بخش دارید، اظهار کرد: بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد و زندگی روستاییان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی است که من هم برنامه مفصلی برای نجات کشاورزی از این وضعیت دارم. سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار نهاده‌های کشاورزی وارد می‌کنیم که بخشی از آن از محل ارز 4200 تومانی و بخشی هم از طریق ارز نیمایی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی ۷۵ درصد آب را در کشور مصرف می‌کند، گفت: باید اقدامات جدی از نظر نوع کشت و آبیاری انجام دهیم. از سویی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی هم اهمیت دارد. خرید تضمینی ما خرید تضمین قیمت بوده است که مثلا گندم پنج هزار تومان خریداری شده در حالی که باید تضمین خرید به قیمت روز باشد. مساله دیگر انتقال محصولات کشاورزی به بازار مصرف است که در شب عید دیدیم که چه مشکلاتی به وجود آمد. برای حل این مشکل باید انبارهایی درست کنیم و محصولات از طریق بورس کالا به فروش برسد تا تولیدکننده مجبور نباشد محصولات خود را با قیمت پایین پیش‌فروش کند.

همتی با بیان اینکه نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم، تصریح کرد: استان‌هایی که در حوزه کشاورزی فعال هستند را نیز نتوانستیم صنعتی کنیم. اکنون بذر، کود و سم با قیمت بالا به دست کشاورز می‌رسد و من برای حل این مشکلات برنامه دارم.

«باید از ظرفیت نخبگان استفاده شود»

زاکانی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا درباره برنامه اش در خصوص بومی گزینی گفت: تحول در عرصه اقتصاد مدیریتی، جهش تولید، حکمرانی فضای مجازی، دولت الکترونیک، تمرکززدایی و مبارزه قاطع با فساد اداری و فساد اقتصادی از جمله برنامه های بنده است. تمرکز زدایی مبنی بر بازآمایش ایرانی اسلامی است.

وی توضیح داد: کشور به ۴۵۱ شهرستان تقسیم می شود. دولت من تلاش می کند که جهت تحول شهرستان ها را فعال کند. اکنون ۹۰ درصد بودجه در مرکز استان تصمیم گیری می شود که باید با اصلاحات اعمال شده شهرستان ها محور قرار گرفته و از ظرفیت نخبگان در شهرستان ها استفاده شود.

وی افزود: با این برنامه ۴۵۰ نقطه کشور با یکدیگر مسابقه می دهند و این مبتنی بر ۹ پیشران در حوزه هایی همچون جهش تولید و توجه به بنگاه های خرد، کوچک و میانی است.

وی با تأکید بر اینکه باید در مسیر تولید گام برداشت، گفت: برای حرکت در این راه باید اختیارات در کل کشور توزیع شده و از ظرفیت نخبگان استفاده شود تا از این فلاکتی که این دولت و دولت های قبلی ایجاد کرده اند، نجات پیدا کرد که این با مشارکت مردم میسر خواهد شد و مردم می توانند در سال اول دولتم تغییر را احساس کنند.

«متاسفانه امروز محیط زیست‌مان بیشتر در خطر است»

مهرعلیزاده هم  در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا درباره  راهکارهایش برای تغییر کاربری و تخریب محیط زیست گفت: تغییر کاربری‌ها یا برای ایجاد صنایع است یا برای ایجاد مراکز مسکونی؛ با توجه به اینکه هر کدام در نهادهای متفاوتی تصمیم گیری می شود باید تصمیمات مشخص آن بخش را در نظر بگیریم.  

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه متاسفانه امروز محیط زیست‌مان بیشتر در خطر است، اظهار کرد:  یکی از دلایل عمده این موضوع این است که با تشکیل شوراهای اسلامی در مراکز استانها و معین نبودن دقیق اختیارات آنها در مقایسه با اختیارات سایر ارگانها در مسأله زمین و همچنین نحوه ارتباط آنها با شهرداری‌ها، باعث شده بعضاً اعمال نفوذهایی انجام شود و برخی تغییر کاربری‌ها فراتر از آنچه قانون اجازه می‌دهد، صورت بگیرد.

مهرعلیزاده ادامه داد: درباره تغییر کاربری‌های صنایع نیز معمولا در نظامی که در بودجه نویسی داریم، یک نکته آینده‌نگرانه و عمیق در طراحی وجود دارد اما در عمل وقتی در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، به دلیل نگاه نماینده‌ها به حوزه‌های انتخابیه شان باعث می‌شود فشارهای زیادی جهت ایجاد صنایع و توسعه‌های دیگر در حوزه خودشان وارد کنند که متاسفانه باعث تخریب محیط زیست می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از راه های اساسی جلوگیری از تخریب محیط زیست تقویت سازمان محیط زیست است؛ باید نهادهای عمومی ناظر بر محیط زیست را بعنوان ناظر فعال کنیم. من متاسفم از اینکه به هر دلیلی در چند سال قبل شاهد بودیم تحت عنوان محیط زیستی ها برای عده‌ای مشکل ایجاد کردند؛ معاون جوانی آمد و در محیط زیست کار کرد و هزاران اسم جاسوس بر او گذاشتند اما مشخص شد که مشکلی وجود نداشته است؛ حضور آقای کاوه مدنی و نگاه دقیق محیط زیستی او در محیط زیست اتفاق مغتنمی بود. در شرایط فعلی اگر به این مسائل کم توجهی کنیم در آینده باید با بحران مواجه شویم.

«باید ده‌ها مجوز از ده ها سازمان و دستگاه بگیریم تا کار را انجام دهند»

سعید جلیلی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا درباره شهرک های صنعتی اظهار کرد: از بسیاری شهرکهای صنعتی بازدید کردم همه اذعان دارند که یکی از مهمترین موانع تولید تامین مالی است و اگر ما روزانه دوهزار میلیارد تومان خلق پول می‌کنیم، چطور این افراد مشکل تامین مالی دارند؟ این پول‌ها به کجا می‌رود و به دست چه کسی می‌رسد؟

وی افزود: عدم ثبات در مقرارت اقتصادی برای صادرات هم یکی دیگر از مشکلات این شهرکهای صنعتی است. یکی از خواسته‌های این شهرکهای صنعتی این است که ما را هم در این جلسات مقررات گذاری شرکت دهید و حرف ما را هم بشنوید.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری تاکید کرد همه می‌گویند ما باید ده‌ها مجوز از ده ها سازمان و دستگاه بگیریم تا کار را انجام دهند. باید از ظرفیت دولت الکترونیک استفاده کنند و این موضوع را حل سازند.

«اشتغال مولد وجود داشته باشد»

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا  به سوالی درباره راهکار حل مشکل بیکاری و جلوگیری از مهاجرت قشر جوان از مناطق روستایی به شهرهای بزرگ گفت: اینکه من می گویم ساختارها استضعاف گر هستند و منابع مالی به صورت نادرست بین دهک ها ومناطق مختلف توزیع می شود نتیجه اش مهاجرت روستاییان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی است.

وی افزود: آمریکایی ها سال ها پیش برای ما اصلاحات ارزی را طراحی کردند که هدفش توسعه شهرنشینی بود. از طرفی درآمدهای نفتی باعث شد سطح رفاه در شهرها افزایش یابد و تمایل به مهاجرت نیز بیشتر شد. در حال حاضر نسبت روستانشینان به شهرنشینان ۲۰ به ۸۰ شده است که عمدترین دلیل آن بازتوزیع نامناسب منابع است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران بیشترین درآمد مالیات بر تولید را در بین دیگر کشورهای دنیا دارد، اضافه کرد: در بحث سپرده های بانکی هم می بینید که دهک اول بیشترین سپرده را دارد و میزان سپرده دهک های پایین تقریبا صفر است. اگر جوانان روستایی علاقه به ماندن در روستا ندارند به این دلیل است که درآمد کافی و رفاه لازم را ندارند. ما باید شیفت بندی را به گونه ای انجام بدهیم که منابع بانکی به آن سمت سوق پیدا کند، مالیات کمتر شود، اشتغال مولد وجود داشته باشد و اختیارات داده شود که فرماندار مدیریت کند و مردم محل هم بر آن نظارت کنند.

«باید از آنچه که دولت قبلی و فعلی کرد درس بگیریم»

رضایی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا در پاسخ به پرسشی درباره فقر، فساد و تبعیض گفت: به عنوان یک سرباز  لازم است هشدار دهم و بگویم که چرا سینه خود را دوباره می خواهم سپر مردم کنم.

وی با نام بردن از مشکلات ریشه ای در اقتصاد کشور همچون فقر ، فساد و تبعیض گفت: باید از آنچه که دولت قبلی و فعلی کرد درس بگیریم.

رضایی خطاب به همتی گفت: آقای همتی چرا کنار آقای روحانی بودید؟ اگر او تخصص اقتصادی نداشته است پس به دست شما این کارها را انجام داده است؛ چرا به شعور مردم توهین می کنید؟

وی خطاب به مردم هشدار داد: مردم عزیز ایران می تواند فاجعه بزرگی رخ دهد. بیش از ۲۰ سال است دارم فریاد می زنم به داد اقتصاد برسید. دولت آینده باید قوی ترین دولت باشد چه از اصلاح‌طلب چه اصولگرا ، چه از بانوان و چه اهل سنت باید استفاده کنیم. باید از خودخواهی ها دست برداریم و از جنگ‌های روانی دست برداریم؛ خدا خوشش نمی آید.

وی گفت: ملتی که می خواهد تمدنی بسازد نباید دستاویز مشکلات مختلف قرار گیرد.

«باید به سمت ارز تک نرخی رفت»

ابراهیم رییسی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا درباره راهکارش برای کنترل تورم گفت:  متاسفانه یکی از مشکلات جدی مردم تورم است.‌ قیمت کالاهای اساسی فوق العاده افزایش پیدا کرده است. مسکن هفت برابر، خودرو هشت برابر، گوشت و مرغ پنج الی  شش برابر شده و سفره مردم کوچک شده و سفره  کوچک مردم را نالان کرده است.

وی افزود: در همین مناظره برخی گفتند اگر رئیسی بیاید قیمت دلار پنج هزار تومان می‌شود و خودشان دلار را سی هزار تومان کردند و بعد هم گفتند اگر نبودیم دلار پنجاه هزار تومان می‌شد! این مثل دروازه‌بانی که هفده گل خورده بود و گفت اگر من نبودم سی گل می‌خوردیم! تورم راهکار دارد.

رییسی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی چه مصیبتی برای کشور درست کرد و چقدر پرونده برای قوه قضائیه تولید کرد؟ باید بسمت ارز تک نرخی رفت و  باید ارزصادراتی را  مدیریت کرد. با اعلام اینکه ارز برنگشته کاری پیش نمی‌رود، مدیریت باید کرد و  تسهیلات بانکی را باید مدیریت کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر