دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: 66582
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1400 17:32
سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری؛

جزئیات اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

اولین مناظره سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا قرار بود ۱۷ خرداد ماه برگزار شود، که به دلیل همزمانی روز برگزاری، با مسابقه تیم ملی ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی، این برنامه دو روز زودتر (۱۵ خرداد ماه) برگزار خواهد شد.
اولین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری تا ساعتی دیگر برگزاری می شود. مناظره مهم و بسیار کلیدی که می تواند روند انتخابات را با تغییرات مهمی روبه‌رو کند. در این مناظره مشخص می‌شود رقبای اصلی چه کسانی‌اند؟ آیا این انتخابات پدیده ای دارد یا نه؟ کدام نامزدها پوششی هستند و ... .

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷ امروز آغاز می شود.  بر این اساس قرار است کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۶ در محل برگزاری مناظرات انتخاباتی حاضر شوند. دیگر مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز سه شنبه ۱۸ و شنبه ۲۲ خرداد برگزار می‌شود. این در حالی است که روز گذشته برای چند ساعتی التهاب انتخاباتی به اوج خود رسید. پس از بیان رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه "به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد، جفا و ظلم شد" این احتمال تقویت شد که شورای نگهبان ممکن است در احراز صلاحیت ها تجدید نظر کند اما این شورا ساعاتی پس از سخنان رهبری اعلام کرد که لیست احراز صلاحیت ها تغییری نمی کند.

از طرف دیگر مناظره های انتخاباتی با برنامه ریزی بحث برانگیزی همراه بود.  اولین مناظره سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ابتدا قرار بود ۱۷ خرداد ماه برگزار شود، که به دلیل همزمانی روز برگزاری، با مسابقه تیم ملی ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی، این برنامه دو روز زودتر (۱۵ خرداد ماه) برگزار خواهد شد. 

اعلام دیرهنگام ساعت مناظره نیز حرف و حدیث‌ها را به دنبال داشت. حتی موضوع مناطره ها نیز تا روز گذشته روشن نبود.  تغییر زمان مناظره‌ها و دیگر ابهامات آن با انتقاد کاندیداها روبه روشد. در ابتدا گفته شد که تغییر زمان مناظره های انتخاباتی ابتکار وزیر کشور بوده است اما این موضوع تکذیب شد و آن را تصمیم کمیسیون تبلیغات اعلام کردند. 

اجرای مناظره‌های حداقل سه‌ساعته را مرتضی حیدری عهده‌دار است؛ ضمن اینکه تاکنون از دکور این برنامه، رونمایی نشده است.

موضوع مناظره اول موضوعات اقتصادی اعلام شده است. 

نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری عبارتند از:

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،  سید ابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس،  محسن مهرعلیزاده استاندار پیشین استان‌های خراسان و اصفهان و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی.

همتی تنها نامزدی که ماسک داشت
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۱۶
در صداوسیما تنها نامزدی که ماسک زده بود عبدالناصر همتی بود که مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. آنها می گویند تنها همتی پروتکل‌ها را رعایت کرده است. 

البته بنا به گفته مجری مناظره همه نامزدها باید در استودیو مناظره ها ماسک نداشته باشند. 

آغاز مناظره
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۰۴
اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با اجرای مرتضی حیدری مجری با سابقه صداوسیما آغاز شد. این مناظره شبکه اول سیما به صورت زنده پخش می‌شود. 

شماره صندلی نامزدهای انتخابات
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۰۱
شماره صندلی‌های نامزدهای انتخابات بر اساس قرعه‌کشی مشخص شد

 آقای قاضی‌زاده شماره ۳
 آقای همتی صندلی شماره ۷
 آقای رضایی شماره ۵
آقای جلیلی ۱
 آقای رئیسی ۲
 آقای مهرعلیزاده ۶
 آقای زاکانی ۴

اعتراض همتی به مجری
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۴۵
قرعه کشی چینش نامزدها در صحنه مناظره برگزار شد و شماره صندلی آنها مشخص گردید.  در هنگم قرعه کشی همتی خطاب به مجری برنامه قرعه کشی کاندیداها گفت: "چرا همه را «آقا» صدا کردید، جناب رییسی را «جناب آقا»؟" مجری صداوسیما نیز ناچار به اصلاح شد. 

چند نکته درباره مناظره اول
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۳۶
اول؛ مناظره های انتخاباتی پتانسیل آن را دارند روند اقبال عمومی به نامزدها را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. در حال حاضر براساس نظرسنجی‌ها ابراهیم رئیسی بیشترین اقبال عمومی را دارد. پس باید بیشتر نامزدها برای تغییر این وضعیت وارد میدان شوند. به این ترتیب رئیسی باید بیش از دیگر نامزدها در معرض نقد قرار داشته باشد. اما بحث نامزدهای پوششی می تواند این مسئله را تغییر دهد. گفته می‌شود نامزدهای اصولگرا غیر از محسن رضایی همگی پوششی رئیسی هستند. با این حال می‌توان گفت دست کم سه نامزد در مناظره اول به نقدی جدی ابراهیم رئیسی و برنامه هایش می‌پردازند. محسن رضایی، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده. 

دوم؛  با توجه به اینکه مناظره اول درباره مسائل اقتصادی است احتمالا انتقادات زیادی در آن از دولت حسن روحانی و عملکرد آن صورت خواهد گرفت. قابل پیش بینی است که همه کاندیداها به ویژه نامزدهای اصولگرا دست به نقد عملکرد دولت روحانی بزنند. در روزهای اخیر نیز این روند وجود داشته است. 

سوم؛ در مناظره اول موقعیت عبدالناصر همتی ویژه است. او رییس کل بانک مرکزی دولت کنونی بوده و چند روز پیش برکنار شد، پس این نقطه ضعف را دارد که به راحتی به خاطر عملکرد دولت مورد نقد و حمله قرار گیرد. از طرف دیگر او اقتصاددان است و تسلط خوبی بر مسائل اقتصادی دارد و این نقطه قوت را دارد تا با استفاده از دانش خود برنامه دیگر نامزدها را زیر سوال ببرد. با این حال نامزدهای اصولگرا او را نماینده "وضع کنونی" می‌دانند. 

چهارم؛ در مناظره اقتصادی احتمالا با مجموعه‌ای از وعده‌های انتخاباتی نامزدها روبه رو خواهیم بود. وعده‌هایی که در روزهای گذشته مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. حتی برخی نامزدها متهم به اظهاراتی پوپولیستی شده‌اند. در این محسن رضایی بیشتر مورد انتقاد بوده است احتمالا او در مناظره اول سعی کند این نسبت را از خود رفع کند. 

پنجم؛ مناظره اول برای محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی از منظر رقابت درون گروهی هم بسیار حیاتی است. در روزهای اخیر عبدالناصر همتی توانسته پیشرفت قابل توجهی کند و بخشی از بدنه اصلاحات را به خود جلب کند، اگر مهرعلیزاده نتواند در این مناظره خوب ظاهر شود ممکن است قافیه را در رقابت درون جناحی به همتی ببازد. می توان پیش بینی کرد که اگر مهرعلیزاده عملکرد قابل قبول نداشته باشد ناچار شود در روزهای پایانی به نفع همتی کناره گیری کند. این شرایط برای همتی هم در سطح پایینتری قابل تصور است. در روزهای اخیر همتی از حمایت حزب کارگزاران برخوردار بوده است اما مهرعلیزاده حمایت حزبی ندارد. 

ششم؛ علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاملا در کنار ابراهیم رئیسی در مناظره حضور خواهد داشت. این دو به نوعی نامزد پوششی رئیسی خواهند بود و احتمالا تلاش می‌کنند حملات به او از سوی دیگر نامزدها را خنثی کنند. البته در این بین وعده های اقتصادی خود را هم مطرح می کنند. 

هفتم؛ برخی سعید جلیلی را هم نامزد پوششی می‌‌دانند، اما عده‌ای می‌گویند او نامزد پوششی نیست و به طور جدی وارد میدان شده و برای رئیسی هم مشکل آفرین است. مناظره اول می تواند صحنه رقابت درون گروهی جلیلی و رئیسی باشد. یعنی عملکرد این دو نامزد ممکن است بر اقبال عمومی اصولگرایان بر آنها موثر باشد. شاید در این مناظره عملکرد جلیلی باعث شود که او بیش از رئیسی مورد توجه بدنه اصولگرا قرار گیرد و به نوعی تبدیل به پدیده انتخابات شود.

جزئیات نحوه برگزاری نخستین مناظره
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۷
در اولین مناظره، ترتیب صندلی نامزدها و پاسخ دادن آنها به سؤالات بر اساس قرعه‌کشی مشخص خواهد شد.

انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام می‌شود.

مناظره اول در دو قسمت برگزار می‌شود.

هر نامزد برای پاسخ به هر سؤال سه دقیقه فرصت دارد.

هر نامزد همچنین 4 دقیقه فرصت نقد پاسخ‌های دیگر نامزدها و 4 دقیقه فرصت دفاع از پاسخ‌های خود را (در مقابل نقد دیگر نامزدها) دارد.

در مجموع برای مناظره اول 21 سؤال درنظر گرفته شده است (هر نامزد سه سؤال)

در پایان مناظره، هر نامزد 4 دقیقه فرصت جمع‌بندی خواهد داشت.

زاکانی: آمده‌ام با ناکارآمدی، فساد و باندبازی رقابت کنم
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۶
علیرضا زاکانی آخرین نامزدی بود که برای حضور در اولین مناظره وارد سازمان صدا و سیما شد. وی پس از ورود به سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز ۱۵ خرداد را بزرگ می‌شمارم و هزاران درود بر امام و شهدا می‌فرستم. بنده با استدلال، منطق و عدد و رقم به عزیزان و رقبای خودم مواردم را مطرح کنم تا هم قابل قضاوت باشد و با واقعیت جامعه منطبق باشد و شعاری نباشد همچنین راهکار عبور از مشکلات را ذکر می‌کنم.

زاکانی گفت: اعلام می‌کنم توانمندی داخل کشور بالاست و الان که به این وضع اسفناک رسیدیم همان دلیلی است که آمده‌ام با ناکارآمدی، فساد و باندبازی رقابت کنم؛ من آمده‌ام حق مردم را بگیریم. کسانی هستند که از سر سیری شب خوابشان نمی‌برد در حالی که برخی از گرسنگی سنگ به شکم هایشان می‌بندند.

وی افزود: رقیب خود را فساد، ناکارآمدی، قبیله سالاری و غیرشایسته سالاری می‌دانم امیدارم حق مردم را بگیریم.

مهرعلیزاده: فقط رئیسی رقیب من است
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۵

محسن مهرعلیزاده، نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از ورود به سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران بیان کرد: سعی می کنم صادقانه با مردم صحبت کنم و راهکارها را ارائه دهم‌. عرصه مشکلی است و نامزدها باید سابقه‌شان مشخص باشد.
او افزود: تنها رئیسی بر اساس نظرسنجی‌ها رقیب من است.

جلیلی: رقیب ما کسی است که کشور را متوقف کند
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۰
سعید جلیلی داوطلب دیگری بود که به محل رسانه ملی وارد شد. وی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کشور ۸ سال روند کندی داشت و در بسیاری از موضوعات توقف داشت و در این ۸ سال تحولات کشور را دنبال کردیم و برنامه نوشتیم کشور ظرفیت این را دارد که به یک جهش برسد.

وی افزود: رقیب ما کسی است که کشور را متوقف کند، معطل کند و هر روز یک بهانه بیاورد.

جلیلی ادامه داد: روش ما این است با اقناع و اخلاق اسلامی مطالب خود را به ملت بیان کنیم، حضور پر شور و گسترده مردم و انتخاب آگاهانه آن‌ها کشور را به جهش می‌رساند.
رئیسی: رقیب من فساد و ناکارآمدی است
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۰
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از ورود به سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران گفت: عرض تسلیت دارم به مناسبت شهادت امام صادق(ع) و یاد و خاطره امام بزرگوارد و شهدای ۱۵ خرداد را گرامی می‌دارم. پرچمی که امام بزرگوار برافراخت و شهدای گرامی به دنبال آن بودند اجرای عدالت بود.

وی ادامه داد: امروز یعد از ۴۰ سال مبارزه با فقر، فساد و... ایجاد یک تحول مساله مهم کشور است. تغییر وضع موجود لازمه اش ورود با معنای مردم در صحنه و اراده مردم است.

حجت الاسلام رئیسی افزود: خواست مردم حضور من در صحنه بود و بنده به عنوان یک طلبه به این خواسته لبیک گفته و آمدم که خدمتگزار مردم باشم. در این میدان و ابتدای ورودم به این عرصه هم گفتم که آن چیزی که می‌تواند رقیب من باشد؛ این رقیبانی که به ظاهر هستند همه محترمند و هرکس می‌تواند وارد صحنه شده و نظری داشته باشد، اما من رقیب خود را ناکارآمدی و فساد می‌دانم.

وی گفت: مردم عزیز ما با آن چه مطرح می‌شود و با راهکار‌های حل مساله قضاوت کنند و ببینند که آیا فرد را در این جایگاه می‌بینند که بتواند شعارهایش را عملی کند یا خیر؛ مردم باید قضاوت کنند کسی که وارد می‌شود صادق القول باشد. به نظرم باید داوری‌اش را بر عهده مردم گذاشت.

رضایی: هر کدام از آقایانی که مسبب وضعیت موجود بودند رقیب من هستند
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۰۹
محسن رضایی سومین نامزدی است که وارد رسانه ملی شد. وی در بدو ورود گفت: سالگرد ۱۵ خرداد را گرامی می‌دارم؛ سالگردی که نقطه جدیدی در حیات سیاسی کشور رقم زد. من برای دفاع از ملت ایران و دفاع از میراث انقلاب به مناظرات انتخاباتی امده ام تا بتوانم برنامه‌های خود را مطرح کنم و به عنوان سرباز وطن از این میراث بزرگ پاسداری کنم.

رضایی اظهار کرد: کاملا آمادگی دارم با وضعیت موجود که در کشور مستقر شده رقابت کنم. هر کدام از آقایانی که مسبب وضعیت موجود بودند رقیب من هستند. من جز برای دفاع از ملت ایران و جز برای حقیقت گفتن مسیر دیگری را پیش نخواهم گرفت و هیچ نوع مسامحه‌ای را به خود راه نخواهم داد.

وی اظهار کرد: امیدوارم وظیفه‌ای که شهدا برگردن من گذاشته اند ادا کنم. سعید جلیلی به عنوان چهارمین نامزد در رسانه ملی حضور یافت.

همتی: قهر مردم رقیب من است
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۰۶
عبدالناصر همتی به عنوان دومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در رسانه ملی حضور یافت. وی در بدو ورود به محل رسانه ملی ضمن تسلیت به مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و شهادت امام جمعفر صادق (ع) گفت: من در حال حاضر یک شهروند عادی هستم تا چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی بودم و یک استاد دانشگاهم آماده ام مقابل یک جریانی که تلاش می‌کنند کشور را با سیاسی کاری اداره کنند بگویم مشکلات اقتصادی کشور راه حل دارد آمده ام بگویم که حصر ایران را باید پایان دهیم. آمده ام بگویم اقتصاد را باید از حصر سیاست خارج کنیم.

جوانان را باید از حصر مقررات خارج کنیم نفت را از حصر آمریکا خارج کنیم و مردم را از حصر یک جریان که ۵ نامزد آن در این انتخابات حضور دارند خارج کنیم. شما فرمودید رقیب شما کیست که باید بگویم رقیب من همین ۵ نامزد هستند. قهرمردم مهمترین رقیب من است و اگر مردم قهر خود را کنار بگذارند من رقیبی نخواهم داشت.


قاضی‌زاده هاشمی به صداوسیما: آماده‌ام بزنم زیر میز
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۰۰
قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سخنان گفت: " به قول آقای ضرغامی آمده‌ام بزنم زیر میز؛ نه میز برخورد با اشخاص بلکه این روش کشورداری."

ورود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به صداوسیما
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۸
از دقایقی پیش نامزدهای انتخابات در حال ورود به محل مناظره های انتخاباتی هستند. تاکنون سعید جلیلی، عبدالناصر همتی، قاضی زاده هاشمی و ابراهیم رئیسی وارد صداوسیما شدند. 

مناظره ها به صورت مستقیم از شبکه اول سیما پخش می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر