جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 6648
تاریخ انتشار: 20 مهر 1392 08:05
قاضی سراج درباره پرونده 3هزارمیلیاردی خبر داد:

زندانی‌شدن چند معاون وزیر

به گزارش راه مردم به نقل از شرق،  نوبت به دانه‌درشت‌ها رسیده است. رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نقش «یقه‌سفیدها» در پرونده‌های فساد مالی از زندانی‌بودن چند معاون وزیر به اتهام فساد مالی خبر داده است. «قاضی سراج» در برنامه «دیروز امروز فردا» با اشاره به پرونده فساد سه‌هزار‌میلیاردی گفته است: «ما چند معاون وزیر داشتیم که الان در داخل زندان هستند. یکی از آنها رییس «امیگرو» است که الان در زندان است. مدیرعامل شرکت «تراولز» هم الان در زندان است.» «سراج» هفته پیش هم از محاکمه همزمان مدیران وقت بانک «ملی»، «مسکن» و «صادرات» خبر داده و گفته بود: «تاکنون درگیر سازمان بازرسی بوده‌ام وگرنه تا به حال «خاوری» محاکمه شده بود.» در جریان اختلاس سه‌هزارمیلیاردی نام برخی مدیران مهم ارشد دولت احمدی‌نژاد و چند نماینده مجلس به میان آمد، اگرچه تاکنون به‌جز سه نماینده‌ای که «محسن افتخاری» سرپرست دادگاه‌های کیفری استان خبر از صدور حکم مجازات برای آنها داده است خبری از دادگاهی‌شدن مدیران رده‌بالای دولتی نشده بود. «محسنی‌اژه‌ای» سخنگوی قوه‌قضاییه در ارتباط با اینکه سه نماینده مجلس در پرونده سه‌هزارمیلیاردی چه نقشی داشتند به «ایسنا» گفته بود: «در پرونده سه‌هزارمیلیاردی، دو نفر به جزای نقدی و ردمال محکوم شدند و یکی دیگر از آنها تبرئه شد.» «اژه‌ای» گفته بود: «در وقوع فساد بزرگ بانکی، چهار دستگاه نقش مهمی داشتند. گمرک، اقتصاد و دارایی، بانک‌ها و بانک مرکزی، که اگر به وظایف خود به‌درستی عمل می‌کردند این فساد رخ نمی‌داد یا در این حد نبود.»

نقش مدیران دولتی در پرونده فساد سه‌هزار‌میلیاردی در شرایطی بود که «احمد توکلی» نماینده مجلس نیز در این‌باره گفته بود: «این اختلاس به پشتیبانی یک جریان در دولت انجام شده است، ولی باید به این مساله فکر کرد که چگونه جسارت انجام چنین جنایاتی در اقتصاد کشور پیدا شده است.» بر اساس سندی که اخیرا سایت «مشرق» منتشر کرده است، «اسفندیار رحیم مشایی» رییس دفتر رییس وقت دولت در نامه‌ای به وزرای اقتصاد و راه، خواستار تسریع در واگذاری سهام شرکت فولاد خوزستان به گروه «امیرحسین آریا» عامل اصلی اختلاس سه‌هزار‌میلیاردتومانی شده بود. «مصطفی پورمحمدی» رییس وقت سازمان بازرسی کل کشور و وزیر کنونی دادگستری در پاسخ به این پرسش که آیا به اتهامات نزدیکان «محمود احمدی‌نژاد»، از جمله «اسفندیار رحیم‌مشایی» که نامش در دادگاه برده شده رسیدگی خواهد شد، به «خبرآنلاین» گفته بود: «همین مقدار هم کار بزرگی بود. چهره‌های بزرگ و مطرحی آمدند. اسمشان برده شده. محاکمه شده‌اند. محکوم شدند. صاحب‌منصب بودند.» او در مورد اتهاماتی که متوجه اسفندیار رحیم‌مشایی است افزوده بود: «اگر حرف‌هایی که در دادگاه زده شد راست باشد نهایتا می‌توانسته جایی کمکشان کرده باشد. ولی بازیگر اصلی این صحنه خود خسروی است». وی همچنین گفته بود: «اینکه دولت از این گروه حمایت کرده هیچ تردیدی نیست؛ از آقای رییس‌جمهوری، رییس دفترشان، وزرا و بانک‌ها. اینها همه روشن است یک گروه بزرگ اقتصادی بودند. از حمایت دولت و رانت دولت هم استفاده کردند. در این هیچ تردیدی نیست.»سه مدیرعامل بانکی که رییس سازمان بازرسی کل کشور از آنها نام برده «قدرت‌الله ﺷﺮﯾﻔﯽ» ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮان ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ و رﯾﯿﺲ هیات‌ﻣﺪﯾﺮه وقت سابق ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺴﮑﻦ است که ﮐﻨﺎر ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺷﺪ، مدیرعامل سابق «بانک صادرات»، «سیدمحمد رضا جهرمی» که در دولت نهم، سمت وزارت کار را برعهده داشت و «محمودرضا خاوری» مدیرعامل وقت بانک ملی‌اند. «خاوری» مدیرعامل وقت بانک ملی پس از دو جلسه بازجویی، به بهانه شرکت در جلسه‌ای کاری روانه لندن شد و سپس از هتل محل اقامت خویش ضمن عذرخواهی استعفای خود را به تهران نمابر کرد و با توجه به داشتن تابعیت دوگانه از همانجا به خانواده خود در «تورنتو» پیوست. «احمدی‌مقدم» با بیان اینکه پلیس ایران با پلیس کانادا توافقنامه قانون استرداد مجرم دارد، گفت: «با این حال دولت کانادا شانه خالی می‌کند. به گونه‌ای که در ابتدا اصلا قبول نداشتند که این فرد آنجا زندگی می‌کند و بعد از اثبات این قضیه نیز اعلام کردند که اطلاعی از مکان وی ندارند و ما نیز اعلام آمادگی کردیم که در چارچوب وظایف، پرونده را مشترکا بررسی کنیم. تا این پرونده به پایان برسد.» در پرونده فساد سه‌هزار‌میلیاردی تاکنون به اتهامات 250 متهم رسیدگی شده است. در این پرونده چهار نفر به اعدام، دو نفر به حبس ‌ابد و بقیه متهمان به تحمل حبس‌های ۲۵سال، ۲۰سال، ۱۰سال و پایین‌تر محکوم شده‌اند. اژه‌ای اعلام کرده بود: «مه‌آفرید خسروی، بهداد بهزادی معاون حقوقی گروه امیرمنصور آریا و ایرج شجاعی معاون مالی گروه امیرمنصور آریا به‌عنوان مفسدفی‌الارض و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به اعدام محکوم شده‌اند.»
با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه پاک کرد
«سراج» در برنامه «دیروز امروز فردا» با اشاره به اینکه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی ما به یک عزم ملی نیاز داریم و سه قوه باید با هم وارد این کار شوند گفته است: «این عزم در حال شکل‌گیری است. قبلا قوه‌قضاییه بنا به دلایلی در جلسات سه قوه شرکت نمی‌کرد اما الان آیت‌الله لاریجانی، سه نماینده معرفی کرده و ما با معاون اول رییس‌جمهور جلساتی داشته‌ایم. با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه را پاک کرد و به همین دلیل هم پیش از این در این جلسات شرکت نمی‌کردیم اما الان دادستان کل کشور، رییس کل بازرسی کشور و معاون اول قوه‌قضاییه در این جلسه شرکت می‌کنند و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.» او درخصوص جزییات پرونده سه‌هزار‌میلیاردی هم گفته است: «ال‌سی اگر ساعت هشت صبح صادر می‌شد، در بانک اهواز ساعت یک بعدازظهر به پول تبدیل می‌شد. این درحالی است که در حالت عادی 15-10 روز برای نقدشدن ال‌سی وقت نیاز است، یا مثلا اینها در خارج از کشور کشتی داشتند و هر باری که می‌توانستند بار این کشتی می‌کردند و آن را در بندر انزلی ترخیص می‌کردند و بار آن در انباری که در دسترس گمرک هم نبود، نگهداری می‌شد. افرادی که در آنجا بودند پرسنل گمرک بودند اما در خانه آن آقا می‌نشستند.»«سراج» افزود: «گیر اینها این بود که نیاز به یک بانک داشتند. برای بانک آریا اقدام به پذیره‌نویسی کردند و ساعت شش صبح این کار را آغاز کردند تا با پولی که از بانک خوزستان دریافت کرده بودند، بانک را به نام خودشان تاسیس کنند اما یکی از کارکنان بانک متوجه موضوع شد و گفت شما به بانک صادرات بدهی دارید و نمی‌توانید این بانک را به نام خودتان تاسیس کنید.»وی ادامه داد: «ماهی 30‌میلیون حقوق برای رییس بانک آریا در نظر گرفته بودند و برای کارمندان خود ماهی 17‌میلیون تومان حقوق در نظر گرفته بودند. مثلا رییس بانک که از سفر حج بازگشته بود، یک خودرو سانتافه به او هدیه دادند. آیا این پول‌ها حلال است؟» «سراج» افزود: «اینها سه‌هزار‌میلیاردتومان بدهی بانکی دارند که بخشی از آن را پس داده‌اند، مقدار زیادی ملک و ماشین هم دارند که به نام غیر است و دادسرا به‌دنبال نقدکردن این ملک‌ها و ماشین‌هاست که بتواند جوابگوی طلبکاران باشد.»پورمختار، رییس کمیسیون اصل 90 هم در این برنامه با اشاره به اینکه در رابطه با مفاسد اقتصادی گزارشات متعددی به کمیسیون اصل 90 رسیده است گفته است: «تقریبا از لحاظ کیفی بیش از 70‌درصد از مراجعاتی که به کمیسیون اصل 90 می‌شود در مورد مفاسد اقتصادی است.» به گفته او دستگاه‌های مربوطه گاهی به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کنند و چشمان خود را می‌بندند، حتی بعضا دستگاه‌هایی که باید شکایت کنند هم این کار را انجام نمی‌دهند تا این سوءاستفاده‌ها به حال خود انجام شود.» رییس کمیسیون اصل 90 درباره یقه سفیدهاگفته است: «یقه سفیدها کسانی هستند که کاملا ظاهرالصلاحند و ممکن است در برخی از مناصب هم حضور داشته باشند. ممکن است مردم، پشت‌سر این افراد نماز هم بخوانند، این افراد پشت کار هستند تا اگر مشکلی پیش آمد وارد شوند و موانع را برطرف کنند. خیلی راحت می‌توان این افراد را پیدا کرد و با آنها برخورد کرد. اما فکر می‌کنم در زمینه برخورد با این افراد یک مقدار ضعیف عمل شده است.»


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر