چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - May 22 2024
کد خبر: 66087
تاریخ انتشار: 30 ارديبهشت 1400 13:04
معاون فنی گمرک، از اقدام وزارت صمت برای ابلاغ مصوبه مربوطه و مجوز ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی خبر داد.

به گزارش راه امروز: طی روزهای گذشته معاون فنی گمرک در نامه ای به عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار به صمت نسبت به تعلل کارگروه تنظیم بازار در زمینه تمدید مهلت ترخیص ٩٠ درصدی کالاهای اساسی هشدار داد و خواستار ﺭﻓﻊ فوری ﻣﺸﮑﻞ ﺭﺳﻮﺏ ﮐﺎﻻهاﯼ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻭ ﮔﻤﺮﮐﺎﺕ شد. ارونقی گفته بود: از آنجا که ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻓﺴﺎﺩ ﮐﺎﻻ ﻭ ﻋﺪﻡ تامین ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﻣﻮﺍﺩ اولیه ﻭﺍﺣدهای تولیدی ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﻗﺒﺎً ﮐﻤﺒﻮﺩ ﮐﺎﻻهاﯼ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﻋﺮﺿﻪ متصور است، در این نامه از ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭﺯﺍﺭﺕ صمت ﻭ دبیر ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ تنظیم ﺑﺎﺯﺍﺭ درخواست کردیم موارد اشاره شده به قید فوریت مورد توجه قرار گیرد.

ترخیص فوری کالاها کلید خورد
حال پس از گذشت بیش از دو هفته از دستور رئیس برای اجرای مصوبه ترخیص فوری کالاهای اساسی از گمرک و بنادر، اعلام معاون فنی گمرک ایران از اقدام وزارت صمت برای ابلاغ مصوبه مربوطه و مجوز ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی حکایت دارد.
معاون فنی گمرک با تشریح جزئیات مربوط به ترخیص کالاهای اساسی، به ارائه توضیحاتی پرداخت وگفت: به استناد تصمیم جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کارگروه تنظیم بازار، به گمرک مجوز داده شد تا ترخیص درصدی کالاهای اساسی را با درخواست و اخذ تعهد از صاحبان کالا مبنی بر عرضه کالا با نرخ مصوب یا عرضه در سامانه ذیربط اعم از بازارگاه و شبکه های توزیع، تا سقف ۹۰ درصد بدون الزام به کدرهگیری انجام دهد.  
بنابه اظهارات ارونقی، ترخیص قطعی کل کالاها مشروط به اخذ و ارائه اعلامیه تأمین ارز یا کد رهگیری بانکی خواهد بود.  
ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی از آبان ماه سال گذشته و با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در دستور کار ستاد تنظیم بازار بود ولی در اسفند ماه ستاد مزبور نسبت به لغو این تسهیلات اقدام کرد که این موضوع از عوامل افزایش دپوی کالاهای اساسی بود ولی در حال حاضر مجدداً تصویب و ابلاغ گردید.  

لیست متقاضیان به بانک مرکزی می رود

معاون فنی گمرک ایران همچنین بیان کرد: گمرک باید طی فراخوانی، متقاضیانی که خواستار استفاده از رویه اعتباری برای ترخیص کالاهای اساسی خود هستند را به بانک مرکزی هدایت کند. طبق اعلام او،  لیست ثبت سفارش کالاهای اساسی موجود در گمرک به تفکیک صاحبان کالا و شماره ثبت سفارش جهت پیگیری تخصیص و تأمین ارز این کالا با توجه به هماهنگی با وزارت صمت  اعلام خواهد شد.  
به گفته معاون فنی گمرک،  صاحبان کالا می توانند با توجه به شرایط تعیین شده بدون بهانه ای برای عدم ترخیص، مراجعه و کالای خود را از گمرک خارج کنند.  




 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر