يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 66068
تاریخ انتشار: 29 ارديبهشت 1400 21:04
معاون فنی گمرک مصائب خودتحریمی در صنعت پلاستیک را تشریح کرد

صادرات ۴.۶ میلیارد دلاری مواد پلاستیکی در سال ۹۹

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در دومین روز همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ١۴٠٠به مصائب خودتحریمی در صنعت پلاستیک را تشریح کرد.
                         
به گزارش راه امروز: معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در دومین روز همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ١۴٠٠به آسیب‌شناسی اثرات قوانین و مقررات ارزی، تجاری و گمرکی بر اقتصاد صنایع پلاستیک پرداخت. 

مهرداد جمال ارونقی در ابتدای سخنان گفت: در سال ۱۴۰۰ حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده برای نهاده‌های تولیدی، ۵ برابر شده  است که نمونه «خودتحریمی» است. عدم وجود مرجع تشخیص و اعلام نظر در خصوص ردیف‌های فرعی ایجاد شده در HS مورد دیگری از موانع است.
 او عواملی چون «عدم به روز‌ بودن شناسه‌های ارزش فصل ۳۹ و تطویل در تشریفات ترخیص کالا، عدم وجود امکانات آزمون و اعلام نظر در خصوص اقلام صادراتی مانند کامپاند در داخل کشور و تشکیل پرونده قاچاق برای کالاهای صادراتی، عدم درج مشخصات کامل کالا در اظهارنامه های ارائه شده به گمرکات اجرایی، عدم اعلام نظر انجمن ها و سندیکاهای مرتبط در خصوص سوالات ارزش یا کاربرد کالا» را از دیگر موارد خودتحریمی در این صنعت عنوان کرد. 

جمال ارونقی در ادامه تاکید کرد: به این لیست باید موضوعاتی مانند‌«عدم به‌روزرسانی ارزش کالاهای صادراتی موضوع کارگروه تبصرۀ 2 مادۀ 22 آ.ا.ق.ا.گ، عدم امکان ترخیص درصدی ماشین آلات مرتبط با صنعت پلاستیک به صورت درصدی، تطویل در ارزیابی و کنترل‌های صورت پذیرفته توسط کارشناسان مجازی گمرک، عدم صدور مجوزهای قانونی در موعد قانونی 7 روزه و عدم پذیرش سابقه ترخیص، قطعی سامانه‌ها و رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور» را نیز اضافه کرد.

جزئیات صادرات و واردات صنایع پلاستیک
در سال ۹۹
 
ارونقی در بخش دیگری از ارائه خود به آمار واردات و صادرات مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد در سال ۹۹ گریزی زد. براساس آمارهای ارائه شده از سوی او، در سال ۹۹ میزان واردات این محصول به لحاظ وزنی ۴۷۱ هزار و ۲۹۴ تن به ارزش یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار بوده است. در مقابل صادرات این محصول در سال گذشته به لحاظ وزنی ۵ میلیون و۱۹ هزارتن به ارزش ۴ میلیارد و ۶۶۸ میلیون دلار بوده است. 


اقلام عمده وارداتی از نظر ارزشی، «پلی اورتان به ارزش ۱۴۱ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار، پلیمرهای اکریلیک به ارزش ۹۵ میلیون و۳۸۶ هزار دلار، سایر محصولات پلاستیکی به ارزش ۴۱ میلیون ۵۲۸ هزار دلار، پلی آمید به ارزش ۳۳ میلیون و۲۶۸ هزار دلار و روکش PVC به ارزش ۳۱ میلیون و ۲۹۹ هزار دلار، سیلیکون به ارزش ۳۱ میلیون و۴۱۷ هزار دلار بوده است. 


همچنین بنابه اظهارات ارونقی، عمده محصولات وارداتی به لحاظ وزنی شامل «پلی اورتان، پلیمرهای اکریلیک، پلی اتیلن ترفتالات (گرید بطری) ، پلی اتیلن ترفتالات‌(گرید نساجی)، کوپلیمرهای اتیلن، پلی آمید» است. 


همچنین بنابرآمارهای معاون فنی گمرک، اقلام عمده صادراتی از نظر ارزشی، پلی اتیلن (گرید فیلم) به ارزش یک میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار،  پلی اتیلن (گرید فیلم) به ارزش بیش از ۸۸۰ میلیون دلار،  پلی اتیلن (گرید بادی) به ارزش نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار، پلی اتیلن (گرید تزریقي) نیز به ارش بیش از ۳۴۴ میلیون دلار بوده، که ارزش کل این اقلام صادراتی ۳ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار ذکر شده است. 

از سوی دیگر بنابر آماری که ارونقی ارائه داد، اقلام عمده صادراتی به لحاظ وزنی شامل «پلی اتیلن (گریدفیلم)،پلی اتلین (گرید بادی)، پلی اتلین (گرید تزریقی)، بوده است. 
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر