سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 66005
تاریخ انتشار: 27 ارديبهشت 1400 23:14
گمرک به صمت هشدار داد؛ خطر فساد و ﮐﻤﺒﻮﺩ ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺩﺍﺧﻠﯽ

تعلل صمت در تمدید مهلت ترخیص درصدی کالاها

معاون فنی گمرک نسبت به تعلل کارگروه تنظیم بازار در خصوص تمدید مهلت ترخیص ٩٠ درصدی کالاهای اساسی هشدار داد و خواستار ﺭﻓﻊ فوری ﻣﺸﮑﻞ ﺭﺳﻮﺏ ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻭ ﮔﻤﺮﮐﺎﺕ شد.
؛

به گزارش راه امروز:  مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در نامه خود به عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار، درخواست کرد نسبت به ﺭﻓﻊ هر چه سریعتر ﻣﺸﮑﻞ ﺭﺳﻮﺏ ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻭ ﮔﻤﺮﮐﺎﺕ ﮐﺸﻮﺭ ﺑه ﻮﯾﮋﻩ ﺑﻨﺪﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ اقدامات لازم صورت پذیرد. 

معاون فنی گمرک در این نامه تصمیمات جلسۀ ٢١٩ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورخ سی و یکم فروردین ماه ۱۴۰۰ و کارگروه مربوطه، در خصوص رفع مشکل رسوب کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور بویژه بندر امام خمینی(ره) که به تأیید ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران رسیده، را مورد اشاره قرار داد و متذکر شد که کارگروه تنظیم بازار باید موضوع اجازۀ ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی که قبلاً تا اسفندماه سال ۱۳۹۹ وضع شده بود، را برای سال جاری تمدید کند. 

بیشتر بخوانید 

سه فوریت برای ترخیص کالاهای دپویی 
                               
این در حالی است که به گفته ارونقی، مصوبات جلسه موصوف طی بخشنامه ای در مورخ هجدهم اردیبهشت ۱۴۰۰  به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ شده،  اما تا کنون مصوبه ای در خصوص این بند که «کارگروه تنظیم بازار موضوع اجازه ترخیص ٩٠ درصدی کالاهای اساسی که قبلاً تا اسفند ماه سال ١٣٩٩ وضع نموده بود، را برای سال ١٤٠٠ نیز تمدید نماید.» از طریق آن کارگروه در خصوص الزامات تعیین شده، به گمرک ایران ابلاغ نکرده است. 

معاون فنی گمرک در همین حال خواستار شد که در راستای تسریع و تسهیل ترخیص درصدی کالاهای اساسی در سال ١٤٠٠، در خصوص موضوع مطروحه اقدام لازم انجام و نتیجه به این سازمان اعلام شود. 

 ارونقی در پایان هشدار داد: از آنجا که ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻓﺴﺎﺩ ﮐﺎﻻ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﻣﻮﺍﺩ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻭﺍﺣﺪﻫﺎﯼ ﺗﻮﻟﯿﺪﯼ ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﻗﺒﺎً ﮐﻤﺒﻮﺩ ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﻋﺮﺿﻪ متصور است، در این نامه از ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭﺯﺍﺭﺕ صمت ﻭ ﺩﺑﯿﺮ ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺑﺎﺯﺍﺭ درخواست کردیم موارد اشاره شده به قید فوریت مورد توجه قرار گیرد.  
 
 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر