جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 65761
تاریخ انتشار: 21 ارديبهشت 1400 13:54
پیش‏ بینی می‏ شود قیمت‏ های کالاهای اساسی غیرانرژی در سال۲۰۲۱ حدود ۱۹ درصد رشد کند، اما در سال ۲۰۲۲، با کمتر شدن سرعت رشد قیمت فلزات، قیمت این کالاها کمی کاهش یابد.
به گزارش راه امروز به نقل از معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران،  شاخص قیمت کالاهای اساسی غیرانرژی بانک جهانی برای ۱۱ ماه متوالی از آوریل۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱زروند افزایشی داشته است. پیش‏ بینی می‏ شود قیمت‏ های کالاهای اساسی غیرانرژی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹ درصد رشد کند، اما در سال ۲۰۲۲، با کمتر شدن سرعت رشد قیمت فلزات، قیمت این کالاها کمی کاهش یابد.

چشم ‏انداز قیمت این اقلام، به شدت به مسیر و وضعیت آینده همه‏ گیری ویروس کووید-۱۹ بستگی دارد و ممکن است بهبود اقتصاد جهانی با شیوع مجدد این ویروس در اقتصادهای بزرگ، از بین برود.
قیمت عمده کالاهای کشاورزی، به ویژه کالاهای اساسی غذایی، افزایش چشم‏گیری را تجربه کرده است. انتظار می ‏رود میانگین قیمت کالاهای کشاورزی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴ درصد رشد کند و در سال ۲۰۲۲ ثابت باقی بماند. کمبود تولید برخی از اقلام مواد غذایی، از جمله سویا، روغن پالم و ذرت، منجر به افزایش شدید قیمت شده است.

قیمت فلزات اساسی و سنگ‏ های معدنی با تقویت تقاضا در بازار اقتصادهای پیشرفته و نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، در فصل نخست ۲۰۲۱، معادل ۱۶درصد افزایش یافته است. پیش‏ بینی می‏ شود قیمت فلزات در سال ۲۰۲۱ قریب به ۳۰ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۲ با رفع محدودیت‏ های عرضه، دوباره تنزل کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر