سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 65686
تاریخ انتشار: 20 ارديبهشت 1400 09:13
درویش کارشناس اقتصادی در گفت وگو با «راه امروز» تحلیل کرد

اثر احیای برجام بر بازارها

سعید درویش کارشناس اقتصادی معقتد است: برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها بیش از آنکه دردی از اصلاح‌طلب ها دوا کند و برای آنها فرصتی برای انتخابات بخرد، به کام دولت اصولگرای بعدی خواهد بود و با اطمینان می‌توان گفت اوضاع اقتصادی در دولت بعد و در ابتدای امربهبود نسبی و البته موقت خواهد یافت.
به گزارش «راه امروز»: برداشته شدن تحریم ها، این هدفی است که ایران از مذاکرات وین دنبال می کند و اعلام رسمی مقامات ایران از حمله رییس دفتر رییس جمهور نیز حاکی از ان است که گا‎م هایی مثبت در این حوزه برداشته شده است. حال اگر چنین توافقی حاصل شود و تحریم ها برداشته شود، چه اثری بر بازارها خواهد گذاشت؟ 


نرخ دلار  تا چقدر ریزش می کند؟ 
سعید درویش کارشناس اقتصادی در گفت وگو با « راه امروز» با اشاره به اینکه حتی با بهبود نسبی اوضاع در دولت بعدی، به علت وجود مشکلات ساختاری، تورم و خلق نقدینگی، اولا نرخ زیر20 هزار توامان برای دلار واقعی نیست و پایدار نخواهد بود، گفت: حتی اگر شاهد ریزش شدید در حوزه ارز و طلا و دیگر دارایی‌ها باشیم بیشتر نتیجه هیجانات گذراست و در آینده برگشت قیمت را خواهیم داشت و دوما دوام این بهبود اقتصادی نهایتا در یک بازه دو ساله خواهد بود.

به گفته او،  توجه به این نکته ضروری است که این مذاکرات است که سطح درآمد های دولت و ذخیره بانک مرکزی از ارز را تعیین خواهد کرد، اما اگر مذاکرات حول محور برجام به نتیجه نرسد، اطلاعاتی که در دسترس است نشان می‌دهد صادرات نفت ایران به یک تا ۱.۵ بشکه رسیده و با در نظر گرفتن قیمت نفت در بازه 40 تا 60 دلار می‌توان حدود ۵۰ میلیارد دلار از محل درآمد های نفتی و گاز را متصور بود که نشان می‌دهد حتی بدون برجام هم می‌توان رشد اقتصادی بسیار ضعیفی را انتظار داشت.  او در بخش دیگری از صحبت های خودو با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات، در کوتاه‌مدت به ضرر بازار سرمایه خواهد بود و نقدینگی را به سمت اوراق دولتی، حسابهای بانکی و سهام‌های عمدتا کوچکتر هدایت خواهد کرد، اظهار کرد: اما در بلندمدت اثرات آن مثبت خواهد بود و بزرگان بازار سرمایه را منتفع خواهد کرد.

آیا بازار سرمایه ریزشی می شود ؟ 
این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه انتخابات پیش رو هم از ریسک های سیاسی تاثیر گذار در بازارها، از جمله بازار سرمایه خواهد بود، بیان کرد: نزدیکی به انتخابات داخلی به خاطر سردرگمی سرمایه‌گذاران از بابت نتیجه، می‌تواند باعث ریزش این بازار شود. پس از مشخص شدن نتیجه و با توجه به بی‌اعتمادی حاکم بر بازار سرمایه چه رئیس‌جمهور آینده اصولگرا باشد و چه اصلاح طلب، شاهد خروج نقدینگی خواهیم بود و البته با مقصد های متفاوت. 

پیش بینی بازار مسکن وخودرو در ۱۴۰۰
درویش معتقد است که پیروزی کاندیدای اصولگرا با توجه به انتظارات روانی معامله گران نقدینگی را به سمت بازار ارز و طلا خواهد برد و پیروزی کاندیدای اصلاح طلب مردم را به نقد شدن ترغیب خواهد کرد.
البته بنابر پیش بینی این کارشناس اقتصادی، کلیت بازار مسکن و ملک به علت مسئله چسبندگی قیمت‌ها ریزشی نخواهد بود، بنابراین دچار رکود خواهد شد و این رکود می‌تواند دو تا سه سال به طول بیا‌نجامد. در واقع می‌توان گفت در بهترین حالت می‌توانیم در بخش‌هایی از بازار مسکن که شاهد رشد قیمت به صورت حبابی بودیم، کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را متصور باشیم
او در خصوص بازار خودرو نیز پیش بینی کرد که  در بازار آزاد شاهد کاهش قیمت خودرو و رکود به خصوص در بخش خوردوهای طبقه متوسط یعنی خودرو های خارجی چینی و کره‌ای خواهیم بود،  اما قیمت کارخانه‌ای خودرو ها در سال 1400 افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر