چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 15 2024
کد خبر: 65238
تاریخ انتشار: 06 ارديبهشت 1400 10:46
آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درگفت وگو با «راه امروز»:

بورس ایران گرفتار ۹ عامل

آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با تشریح اثر مذاکرات برجامی بر اقتصاد ایران، عنوان کرد که در حال حاضر بازار سرمایه متاثر از ۹ عامل مهم است.
به گزارش راه امروز:  تقربیا از میانه های مردادماه سال گذشته روند نزولی و اصلاحی بازارسرمایه آغاز شد و بعد از گذشت چند و چندین ماه هنوز هم ادامه داد و در این باتوجه به سیاسی شدن بورس مذاکرات برجام تاثیر عمده ای می تواند برروی بازار بگذارد.

کارشناسان اقتصادی و سیاسی بر این نظرند که کاهش تحریم ها و مذاکرات برجام می تواند تاحدودی وضعیت کشور را تغییر دهد. برای نمونه اگر پول های بلوکه شده ایران در کشورهای منطقه آزاد شود می توان پیش بینی کرد که وضعیت اقتصادی کشور تا حدود ۳ الی ۴ درصد تغییر می کند و این تغییر می تواند به طور عام تاثیر مثبتی بر روی بورس و اقتصاد کشور بگذارد.

مذاکرات می تواند بر روی نرخ دلار نیز تاثیربگذار و نرخ دلاریکی از مولفه های تاثیرگذار بر روی بورس است و یک رابطه کاملا متقابل میان بازارسرمایه و نرخ دلار وجود دارد. کاهش نرخ دلار می تواند موجبات کاهش شاخص را فراهم سازد و از سویی افزایش نرخ دلار نیز می تواند موجبات افزایش نرخ دلار در بلندمدت فراهم سازد.

بسیاری از کارشناسان بورسی بر این نظرندکه نرخ دلار هیچگاه به زیر ۲۰ هزارتومان نمی رسد در نتیجه سهامداران بورسی نگران نباشند، قیمت پایه ۲۰ هزارتومان یک نرخ مصوب برای بازارسهام است اما؛ اگر یک اتفاق بسیار بزرگ سیاسی- اقتصادی رخ دهد می توان انتظار نرخ دلار زیر ۲۰ هزارتومان برای بلندمدت را داشت که البته احتمال زیر ۱۰ درصد یک اتفاق بزرگ سیاسی- اقتصادی در کشور رخ می دهد.

اگر اخبار و حواشی برجام و مذاکرات را بررسی کنیم به یک اخبار خوش می رسیم و این بدان معناست که ممکن پیش از پایان دولت فعلی وضعیت تغییر کند و شاهد یک تحول در اقتصاد کشور باشیم. البته نباید فراموش کرد که باتوجه به موضع آمریکا نباید به صورت صددرصد به مذاکرات امیدوار بود.

فردین آقابزرگی، مدیرعامل سبدگردان کارآفرینان راه آینده درگفت  وگو با «راه امروز» گفت: اقتصاد کشورها به اتفاقات سیاسی مربوط است و نمی توان انتظار داشت که سیاست هیچ تاثیری بر روی اقتصاد نداشته باشد و باتوجه به کشور و مسائل دیگر میزان تاثیرپذیری از مسائل سیاسی در اقتصاد کشور متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع برجام و تأثیرات آن بر بورس در حالت‌ها و مفروضات زیر قابل بررسی و تحلیل است، گفت: حصول توافق بین طرفین مذاکرات برجام و پیشرفت محسوس در حل و فصل منازعات و در نتیجه گشایش‌های اقتصادی در مراودات بین‌الملل احتمال کاهش نرخ ارز متأثر از بهبود روابط خارجی و گشایش اقتصادی به‌دلیل تلطیف روابط سیاسی با کشورهای غربی و تراز تجاری ارزی مثبت است.

آقا بزرگی در ادامه اظهار کرد: عدم حصول توافق یا تأخیر در تصمیمات برجام و احتمال افزایش نرخ ارز متأثر از تداوم جریان روابط سیاسی با کشورهای غربی و تراز تجاری ارزی منفی بوده است و به‌دلیل محرومیت از مراودات بین‌المللی و منابع ارزی کشور، در عرضه ارز محدودیت وجود خواهد داشت.

او ادامه داد: کماکان انتظارات تورمی، تقاضای ارز را افزایش خواهد داد و در نتیجه در مناسب‌ترین شکل ممکن نرخ ارزها در سطح فعلی پایدار خواهد بود.

به گفته او، هرچند در میان مدت یک ساله حداقل به میزان نرخ تورم مورد انتظار برای سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد نرخ ارز هم تقریباً به همین میزان رشد می‌کند. 

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: با این وجود درحال حاضر بازار سرمایه و بورس در کشور ما تحت تأثیر عوامل زیر است: 

۱. رشد قابل توجه بازدهی بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹
۲. افزایش عرضه اوراق بدهی در بورس
۳. ادامه ساختار معاملاتی محدود‌کننده (دامنه نوسان نامتقارن)
۴. تداوم انتشار اطلاعات متناقض در حوزه اقتصاد کشور
۵. تکیه بیش از اندازه وقایع اقتصادی و بورس به مذاکرات برجامی
۶. نداشتن نقشه دوم برای مقابله با به نتیجه نرسیدن تفاهمات برجامی
۷. سایه سنگین بازار پول بر بازار سرمایه و عدم توجه به خواسته‌های فعالان بازار سرمایه
۸. تأثیر پاندمی کرونا بر کسب و کار و مشاغل
۹. بررسی سوابق رفتاری شاخص‌های بورس پس از طی یک دوره رونق

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر