شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 65145
تاریخ انتشار: 04 ارديبهشت 1400 00:34
راه امروز/ معاون فنی گمرک در نامه ای خطاب به مدیرکل دفتر وزارتی وزارت اقتصاد:

صمت و بانک مرکزی اقدام کنند؛ خودروهای دپویی ترخیص می شوند

معاون فنی گمرک در نامه ای به مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت اقتصاد در خصوص خودروهای مانده در گمرک اعلام کرده چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها کند، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد کرد.
به گزارش راه امروز: از تیرماه سال ۱۳۹۶ امکان ثبت سفارش برای تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد. در نهایت نیز مردادماه سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور به طور کلی ممنوع و به‌صورت رسمی، پرونده واردات خودرو بسته شد. ضمن اینکه به صورت همزمان از ترخیص خودروهای وارد شده تا پیش از مرداد ۱۳۹۷ نیز جلوگیری به عمل آمد.

طبق آمار، تعداد خودروهای دپو شده در گمرک بالغ بر ۱۲ هزار دستگاه بود که به دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو، ممنوعیت ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست‌های ارزی امکان ترخیص پیدا نکردند؛ تا اینکه پس از رایزنی‌های بسیار در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ هیات دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودروها موافقت کرد و براساس آن، مدت زمان چهار ماهه‌ (تا اردیبهشت‌ ۱۳۹۸) تعیین شد. پس از آن دوباره دو ماه دیگر هم تمدید شد و در پایان گزارش‌های رسمی نشان داد در آن دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شده و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی‌ مانده اند.

حال آنطور که معاون فنی گمرک درنامه ای خطاب به مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت امور اقتصادی ودارائی عنوان کرده، مشکل خودروهای مانده در گمرک به عدم صدور ثبت سفارش از سوی وزارت صمت برای خودروهای فاقد ثبت سفارش  بر می گردد. اما وزارت صمت هم  به دلایل مختلفی از جمله نداشتن تأییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی و...  از صدور ثبت سفارش خودداری کرده است. برهمین اساس گمرک ایران اعلام کرده، چنانچه وزارت صمت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش اقدام کند و بانک مرکزی هم اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها کند،  گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد کرد. 

متن کامل نامه مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران خطاب به دکتر تهرانی مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت امور اقتصادی ودارائی درمورد خودروهای مانده در گمرک به شرح زیر است: 

  بازگشت به نامه شماره ٧٥١٠ مورخ ٢٨/١/١٤٠٠ رئیس دفتر محترم و سرپرست نهاد ریاست جمهوری درخصوص «اعلام آمادگی برای تبدیل روش بازرسی فیزیکی با فرآیند تایید نوع خودرو در ارزیابی انطباق خودروهای دپو شده در گمرکات اجرایی کشور و سازمان اموال تملیکی»  باستحضار می رساند:   «پیگیری های گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص کالاهای دپو شده و رسوبی در بنادر و گمرکات کشور از جمله خودرو ، منجر به صدور مصوبه ٢٩ بهمن ١٣٩٨ هیات محترم وزیران گردید که بدلیل شرایط کرونا و... مهلت ترخیص خودروهای مذکور تا تاریخ ٢٦/٦/٩٩ تمدید گردید. در همان اثنا نیز اعلام گردید که اگر وزارت صمت نسبت به صدور ثبت سفارش برای خودروهایی که فاقد ثبت سفارش هستند یا ثبت سفارش آنها به دلایل مختلف باطل شده، اقدام ننماید، عملاً تمدید مصوبه خالی از فایده خواهد بود. وزارت صمت نیز به دلایل مختلف از جمله نداشتن تأییدیه استاندارد کالا یا نداشتن نمایندگی و... از صدور ثبت سفارش خودداری نمود.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است:  «علی ایحال چنانچه مراجع ذیصلاح از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ موافقت های لازم درخصوص تمدید مجدد مصوبه ترخیص خودروها و صدور ثبت سفارش مبادرت نموده و بانک مرکزی نیز اقدام به تأیید منشأ ارز این خودروها اقدام نماید، گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوطه و اخذ مجوزهای قانونی لازم نسبت به ترخیص این خودروها اقدام خواهد نمود.» 
همچنین در بخش پایانی این نامه آورده شده: «با عنایت به اینکه خودروهای دپو شده در بنادر و گمرکات کشور مدت مدیدی است که در این اماکن دپو شده اند به نظر می رسد بازرسی فیزیکی این خودروها جهت صدور مجوزهای قانونی اجتناب ناپذیر می باشد؛ لیکن ترخیص هرخودرو منوط به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه بوده و باید توجه داشت درخصوص خودروهای تحویلی به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی رعایت کلیۀ مقررات مربوطه درخصوص اعاده اظهارنامه های مربوطه الزامی است. »



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر