يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 64987
تاریخ انتشار: 29 فروردين 1400 10:53
معاون گمرک با بیان اینکه اخذ تعهد از صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آنها مبنی بر پرداخت احتمالی مابه التفاوت حقوق ورودی بر اساس فرم تعهد به صورت کتبی و با درج کامنت روی اظهارنامه، فاقد وجاهت قانونی بوده و این امر باعث نگرانی در امر ترخیص نهاده های تولید و سایر اقلام مجاز گردیده و اعتراضاتی را سبب شده است.
راه امروز: مهرداد جمال ارونقی در نامه‌ای به رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه اخذ تعهد از صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آنها مبنی بر پرداخت احتمالی مابه التفاوت حقوق ورودی بر اساس فرم تعهد به صورت کتبی و با درج کامنت روی اظهارنامه، فاقد وجاهت قانونی بوده و این امر باعث نگرانی در امر ترخیص نهاده های تولید و سایر اقلام مجاز گردیده و اعتراضاتی را سبب شده است.

در این نامه آمده است: به شیوه مرسوم، در پایان هر سال بخشنامه می‌نماید تا ابلاغ کتاب مقررات صادرات و واردات و جداول تعرفه گمرکی، مصوبات، دستورالعمل ها و بخشنامه های جدید، لازم است با اخذ تعهد از صاحب کالا مبنی بر پرداخت احتمالی مابه التفاوت حقوق ورودی بر اساس فرم تعهد به صورت کتبی و با درج کامنت روی اظهارنامه، بر اساس مقررات جاری اقدام شود.

نظر به اینکه وفق مصوبه شماره 15596 ت 58671 مورخ 23/1/1400 هیات محترم وزیران گمرک جمهوری اسلامی ایران مجاز است تا زمان تصویب و ابلاغ سود بازرگانی و حقوق ورودی موضوع بند د ماده 1 قانون امور گمرکی مصوب 1390 بر مبنای قانون بودجه سال 1400 کل کشور نسبت به اخذ حقوق ورودی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی، بر اساس ماخذ مندرج در جداول پیوست ایین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، موضوع تصویب نامه شماره 56704/ ت 58490 ه مورخ 28/12/1399 با مبنای محاسبه نرخ ارز رسمی معادل 42000 ریال اقدام کند. اخذ تعهد اشاره شده از صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آنها فاقد وجاهت قانونی بوده و این امر باعث نگرانی در امر ترخیص نهاده های تولید و سایر اقلام مجاز گردیده و اعتراضاتی را سبب شده است.

لهذا مستدعی است با توجه به موارد مطروحه در صورت صلاحدید موافقت فرمایید موضوع اخذ تعهد اشاره شده چه به صورت سیستمی و چه به صورت درج کامنت در اظهارنامه و یا به صورت فیزیکی کان لم یکن اعلام و به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ گردد. مزید استحضار در خصوص مورد با معاون محترم حقوقی گمرک ایران نیز مذاکره گردیده که نظر ایشان نیز مطابق با نظر این حوزه معاونت می باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر