جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 64956
تاریخ انتشار: 30 فروردين 1400 10:37
ماجرای ارسال پیامک به کادر درمان برای تزریق واکسن کرونای کوبایی چیست؟

بازار سیاه واکسن کرونا در ناصرخسرو

بررسی‌های صورت گرفته حاکی از این است که برخی از فروشندگان دارو اقدام به فروش واکسن کرونا به قیمت نجومی می‌کنند. حال این سوال مطرح می شود چرا در صورتی که واجدین شرایط هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند، این واکسن به صورت غیرمجاز به فروش می رسد؟
به گزارش راه امروز، بیش از یک سال از آغاز پاندمی ویروس کووید ۱۹ در سرتاسر دنیا می گذرد. اما این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا شاهد آغاز واکسیناسیون کرونا در میان مردم هستیم. اتفاقی که شور زندگی را دوباره به افراد جامعه بازگرداند. به عنوان مثال اسرائیل با آمار ۵۵درصدی واکسیناسیون دوز دوم توانست به عنوان اولین کشور جشن بدون کرونا را در سرتاسر کشور برپا کند. 
اما شرایط واکسیناسیون در ایران با کشورهای دیگر فرسنگ ها فاصله دارد و پیشکش واکسن از سوی کشورهایی چون روسیه، چین و باکو در هاله ای از ابهام وجود دارد، چرا که طبق اظهار نظر کارشناسان برخی از این واکسن ها استاندارد لازم را از سوی سازمان بهداشت جهانی بهداشت دریافت نکرده اند و از کارایی لازم نیز برخوردار نیستند، اما با توجه به شرایط بحرانی کرونا در کشور بسیاری از افراد خواهان واکسیناسیون با این واکسن‌ها نیز هستند.


جولان واکسن کرونا در ناصرخسرو
با ورود اولین محموله واکسن‌کرونا به کشور شاهد جولان واکسن کرونا در ناصرخسرو بودیم؛ واکسنی که با قیمت نجومی به متقاضیان فروخته می شود؛ هر چند طبق گفته رئیس پلیس آگاهی تهران واکسن کرونایی در ناصرخسرو وجود ندارد؛  اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته خبرنگار ما برخی از فروشندگان دارو اقدام به فروش واکسن کرونا به قیمت نجومی می‌کنند. حال این سوال مطرح می شود چرا در صورتی که واجدین شرایط هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند این واکسن به صورت غیرمجاز سر از ناصر خسرو درآورده و به فروش می رسد؟

آغاز ارسال پیامک به کادر درمان برای تزریق واکسن کرونا!
طی هفته‌های گذشته شاهد آغاز ارسال پیامک به برخی از کادر درمان برای تزریق واکسن کرونا بودیم که طبق اظهارنظر یک منبع اگاه به «راه امروز» این واکسن‌ها به دلیل نزدیک شدن به پایان تاریخ انقضا به کادر درمان تزریق می‌شود در غیر اینصورت متاسفانه در برخی از موارد شاهد فروش واکسن در بعضی از بیمارستان‌ها باقیمت نجومی بودیم‌که این خود جای بسی تامل دارد، چرا که در شرایطی که هنوز محموله واکسن جدیدی در کشور نیامده است این واکسن‌ها از چه سهمیه‌ای به بیماران فروخته می‌شود و آیا وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در جریان این روند هستند؟

تزریق واکسن در میان اقشار خاص جامعه
جالب است بدانیم که یکی از روش‌های واکسیناسیون در کشور تزریق آن به برخی از پاکبان‌ها و غیره است، اتفاقی که باید دید آیا تزریق کنندگان با رضایت این کار را انجام داده‌اند؟آیا از نوع واکسن کرونا اطلاعی دارند؟ هر چند این عمل در ظاهر مناسب می‌رسد اما متاسفانه طبق اطلاعات واصله برخی از این واکسن‌ها واکسن کرونا کوبایی هستند که کادر درمان از تزریق آن در ایام عید سرباز زدنند. حال این سوال مطرح می‌شود چرا واکسنی که ایمنی آن چندان مورد تایید نیست به فعالان برخی از مشاغل تزریق می‌شود؟

چشم امید به واکسن ایرانی
بنا به گفته برخی از مسوولان واکسیناسیون کرونا با واکسن ایرانی از بهار آغاز خواهد شد اما این در حالی است که تولید انبوه این واکسن هنوز آغاز نشده و در روزهای پایانی اولین ماه بهار هستیم. از این رو به نظر می‌رسد امیدوار کردن مردم شاید در نگاه اول به منزله رسیدن روزهای بدون کرونایی باشد اما از طرف دیگر می‌تواند عاملی برای کم اهمیت شمردن و یا سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های باشد اتفاقی که باعث بالارفتن عجیب آمار ابتلا و مرگ بیماران شد.

رفتار عجیب تر جهانپور به تزریق واکسن کرونا
متاسفانه با نگاهی گذار به شبکه‌های اجتماعی چندی پیش هم شاهد برخورد عجیب جهانپور مشاور وزیر بهداشت در واکنش  به مساله تزریق واکسن کرونا از سوی برخی کاربران بودیم. مسوولی که ادعا داشت سه روزه کرونایی انگلیسی افراد مبتلا را به کام مرگ‌می‌کشاند اما خود پس از گذشت نزدیک به یک هفته از ابتلا به کرونا هنوز زنده است و تحت درمان قرار دارد، همچنین وی در پاسخ به برخی از پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه ما واکسن نمی‌زنیم به راحتی گفته بود: «شما واکسن نزن!» 
آنچه مشخص است اینکه روش‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا که در ایران هیچ وقت اعلام عمومی نشد اما در کشورهای دیگر به عنوان پروتکل بهداشتی به دقت انجام شد که نتیجه آن کاهش چشمگیر آمار ابتلا و مرگ بود، طرحی که به دلیل بروکراسی اداری پیچیده همچنان در کشور خاک میخورد و هر روزه شاهد آمار بالای ابتلا به کرونا هستیم.
با نگاه به این مسائل،  باتوجه به شرایط روحی مردم جامعه که بیش از یک سال است با این ویروس خانمان برانداز دست و پنجه نرم می‌کنند نیاز به تزریق امید و آمدن روزهای خوش دارند که این مهم دیگر با وعده و وعید محقق نخواهد شد. متاسفانه بسیاری از افراد جامعه دیگر به اخبار کرونا و هشدارها توجه چندانی ندارند که این خود می‌تواند فاجعه آمیز باشد که مصداق آن را می‌توان در اعمال قرنطینه سراسری طی هفته گذشته جستجو کرد. مغازه‌های به ظاهر تعطیل اما پر رفت و آمد و یا خیابان‌های شلوغ سطح تهران خود گویای این ادعا است.

جزئیات واکسن های وارد شده به کشور از ۱۵ بهمن ماه تا ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۰ براساس آمار ارائه شده از سوی گمرک در جدول زیر آمده است. 

جدول جزییات واردات واکسن‌های خارجی از ۱۵بهمن۹۹ تا۲۶ فروردین ۱۴۰۰ 

 ردیف

واکسن

تاریخ ترخیص

میزان ( دوز)

1

روسی (اسپوتنیک)

1399.11.15

20 هزار دوز

2

روسی (اسپوتنیک)

1399.11.25

100 هزار دوز

3

چینی

1399.12.10

250 هزار دوز

4

روسی (اسپوتنیک)

1399.12.14

200 هزار دوز

5

هندی

1399.12.20

125هزار دوز

6

روسی (اسپوتنیک)

1400.1.5

100هزار دوز

7

روسی (اسپوتنیک)

1400.1.12

100هزار دوز

8

کواکس (کره جنوبی)

1400.1.16

700 هزار و 800 دوز

9

چینی

1400.1.26

400 هزار دوز

 

 

 




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر