شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 64802
تاریخ انتشار: 26 فروردين 1400 11:50
بر اساس گزارش اخیر فائو که در اوریل ۲۰۲۱ منتشر شده، پیش بینی این سازمان از تولید جهانی غلات در سال زراعی ۲۰۲۱ نسبت به پیش بینی قبلی آن در گزارش قبلی سال ۲۰۲۰، با افزایش ناچیزی روبرو شده است و اکنون در سطح ۲۷۶۵ میلیون تن قرار دارد که ۲ درصد بالاتر از میزان تولید سال زراعی قبل است.
به گزارش راه امروز:‌ پیش بینی مصرف جهانی غلات در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ نشان میدهد که مصرف این محصول ۱۱ میلیون تن نسبت به گزارش قبلی افزایش یافته و به۲۷۷۷ میلیون تن رسیده که این مقدار ۲.۴ درصد بالاتر از سطح سال زراعی ۲۰۲۰ - ۲۰۱۹ است. عمده بازنگری در پیش بین یها در این ماه ناشی از افزایش ۸.۴  میلیون تنی پیش بینی مصرف جهانی گندم در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به ۷۶۳ میلیونتن بوده که ۱.۷  درصد بالاتر از سطح سال زراعی ۲۰۲۰ - ۲۰۱۹  است. 


  
گندم
فائو پیش بینی میکند به طور کلی تولید جهانی غلات برای سومین سال متوالی در سال زراعی ۲۰۲۱ افزایش یابد. برداشت محصول گندم زمستانه در برخی از کشورهای نیمکره شمالی در حال حاضر آغاز شده و شرایط فعلی محصول نشان میدهد که چشم انداز نسبت به انتظارات پیشین بهبود یافته است. پیش بینیهای اولیه، تولید جهانی گندم در سال زراعی ۲۰۲۱ را ۷۸۵ میلیون تن برآورد میکند.
  
در اتحادیه اروپا پیش بینی میشود بر اساس افزایش سطح زیرکشت گندم و شرایط مطلوب محصولات زمستانی در آغاز بهار، تولید غلات در سال زراعی ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافته و به ۱۳۷میلیون تن برسد، که این پیشبینی بالاتر از سطح میانگین 5 سال گذشته وپایین ترین سطح سال زراعی قبل است.   

مطابق نمودار 1، از سال زراعی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ تولید و مصرف گندم همواره با فراز و نشیب هایی همراه بوده، اما در سال زراعی ۲۰۲۱ مطابق پیش بینی ها برای دومین سال پیاپی تولید و مصرف این محصول افزایش یافته و به ترتیب به ۷۷۴ میلیون تن و ۷۶۳ میلیون تن خواهد رسید. پیش بینی می شود در سال زراعی ۲۰۲۱سطح تولید گندم به بالاترین مقدار خود طی ۱۰ سال اخیر برسد. به دنبال افزایش تولید و مصرف این محصول ،تجارت و ذخایر نهایی گندم نیز در سال زراعی ۲۰۲۱ برای دومین سال پیایی افزایش خواهد یافت و به ترتیب به ۱۸۸ میلیونتن و ۲۸۴ میلیونتن خواهد رسید.  
 
نمودار ۱. وضعیت بازار گندم از ابتدای سال زراعی ۲۰۱۱ - ۲۰۲۰ ( میلیون تن)‌

 
  
گندم در انگلستان که در اواخر فوریه و مارس از آب وهوای گرمتر و مرطوبتر بهره مند شده اند، از وضعیت خوبی برخوردار بوده و سطح تولید این محصول به 14 میلیونتن رسیده است.  در روسیه، علیرغم بهبود بارندگی که تا حدی کمبود رطوبت در اوایل فصل را کاهش داد، طوفان سرد در ماه فوریه به دلیل کمبود پوشش برف کافی، منجر به افزایش بیش از حد معمول تلفات زمستانی در منطقه جنوبی تولیدکننده گندم در این کشور شد. در نتیجه، همراه با کاهش سطح کاشت، پیش بینی می شود که تولید در سال زراعی ۲۰۲۱ به ۷۹ میلیون تن کاهش یابد. 

در اوکراین، چشم انداز مطلوب بوده و داده های رسمی نشان میدهد که تولید گندم به سطح متوسط بیش از ۲۷.۵ میلیونتن افزایش می یابد. 
در آمریکا، داده های رسمی نشان میدهد که در مقایسه با برآوردهای اولیه، گندم در منطقه نسبتاً وسیعتری طی زمستان کشت شده و پیش بینی می شود این افزایش برای جبران کاشت بهاره باشد و در نتیجه، کل کاشت گندم، ۵ درصد بیشتر از سال گذشته بوده، اما همچنان به عنوان چهارمین منطقه کوچک ثبت شده است. با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی که در سطحی کمتر از سطح ایده آل قرار دارد، چشم انداز بازدهی را تعیین می کند و بر مبنای میزان افزایش سطح زیر کشت ، پیش بینی می شود تولید گندم در سال زراعی ۲۰۲۱ با رشد ناچیزی به حدود ۵۲ میلیون تن افزایش یابد. 
همچنین در آسیا پیش بینی میشود که تولید گندم در پاکستان حداقل به هدف ۲۷میلیون تن برسد، که گویای سطح زیر کشت متوسط به بالا است. چشم انداز در هند نیز مطلوب بوده و برآورد میشود که تولید گندم به طور رسمی به رکورد ۱۰۹ میلیون تن برسد. بر اساس ارزیابی های میدانی اخیر گزارش شده از شرایط و سطح خوب رطوبت خاک، در سال زراعی ۲۰۲۱ تولید محصولات در چین بدون تغییر نسبت به سال گذشته، در سطح ۱۳۵.۵ میلیون تن ثابت است. در خاور نزدیک نیز، خشکسالی غیرطبیعی همچنان چشم انداز تولید را در چندین کشور تضعیف میکند.   
 
محصولات زراعی دانه درشت
با توجه به نمودار 2، طی سالهای زراعی ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ همانند گندم تولید و مصرف محصولات زراعی دانه درشت نیز همواره روند ثابتی را طی نکرده اما در سال زراعی ۲۰۲۱ مطابق پیش بینی ها برای دومین سال پیاپی تولید و مصرف این محصولات افزایش یافته و به ترتیب به ۱۴۷۷ میلیون تن و ۱۵۰۰ میلیون تن خواهد رسید. همانطور که مشاهده میشود از آنجایی که مصرف این محصول از تولید آن در سال زراعی  ۲۰۲۱ بیشتر خواهد بود به نظر می رسد که این محصول با افزایش قیمت رو به رو شود .همانطور که انتظار میرود ذخایرنهایی این محصول تا پایان سال زراعی  ۲۰۲۱ برای دومین سال پیاپی کاهش خواهد یافت و به ۳۴۱ میلیونتن خواهد رسید .به دنبال افزایش تولید و مصرف این محصول، تجارت محصولات زراعی دانه درشت نیز در سال زراعی ۲۰۲۱ برای سومین سال پیایی افزایش خواهد یافت و به ۲۳۰ میلیون تن خواهد رسید. 

  نمودار ۲. وضعیت بازار محصولات زراعی دانه درشت
 از ابتدای سال زراعی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱

 
برداشت محصولات زراعی دانه درشت در سال زراعی ۲۰۲۱ در کشورهای نیمکره جنوبی آغاز شده است و همچنان چشماندازها به بازدهی بالاتر از حد متوسط اشاره دارند. در آمریکای جنوبی، تولید ذرت دامی در آرژانتین در آستانه رسیدن به سطح متوسط بیش از ۵۸ میلیون تن در سال زراعی ۲۰۲۱ بوده که دلیل آن سابقه این منطقه در کاشت این محصول است. در برزیل نیز، تولید ذرت دامی با احتساب چشمانداز مطلوب قیمت و با تکیه بر انتظارات از یک منطقه وسیع کاشته شده برای این محصول در فصل اصلی برداشت آن، حدود 108 میلیون تن پیش بینی می شود.   

در جنوب آفریقا، با ادامه شرایط آب و هوایی مساعد در آفریقای جنوبی، که کشور پیشرو در تولید ذرت دامی در این منطقه است، عملکرد میتواند به بالاترین سطح طی چند سال گذشته برسد و همراه با افزایش سطح زیرکشت، تولید به رکورد ۱۷ میلیون تن در سال زراعی ۲۰۲۱ برسد. 

در نیم کره شمالی، کاشت محصول ذرت دامی برای سال زراعی ۲۰۲۱، اخیراً آغاز شده است. در ایالات متحده آمریکا -بزرگترین تولیدکننده جهانی این محصول- برآوردهای اولیه گزارش کاشت های احتمالی مارس نشان میدهد که سطح زیر کشت ذرت امسال احتمالا یک  درصد گسترش می یابد، افزایشی که با توجه به تقاضای قوی و چشم انداز قیمت، کمتر از انتظارات بازار است. 

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته به نظر میرسد که به دلیل افزایش مصرف محصولات زراعی دانه درشت علی الخصوص ذرت دامی در سال زراعی 2021، شاهد افزایش قیمت این محصولات باشیم. از آنجایی که ذرت دامی یکی از محصولات عمده وارداتی ایران محسوب می شود، لذا به نظر میرسد قیمت وارداتی ایران در این محصول در سال آتی افزایش یابد. 
 
 برنج
تولید برنج پس از آنکه در سال زراعی ۲۰۲۰ کاهش یافته، در سال زراعی ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت و به ۵۱۴ میلیون تن خواهد رسید.  مصرف برنج نیز که همواره از سال زراعی ۲۰۱۲ روند صعودی را طی کرده، در سال زراعی ۲۰۲۱ نیز مطابق پیش بینی ها افزایش خواهد یافت و به ۵۱۴ میلیون تن خواهد رسید. تجارت برنج نیز در مدت زمان مذکور برای دومین سال پیاپی افزایش یافته و به 48 میلیون تن خواهد رسید. شایان ذکر است میزان ذخایر نهایی برنج تا پایان سال زراعی ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل تغییری نخواهد کرد و در سطح ۱۸۳ میلیون تن باقی خواهد ماند.  

تولید برنج در جهان با افزایش اندکی پیش بینی شده است، که در درجه اول منعکس کننده انتظارات کاهش یافته برای این محصول در تایلند (به دلیل نبودن فصل برداشت در این کشور)، همراه با افزایش جزئی تولید در کشورهای دیگر است. 

بازارهای غلات در سال های زراعی ۲۰۲۱- ۲۰۲۰
 
پیش بینی فائو از تولید جهانی غلات سال زراعی ۲۰۲۱ براساس گزارش فائو که در ۸ آوریل ۲۰۲۱ منتشر شده، نسبت به پیش بینی قبلی آن در گزارش قبلی سال ۲۰۲۰ با افزایش ناچیزی ربرو شده و اکنون در سطح ۲۷۶۵ میلیون تن قرار داردکه ۲ درصد بالاتر از سال زراعی قبل است افزایش بینی های فائو بیشتر ناشی از افزایش برآوردها نسبت به تولید ذرت دامی در هند است و با توجه به داده های رسمی عملکرد بالاتر از حد انتظار را برای هند و عملکرد کمتر از انتظار را برای روسیه نشان می دهد.

پیشبینی مصرف جهانی غلات در سال زراعی  ۲۰۲۱- ۲۰۲۰ نشان میدهد که مصرف این محصول ۱۱میلیون تن نسبت به گزارش قبلی افزایش یافته و به۲۷۷۷ میلیونتن رسیده که این مقدار ۲.۴ درصد بالاتر از سطح سال زراعی ۲۰۲۰- ۲۰۱۹ است. عمده بازنگری در پیش بینی ها در این ماه ناشی از افزایش ۸.۴ میلیون تنی پیش بینی مصرف جهانی گندم در سال های زراعی سال زراعی ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰  به ۷۶۳ میلیون تن بوده که ۱.۷درصد بالاتر از سطح سال زراعی ۲۰۲۰- ۲۰۱۹ است.

 این افزایش ماهانه منعکس کننده برآورد بیشتر مصرف خوراک گندم در چین در مقابل تقاضای شدید آن است، زیرا بخش دام این کشور از بیماری خوک آفریقایی بهبود می یابد و قیمت ذرت دامی داخلی بسیار بالا می رود. همچنین به دلیل تجدید نظر در مصرف خوراک جو در چین، پیش بینی جهانی مصرف محصولات زراعی دانه درشت در سال زراعی ۲۰۲۱- ۲۰۲۰ با ۲.۹ میلیون تن در ماه جاری به ۱۵۰۰ میلیون تن افزایش یافته ۲.۹ درصد بیشتر از سال زراعی ۲۰۲۰ – ۲۰۱۹  است. به نظر می رسد که مصرف جهانی برنج در سال زراعی ۲۰۲۱- ۲۰۲۰  به بالاترین رقم خود یعنی ۵۱۴ میلیون تن  برسد که نسبت به ماه مارس کمی تغییر کرده و ۱.۹ درصد بالاتر از برآورد فصل قبل است. 

به دنبال کاهش ۳.۳ میلیونتنی ذخایر جهانی غلات از برآورد ماه گذشته، پیش بینی می شود این ذخایر در پایان سال زراعی ۲۰۲۱ برابر با ۱.۷ درصد پایینتر از سطح ابتدایی آن باشند و به ۸۰۸ میلیون تن برسند. 

این کاهش، علاوه بر افزایش مصرف، باعث کاهش نسبت مصرف به ذخایر موجود از ۲۹.۶  درصد در سال زراعی ۲۰۲۰ – ۲۰۱۹ به ۲۸.۴  درصد در سال زراعی ۲۰۲۱- ۲۰۲۰ می شود، که پایین ترین سطح طی ۷ سال گذشته بوده است. با افزایش مصرف خوراک به همراه پیش بینی کاهش ذخایر گندم چین، پیش بینی ذخایر جهانی گندم از ماه گذشته ۸میلیونتن کاهش یافته و به ۲۸۴ میلیون تن رسیده که همچنان ۲.۸  درصد بالاتر از ذخایر ابتدایی سال مذکور است.

 در مقابل برآورد ذخایر جهانی در محصولات زراعی دانه درشت ۳۴۱میلیون تن بوده که نسبت به ماه گذشته ۴.۵ درصد افزایش یافته و عمدتا مربوط به پیش بینی افزایش تولید ذرت دامی در هند و آمریکا است. با این حال، پیش بینی می شود ذخایر جهانی محصولات زراعی دانه درشت ۵.۹ درصد از سطح اولیه خود کمتر شود، که عمده این امر به دلیل کاهش ۲۳ میلیون تنی موجودی ذرت دامی است که عمدتآً در چین و ایالات متحده اتفاق افتاده بوده است. 

در مورد برنج، انتظار میرود افزایش در موجودی کالاهای نگهداری شده توسط نپال، تایلند و عربستان بیش از کاهش ذخایر موجود در بنگلادش باشد. در نتیجه، ذخایر برنج جهان در اواخر سال زراعی ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰  به ۱۸۳  میلیون تن برسد که نسبت به پیش بینی ماه قبل و سطح اولیه آن تغییر ناچیزی داشته باشد.  

پیش بینی فائو برای تجارت جهانی غلات در سال زراعی  ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰  از  ماه گذشته، به مقدار ناچیزی افزایش یافته و به ۴۶۶میلیون تن رسیده که افزایش ۵.۸  درصدی نسبت به سال زراعی ۲۰۲۰ – ۲۰۱۹  را نشان میدهد. با افزایش تقاضای چین و نیجریه که بیش از پیش بینی های صورت گرفته است، تجارت جهانی گندم در سال ۲۰۲۱ -۲۰۲۰ (ژوئن)‌ نسبت به مارس ۱.۴  میلیون تن افزایش یافته و به ۱۸۸  میلیون تن رسیده که از سطح فصل گذشته ۲ درصد پیشی گرفته است. 

تجارت محصولات زراعی دانه درشت در سال ۲۰۲۱ -۲۰۲۰ ژوئن ۲۳۰ میلیون تن بوده که نسبت به ماه مارس بدون تغییر بوده است و به رشد ۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ منجر می شود که این امر عمدتا به دلیل سطح خرید بیسابقه ذرت دامی توسط چین است. علیرغم چشم انداز نسبتاً کمتری برای واردات تعدادی از کشورهای آسیایی خاور نزدیک در مقایسه با انتظارات ماه مارس، پیش بینی میزان تجارت جهانی برنج در سال ۲۰۲۱ (ژانویه-دسامبر) همچنان در سطح ۴۸ میلیون تن قرار دارد. این سطح به معنای گسترش ۶ درصدی تجارت سالانه است که منعکس کننده چشم انداز خرید بیشتر توسط همه مناطق به جز اروپا و قاره آمریکا است.
  
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر