جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 64685
تاریخ انتشار: 22 فروردين 1400 09:52
معاون عملیات بازار شرکت تامین سرمایه دماوند در گفت وگو با «راه امروز»: درگیری‌های جناحی تا بازار سرمایه رخنه کرده

بورس به روزهای خوب برمی‌گردد؟

معاون عملیات بازار شرکت تامین سرمایه دماوند با انتقاد از سیاسی شدن فضای بورسی در کشور، گفت اکنون در بازار سرمایه، بحث سیاسی و انتخابات مطرح است و تا زمانی که این مورد حل نشود، انتظار بهتر شدن برای بورس دور از ذهن است، با وجود این، در آینده بازار بر می‌گردد و تا پایان سال نسبت به بازارهای رقیب، بازدهی بالاتری خواهد داشت.
به گزارش راه امروز: از ابتدای سال جاری، اقبال چندان زیادی به بازار بورس اوراق بهادار وجود نداشته و روند نزولی و ناموفق نیمه دوم سال گذشته ادامه دارد.  



در همین راستا، «علیرضا تاجبر»، معاون عملیات بازار شرکت تامین سرمایه دماوند، در گفت‌وگو با «راه امروز»، درباره پیش‌بینی خود از این بازار در ماه‌های آینده به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: سال گذشته و در اواسط مردادماه، بورس روند صعودی بسیار قدرتمندی داشت و بسیاری از سهام‌ها رشد داشتند. طبیعی است که بازار نیازی به اصلاح داشت. این اصلاح در حال حاضر انجام شده و بازار به قیمت‌های جذابی رسیده است.   او با اشاره به ظرفیت‌های فعلی بازار بورس بیان کرد: ما یک نقطه قوت داریم که پارامترهای بنیادی خوب در بازار از نظر نرخ دلار، فروش شرکت‌ها و تورم موجود است که می‌توان این موضوع را از بودجه‌بندی استنباط کرد. با وجود این، متاسفانه مشکل این است که سیاست وارد بورس شده و بورس به عنوان محیط اقتصادی، رنگ وبوی سیاسی گرفته است. بنابراین تا زمانی که این مورد حل نشود، انتظار بهتر شدن برای بورس دور از ذهن است. 


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش مسائل سیاسی در بورس اظهار کرد:‌ انتخابات پیش رو و درگیری‌های جناحی که تا بازار سرمایه رخنه کرده، منجر به این شده که بازار از تب و تاب بیفتد و علاوه بر روند فرسایشی، حجم معاملات بسیار پایینی هم داشته باشیم و اینطور به نظر می‌رسد که تا پایان رقابت‌های انتخاباتی، بازار سرمایه به همین منوال باشد. اگر مواردی ازجمله برجام و دامنه نوسان نامتقارن برای وضعیت کنونی مطرح می‌شود، صرفا بهانه‌ای برای تشدید این مسئله است اما مسئله اصلی سیاسی شدن بازار سرمایه اصلی است.

دلیل صعودی ونزولی شدن بورس چیست؟
 
تاجبر با بیان اینکه اقبال از سوی مردم به بازار بورس، مزایای و معایب خود را دارد، گفت: مدت‌ها آرزوی ما افزایش ضریب نفوذ بورس در جامعه بود که رخ داد. متاسفانه عوامل مختلفی مثل حضور بدون واسطه مردم در بازار و هیجانات و انتظارات بیش از حد باعث شد، روند صعودی خیلی پرشیب باشد و در خرداد و تیرماه سال گذشته روند شرکت‌های سهامی هر روز مثبت و با هیجان زیادی مواجه بود و همان هیجان در روند نزولی نیز وجود داشت. در نتیجه کسانی که در خرداد و بعد از آن وارد بازار شده بودند، با زیان سنگینی مواجه شدند.
او ادامه داد: اینکه ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور بالا رفته، اتفاق خوبی است اما بسیاری از این افراد زیادن‌دیده هستند و خاطره خوشی از این بازار ندارند و بعضی برای همیشه خداحافظی کرده‌اند. این موضوع به این معنی نیست که همه زیان‌دیدگان برای همیشه رفته‌اند. 
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در حال حاضر پتانسیل زیادی در بازار وجود دارد که مردم زیادی در این بازار هستند. باید به برگشت روند مثبت امیدوار باشیم. الان اتفاق خوب این است که تجربه تازه واردها به بازار افزایش یافته است و متوجه شدند که اینطور نیست که بازار هر روز دارای ۵درصد بازدهی مثبت باشند. آن‌ها روزهای منفی را هم دیدند و اکنون با احتیاط و تجربه بهتری عمل می کنند. 

معاون عملیات بازار شرکت تامین سرمایه دماوند درباره احتمال برگشت روزهای با بازدهی مثبت در بازار سرمایه و پایان روزهای با بازدهی منفی گفت: بازار سرمایه روزهای پرفراز و فرودی در تاریخ خود داشته است. به نظر می‌رسد که روند فعلی تا انتخابات ادامه داشته باشد، اکنون بحث سیاسی و انتخابات مطرح است و تا آن زمان بعید است که اتفاقی بیفتد. اما مطمئنا بازار بر می‌گردد و تا پایان سال نسبت به بازارهای رقیب هم بازدهی بالاتری خواهد داشت. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر