جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 64658
تاریخ انتشار: 21 فروردين 1400 14:58
آقامحمد سمسار در گفت وگو با «راه امروز» از ادامه روند نزولی بازار سرمایه در هفته جاری خبر داد

اثرات «برجام»، «دلار» و «انتخابات» بر بازار سرمایه

آقامحمد سمسار کارشناس بازار سرمایه مهم ترین دلیل ریزش قیمت معاملات را خروج سرمایه‌ها از این بازار می داند.
به گزارش راه امروز:  دور دوم مذاکرات ایران و کشورهای عضو کمیسیون برجامی به پایان رسید.  به نقل از عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران اعلام شد که نشانه هایی از رفع کامل تحریم ها بروز کرده و دور سوم مذاکرات روز چهارشنبه ادامه پیدا خواهد کرد. مذاکراتی که به گفته صاحبنظران اثرات مستقیمی بر بازارهای داخلی خواهد داشت که یکی از آن ها با توجه به حضور۵۰ میلیون نفر سهام دار، بورس است. بورس تهران هفته گذشته با  کاهش ۳.۴ درصدی شاخص کل به پایان رسید، همین تدوام افت ارزش معاملات باعث شده تا مشتریان به فکر خروج سرمایه‌هایشان از این بازار بیافتند.



حال با توجه به مذاکرات برجامی، این پرسش قابل طرح است که اثرات توافق در مذاکرات ایران و طرف های برجامی و لغو تحریم ها بر بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ 

محمدرضا آقامحمد سمسار کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار «راه امروز» با اشاره به روند نزولی بازار سرمایه و در نتیجه کاهش درآمد سهامداران گفت: در چنین شرایطی مشتری ها ترجیح می دهند سرمایه  خود را از بازارهایی که بازدهی کمتری دارند خارج کرده و به بازارهایی با سودآوری بالا و یا با ثبات بیشتر وارد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به روند کاهشی بازار سرمایه بسیاری از مشتریان تصمیم به خروج از این بازار گرفته اند و به همین دلیل روند کاهشی بازار ادامه‌دار شده است.



او با اشاره به این که با اتمام این روند در نهایت بازار سرمایه به یک تعادل نسبی می رسد، تصریح کرد: البته تصور نمی کنم این اتفاق طی هفته جاری رخ دهد ممکن است وضعیت چند سهام خاص متعادل شود اما بازگشت تعادل به بازار در هفته جاری اتفاق نخواهد افتاد و باید منتظر هفته‌های آتی بمانیم.

سمسار در پاسخ به اینکه در صورت توافقات سیاسی میان ایران و آمریکا  در صحنه بین المللی و بازگشت دوباره آمریکا به برجام،  چه پیش بینی می توان از وضعیت بورس ایران ارائه داد،گفت: در صورت توافق اولین اثر این است که  ریسک سیستمی بازار کاهش می یابد و این موضوع اثر مثبتی بر بازار خواهد داشت. اما عاملی که در این میان اثرگذار است، نرخ دلار است؛ بنابراین باید دید قیمت دلار در این شرایط چگونه خواهد بود. 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه،  چنانچه قیمت دلار کاهش یابد که با توجه به وضعیت موجود دور از ذهن است روند بازار نزولی خواهد شد اما چنانچه قیمت دلار در همین قیمت کنونی باقی بماند، روند بازار مثبت خواهد شد.

 او در عین حال پیش بینی کرد که تا انتخابات آتی شرایط بازار متعادل شود و در این مدت شاهد تغییرات زیادی در بورس نخواهیم بود. البته به گفته این کارشناس بورسی،  بعد از انتخابات نیز شرایط بازار بستگی به سیاست‌های دولت بعدی دارد که براساس آن بازار راه خودش را پیدا خواهد کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر