چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: 64588
تاریخ انتشار: 19 فروردين 1400 12:55
معاون فنی گمرک ایران با اعلام اینکه ۹۰ درصد نهاده های تولید بدون کد رهگیری بانک ترخیص می شوند گفت: این اقدام منوط به دریافت تعهد از متقاضی مبنی بر ارائه کد رهگیری، حداکثر دو ماه پس از ترخیص درصدی کالا است.
به گزارش راه امروز: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، به استثنای مواردی که مطابق قانون و مقررات مجاز تعیین شده است، گمرک جمهوری اسلامی ایران باید صرفا به آن دسته از کالاهای وارداتی که ثبت‌سفارش آنها دارای اعلامیه تامین ارز است، اجازه ترخیص دهد.
مطابق این مصوبه، گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعرفه‌های اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است با تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش از صدور اعلامیه تامین ارز (بدون کد رهگیری بانک) اقدام به ترخیص ۹۰ درصد کالاهای اظهارشده کند. این اقدام منوط به دریافت تعهد از متقاضی مبنی بر ارائه کد رهگیری حداکثر دو ماه پس از ترخیص درصدی کالاست. در عین حال بر اساس این مصوبه، واردات کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه و تجهیزات تولید از محل این منابع و درآمدهای ارزی نفت و گاز تامین می‌شود. واردکنندگان می‌توانند ارز موردنیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان اعم از خود یا غیر‌به میزان کوتاژ صادراتی به شکل واردات در برابر صادرات یا تهاتر تامین کنند؛ اما ثبت تمامی اطلاعات مربوط به گردش ریالی و نرخ ارز مورد معامله در سامانه جامع تجارت ضروری است و اطلاعات مورد نظر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌صورت برخط در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.  همچنین بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، این روش برای پروانه‌های صادراتی سال ۱۳۹۷ و بعد از آن و منوط به ثبت اظهار صادرکننده مبنی بر در اختیار داشتن ارز مربوط به پروانه صادراتی در سامانه جامع تجارت امکان‌پذیر خواهد بود.

در همین راستا، معاون فنی گمرک به ارائه توضیحانی در این زمینه پرداخته و گفته است: مطابق مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت متعاقب جلسات کارشناسی صورت پذیرفته مواردی مرتبط با گمرک نیز تصویب و ابلاغ شد که به نظر می رسد با اجرایی شدن این تصمیمات، مشکلات مرتبط با واحدهای تولیدی در سالجاری مرتفع شود. 

واردات با ارز متقاضی 
مهرداد جمال ارونقی گفت: مطابق این تصمیمات، وارد کننده میتواند از محل ارز خود یا اشخاص دیگر، با ثبت اطلاعات مربوط به گردش مالی ریالی واردکننده و فروشنده ارز در سامانه جامع تجارت نسبت به خرید ارز ، منوط به تعهد طرفين معامله بر اساس وجود و تأمین ارز مورد مبادله اقدام نماید.

 صدور مجوز ورود موقت توسط گمرک 
 معاون امور گمرکی گمرک ایران افزود: واردات مواد اوليه به صورت ورود موقت برای پردازش، صرفاً پس از انجام ثبت آماری در سامانه جامع تجارت و صدور مجوز نهایی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مجاز است و پروانه صادراتی از اين محل حق واگذاری بابت واردات ندارد و صادر کننده صرفاً به ميزان مابه‌التفاوت واردات و صادرات، متعهد به بازگشت ارز به چرخه اقتصادي کشور است.

حذف پروانه های صادراتی سرزمین اصلی
 به مناطق آزاد و ویژه 
این مقام مسئول تصریح کرد: براساس این تصمیمات، مصوب شد گمرک ایران،  پروانه‌های صادراتی صادر شده از سرزمين اصلی به مناطق آزاد یا ويژه که براي مصرف در منطقه استفاده می‌شوند را از گزارش آماری صادرات کشور حذف کند و دارندگان اين پروانه‌ها حق واگذاری آن را ندارند. در صورت صادرات کالا از سرزمين اصلی به مناطق ياد شده و از آنجا به خارج از کشور، صادر کننده متعهد به بازگشت ارز حاصله به چرخه اقتصادي کشور مي‌باشد. 

 ترخیص ۹۰ درصدی نهاده های تولید بدون کد رهگیری بانک 
 ارونقی خاطر نشان کرد: مهمترین تصمیم اتخاذ شده مرتبط با گمرک که در سال جاری مشکل واحدهای تولیدی را مرتفع خواهد کرد این است که گمرک مجاز است بر اساس تعرفه های اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی، بدون کد رهگیری بانک اقدام به ترخیص ۹۰ درصد کالاهای اظهار شده نماید. این اقدام منوط به دریافت تعهد از متقاضی مبنی بر ارائه کد رهگیری، حداکثر دو ماه پس از ترخیص درصدی کالا است.

 رفع تعهد پروانه های صادراتی سال ۹۷ 
معاون گمرک ایران در خاتمه گفت: براساس این تصمیمات، وارد کننده میتواند ارز مورد نیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان (خود یا غیر) به میزان کوتاژ صادراتی به شکل واردات در برابر صادرات تامین نماید. این روش برای پروانه های صادراتی سال ۱۳۹۷ و بعد از آن و منوط به ثبت اظهار صادر کننده مبنی بر در اختیار داشتن ارز مربوط به پروانه صادراتی امکانپذیر است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر