پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 64515
تاریخ انتشار: 17 فروردين 1400 17:23
سردار شکارچی طرح مجلس را «انتخاباتی» ارزیابی کرد

انتقاد تند سخنگوی ارشد نیروهای مسلح از طرح مجلس درباره سربازی

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به تندی با طرح مجلس درباره سربازی اختیاری مخالفت کرد.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به تندی با طرح مجلس درباره سربازی اختیاری مخالفت کرد. او گفت: «عده‌ای درباره خدمت سربازی طرح‌های یکجانبه بدون پشتوانه علمی و غیرقابل تحقق می‌دهند و انتظارات جامعه را بالا می‌برند و دشمن را شاد می‌کنند چرا که به امنیت کشور لطمه وارد می‌کنند.»

سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح  در نشست خبری امروز خود درباره طرح مجلس برای اختیاری کردن سربازی به انتقاد از آن پرداخت. 

او گفت: "مدتی است درباره موضوع سربازی بحث‌هایی از سوی افراد مختلف حقیقی و حقوقی و سلبریتی‌ها در کشور مطرح می‌شود و افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار داده است."

شکارچی با اشاره به مزایای حضور سربازان در نیروهای مسلح با بیان اینکه یکی از ارکان موفقیت در دوران دفاع مقدس در کنار نیروهای مسلح، حضور سربازان عزیز بود، افزود: «در دوران هشت سال دفاع مقدس قریب به ۶ میلیون رزمنده داشتیم که حدود ۵۰ درصد این رزمندگان یعنی ۳ میلیون نفر از عزیزان سرباز بوده‌اند و حدود ۶۰ هزار نفر از این عزیزان به فیض شهادت و حدود ۱۶۰ هزار نفر از این عزیزان نیز جانباز شدند.» 

او افزود: "در یگان‌های رزمی، پشتیبانی رزم، پشتیبانی خدمات رزم ما تعداد زیادی سرباز در حوزه‌های مختلف، پزشکی، فنی و ... داشته‌ایم و آنهایی هم که تخصصی نداشتند، با آموزش‌های مختلف در یگان‌های رزمی مشغول به خدمت می‌شدند که با وجود مدت کم آموزش، خلاقیت‌های زیادی از خود نشان می‌دادند."

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح بحث ها پیرامون سربازی را "موج سواری" دانست و افزود" خصوص خدمت سربازی و بدون پشتوانه عقلانی و مشورت با نیروهای مسلح، طرح های یکجانبه غیرقابل تحقق می‌دهند و انتظارات جامعه را بالا می‌برند و دشمن را شاد می‌کنند چرا که به امنیت کشور لطمه وارد می‌کنند و موجب تضعیف قدرت دفاعی کشور می‌شود."

او عنوان کرد: «امروز از ما می‌پرسند که با این سربازان چه می‌کنید؟ ما از ۱۰۰ درصد سرباز مورد نیازی که باید در شرایط غیرجنگی در نیروهای مسلح داشته باشیم، حدود ۶۰ درصد سرباز حاضر داریم و بار آن ۴۰ درصد را این ۶۰ درصد تحمل می‌کنند.»

شکارچی از مقایسه ایران با برخی دیگر از کشورها انتقاد کرد و گفت آنها امنیت خود را کنتراتی تامین می کنند و به کشور دیگر پول می دهند تا امنیتشان را تامین کند.

او افزود: «ما بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر مرز داریم، برای مقابله با مواد مخدر، قاچاق انسان و ناامنی نیاز به حضور نیروهای رزمی در مرزهای‌مان داریم. تمام مرزهای ما در آنسوی مرز وضعیت خوبی ندارند و نا‌امنی در برخی کشورهای همجوار زیاد است.»

سردار شکارچی تاکید کرد: "این حرف‌ها خطرآفرین و آسیب به امنیت است. ما اصلا واژه اجباری در قانون نداریم، ما خدمت موظفی داریم."

شکارچی با اشاره به طرح مجلس گفت: «اگر ما جداسازی کنیم و بگوییم بخشی اختیاری به خدمت سربازی بیایند و بخشی هم نیایند، بار مسئولیت را آنها که به خدمت آمده‌اند باید به دوش بکشند. ثانیا یک بودجه بسیار کلان نیاز دارد چراکه به بیش از ۲ برابر کارکنان پایور در حال حاضر نیروهای مسلح نیاز خواهیم داشت که این فقط برای شرایط غیرجنگی است.»

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ادامه داد: «همین الان هم حقوق مصوب سربازان در قانون هم پرداخت نمی‌شود، ما مجری پرداخت حقوق هستیم و تأمین آن بر عهده ما نیست، همین فردا مجلس و دولت محترم اعتبار را تأمین کنند، ما پرداخت خواهیم کرد.با این وضعیت چطور ما می‌گوییم بیاییم سرباز حرفه‌ای داشته باشیم؟»

سردار شکارچی با بیان اینکه ما زمانی می‌توانیم ادعای اجرای سربازی حرفه ای را داشته باشیم که دور یک میز بنشینیم و صحبت کنیم، عنوان کرد: «امروز فردی اعلام کرده است که ستاد کل در جلسات حضور پیدا نمی کند. تا الان هیچ کس از ستاد کل برای حل مشکلات سربازی دعوت نکرده است. حرف ما این است که دور یک میز بنشینیم و بحث های فنی و تخصصی کنیم و هر نتیجه ای گرفتیم آن را اجرا کنیم.»

او افزود: حساب یک نماینده مجلس از کل مجلس جداست؛ ما با مجلس هماهنگ هستیم اما اینکه پشت دوربین تلویزیون رسما دروغ بگوییم درست نیست. ستاد کل نیروهای مسلح صاحب دارد و در راس آن رییس ستاد است.

سردار شکارچی طرح این مباحث را «شعاریظ و «انتخاباتی» دانست. 

سیلی به سرباز سیلی به امنیت اجتماعی است
سردار شکارچی در پاسخ به سوالی درباره پرونده عنابستانی نماینده سبزوار و سیلی او به سرباز راهور توضیحاتی ارائه کرد. 

پیشتر گفته شده بود که عنابستانی از سرباز راهور شکایت کرده است.

سردار شکارچی در این باره گفت: «من بسیار متاسفم برای کسی که می رود تبلیغ می کند و رای مردم را میگیرد و بعد سیلی به سرباز بزند. سیلی به سرباز زدن یعنی سیلی به امنیت اجتماعی زدن. چه آن بازپرسی که در بابل این کار را کرد و با وی برخورد نشد و چه این رفتار از دید ما سیلی به نظم اجتماعی کشور است؛ اگر سرباز تخلف کند راهکار قانونی دارد.»

او خاطرنشان کرد: "ما به عنوان ستادکل نیروهای مسلح از هر دو این افراد شاکی هستیم. وقتی یک سرباز صادقانه خدمت می کند و حق و حقوق او هم کامل پرداخت نمی شود و بعد اینطور با او هم برخورد شود."

سخنگوی نیروهای مسلح با انتقاد شدید از نماینده سبزوار افزود: «اینها نماینده واقعی مردم نیستند و باید با مردم صادقانه حرف بزنند. همه مردم باید قانون را رعایت کنند و فرقی بین نماینده و سرباز نیست. حتی اگر سرباز تخلف کرد باید از طریق قانونی پیگیری شود. کسی که خود قانونگذار است وقتی قانون را رعایت نمی کند چه بایدگفت.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر