سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 64236
تاریخ انتشار: 04 فروردين 1400 17:11
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت وگو با «راه امروز»

دو مطالبه جدی از دولتمردان در سال ۱۴۰۰

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه روحیه مطالبه‌گری در شعار امسال نقطه قوتی است که می‌توان به کارآفرینان و تولید کنندگان کمک کند که از دولت بخواهند مشکلات را برطرف کند، به تشریح دو مطالبه جدی از دولت پرداخت.
به گزارش راه امروز: حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت وگویی با «راه امروز» با اشاره به اینکه توسعه بازار کار و رونق اقتصادی یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین طی دو الی سه دهه گذشته در کشور بوده است، گفت:  در همین راستا اقدامات و فعالیت‌های زیادی برای این موضوع صورت گرفته است. تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزها طی سالهای اخیر از جمله این اقدامات بوده است. 


اسماعیلی افزود: اما متاسفانه هنوز انتظارات در حوزه اقتصادی و بازار کار برآورده نشده و همچنان ما با موانع و مشکلات زیادی برای فعالیت کارآفرینان و تولیدکنندگان در کشور روبرو هستیم. 
او با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ که از سوی مقام معظم رهبری سال «تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها» نامگذاری شده است، بیان کرد:  شعار امسال زمینه‌ای ایجاد می‌کند که تولیدکنندگان و کارآفرینان از دولت در خصوص مشکلات خود مطالبه‌گری کنند، این نقطه قوت شعار امسال است.  
اسماعیلی در ادامه افزود: مطالبه‌گری کارآفرینان مسئولیت پاسخگویی مدیران را در کشور بسیار بالا می‌برد و آنها را متعهد می کند که در قبال مشکلاتی که وجود دارد، وظایف و تکالیفشان را به صورت جدی دنبال کنند.
به گفته این کارشناس بازار، شعار امسال توصیه اکید به مدیران و مسئولین کشور است برای اینکه به وظایف و تکالیف خود در خصوص حمایت از تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی واقف باشند.
او با بیان اینکه اقداماتی که در سالجاری انجام شد موثر بود، گفت: رسیدگی به کارگاه‌ها و کارخانه هایی که طی چهار تا پنج  سال گذشته دچار مشکل شده بودند، متوقف شده بود، اما هنوز بخش زیادی از بنگاه‌های ما  باچنین وضعیتی روبرو هستند. به طوریکه در سال گذشته تعدادی از کارگاه ها و کارخانه ها به چرخه تولید بازگشتند. اقداماتی که با همراهی وزارت صمت، قوه قضاییه و اتاق بازرگانی ایران برای ایجاد تسهیل در فعالیت کارگاه ها طی سال ۹۹ انجام شد،  به نظر من از جمله اقدامات خوبی بود که باید در راستای شعار امسال، این اقدامات گسترده تر و جدی تر شود تا خیلی از کارگاه‌هایی که دچار خاموشی شدند به چرخه تولید کشور برگردند.

مطالبات از دولت چه باید باشد؟ 
این کارشناس بازار کار در ادامه نیز تاکید کرد که روحیه مطالبه‌گری در شعار امسال نقطه قوتی است که می‌توان به کارآفرینان و تولید کنندگان کمک کند که از دولت بخواهند مشکلات را برطرف کند. 
اسماعیلی یکی از جدی ترین مشکلات را « صلاح سیاست‌های پولی و بانکی» دانست و استفاده از ظرفیت بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها را از مواردی عنوان کرد که باید صورت جدی  از دولت پیگیری و مطالبه  شود تا این مشکلات برطرف شود.
اما دومین مطالبه از نگاه این کارشناس بازار کار، «ثبات در سیاست‌های ارزی» است. به گفته او، این موضوع یکی از جدی ترین مسائل  اقتصاد کشور است که می تواند مسیر فعالیت سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را تسهیل کند. 

این کارشناس بازار کار در ادمه پیشنهاد داد: کمیته‌های فنی و کارشناسی در شهرستان‌ها و استان‌ها و مرکز، متشکل از نمایندگان وزارت صمت، اتاق تعاون، قوه قضائیه شکل بگیرد. تا از این طریق بتوان وضعیت موجود را ارزیابی کرد. او افزود: اگر این مسیر دنبال شود، رفته رفته از نیمه دوم سال شاهد شرایط بهتری در کشور باشیم.
 
اسماعیلی همچنین تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم یک توسعه جدید در بازار کار ایران ایجاد کنیم باید انگیزه کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را برای مطالبه‌گری از دولت افزایش دهیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر