جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 63559
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1399 11:12
روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هشدار داد که پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام باعث بهم ریختگی شرایط کنونی می‌شود.
به گزارش راه امروز: تروئیکای اروپا با حمایت از موضع آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، پیش‌نویس یک قطعنامه را به نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند.

درحالی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه نسبت به تصویب قطعنامه جدید در شورای حاکم هشدار داد، انتشار محتوای بخشی از پیش‌نویس این قطعنامه حاکی از آن است که سه کشور اروپایی تاکید دارند که پس از توقف اجرای پروتکل الحاقی امکان تایید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را ندارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه ۱۱ اسفندماه در اظهارات خود خطاب به شورای حکام گفت: «من قبلا اطلاع داده بودم که متوقف یا محدود کردن فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در این مرحله تاثیر جدی بر توانایی آژانس برای گزارش در مورد اجرای تعهدات ایران خواهد داشت.»

به گزارش رسانه‌ها در پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته شده است بلافاصله به خواسته‌های آژانس در مورد توافق پادمان پاسخ مثبت دهد.

آلمان، آنگلیس و فرانسه با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس، در این قطعنامه نسبت به آنچه عدم ارائه توضیح قابل قبول از سوی تهران درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در دو سایت سابق هسته‌ای ایران خوانده‌اند، ابراز «نگرانی عمیق» کرده‌اند.

بنابر این گزارش، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قطعنامه خود که قرار است روز جمعه منتشر شود، تاکید کرده است که «بدون اجرای پروتکل الحاقی نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند».

روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هشدار داد که پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام باعث بهم ریختگی شرایط کنونی می‌شود.

همچنین عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه هر گونه تلاش برای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را غیرسازنده و تهدیدکننده فضای ایجاد شده برای دیپلماسی، به ویژه بعد از توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر