پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 63200
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1399 11:00
رئیس سازمان صمت استان تهران اعلام کرد

بازگشت ۸۰ درصد ارز صادرکنندگان تهران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران میزان ارز صادراتی استان تهران را از ابتدای سال 97 تا نیمه سال 99، 21 میلیارد و 139 میلیون یورو اعلام کرد.
به گزارش راه امروز:  یدالله صادقی امروز در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با تاکید بر اینکه تحریم‌ها در کنار تمام مشکلات، فرصت نیز ایجاد کرد، اظهار داشت: از زمان آغاز تحریم‌ها با سرعت بیشتری برای جایگزینی کالاهای وارداتی قدم برداشتیم و به جز مواردی که امکان ساخت آن در داخل وجود نداشت یا مقیاس آن بزرگ بود، دیگر کالاها جایگزین شده‌اند.


یداله صادقی رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران نیز در این همایش به بیان آماری از وضعیت تولید و صادرات استان تهران پرداخت و روندها در این دو حوزه را فزاینده و رو به جلو ارزیابی کرد.

وی با اشاره به فعالیت 17 هزار واحد صنعتی در استان تهران، تصریح کرد که به‌رغم فشارهای حداکثری تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا طی سال جاری، سرمایه‌گذاری داخلی در استان تهران روندی افزایشی داشته به طوری که طی روزهای دهه فجر امسال، طرح‌های صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری به ارزش حدود 6 هزار میلیارد تومان در این استان پیاده‌سازی شد.

به گفته صادقی، طی امسال همچنین 1700 جواز تاسیس جدید در استان تهران صادر شد و درخواست‌ها در این زمینه فزاینده  بوده به طوری که در مقایسه با سال گذشته، در زمینه صدور جواز تاسیس، رشد 100 درصدی رقم خورده‌است. وی در عین حال تصریح کرد که روند بیکاری در استان تهران طی امسال کاهشی بوده و در بخش عمده‌ای از شهرک‌های صنعتی در استان، تقاضای واحدهای تولیدی و صنعتی برای جذب نیروی کار بیش از عرضه بوده‌است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران سپس به بیان وضعیت تجارت خارجی این استان پرداخت و با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان تهران، 16 هزار و 700 کارت بازرگانی فعال است، تعداد صادرکنندگان فعال در استان تهران را 2991 بازرگان عنوان کرد که به گفته وی، از این تعداد 1886 نفر تولیدکننده و صادرکننده و 1105 نفر نیز تاجر و بازرگان هستند که کالاهای تولیدی را صادرات می‌کنند.

صادقی سپس ارزش صادرات غیرنفتی استان تهران از ابتدای سال 1397 تا پایان مردادماه امسال را بر اساس آمارهای اعلامی سازمان توسعه تجارت، 21 میلیارد و 139 میلیون یورو عنوان کرد و یادآور شد که بر اساس پیش‌بینی‌ها، این میزان تا پایان سال جاری به 27 میلیارد یورو خواهد رسید. به گفته وی، میزان صادرات سالانه استان تهران رقمی معادل 8 میلیارد یورو است.

صادقی در ادامه به میزان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان استان تهران اشاره کرد و با بیان اینکه این میزان در حدود 19 میلیارد و 295 میلیون یورو برآورد می‌شود، افزود: از این میزان 15 میلیارد و 381 میلیون یورو رفع تعهد ارزی صورت گرفته و به این ترتیب، صادرکنندگان استان تهران نزدیک به 80 درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور بازگردانده‌اند.

به گفته وی، طی یازده ماه امسال، حدود 50 هزار پرونده تقاضای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات در استان تهران به ارزش 13 میلیارد و 670 میلیون یورو بررسی و قطعی شده و این پرونده‌ها برای تخصیص ارز به بانک مرکزی معرفی شده‌است.

به گفته صادقی، 68 درصد ثبت‌سفارش‌ها در استان تهران مربوط به مواد اولیه، 28 درصد واردات ماشین‌آلات و 4 درصد نیز مربوط به کالاهای نهایی است که در داخل امکان تولید آن وجود نداشته و واردات آن نیز بلامانع است.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت در پایان سخنانش، به موافقت رئیس سازمان محیط‌زیست و وزیر صمت با نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و تولیدی در شعاع 120 کیلومتری تهران اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که این موضوع در هیات دولت نیز به تصویب رسیده و با اجرای آن، فرصت ارتقای تولیدات و افزایش صادرات واحدهای تولیدی فراهم شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر