يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 63119
تاریخ انتشار: 03 اسفند 1399 09:07
یک کارشناس نفتی در گفت وگو با «راه امروز» تشریح کرد

احتمالات صادرات نفتی با احیای برجام

یک کارشناس نفتی با اشاره به امکان بازگشت آمریکا به برجام و تاثیر این موضوع بر صادرات نفتی بیان کرد: حتی اگر ما بپذیریم که قرار است بازگشتی به برجام صورت گیرد،‌ این بازگشت زمان‌بر است و شاید این مذاکرات حداقل کل سال ۲۰۲۱ را در برگیرد. بنابراین لازم است عدد صادرات نفتی را محافظه‌کارانه‌تر در نظر بگیریم که بودجه دچار مشکل نشود.
به گزارش راه امروز: کهن‌کوش‌نژاد کارشناس نفتی در گفت‌وگو با «راه امروز» با بیان اینکه ایران پتانسیل خوبی در حوزه نفت دارد، گفت: در دوره تحریم‌ها هم ما جایگاه پنجم را در اوپک داشتیم. با اجرای برجام هم بازگشت خوبی به این عرصه اتفاق افتاد، اما در حال حاضر صرف نظر از مباحث مربوط به بدعهدی‌های ممکن، موضوع مذاکرات به‌تنهایی موضوع زمان‌بری است. حتی اگر ما بپذیریم که قرار است بازگشتی به برجام صورت گیرد،‌ این بازگشت زمان‌بر است و شاید این مذاکرات حداقل کل سال ۲۰۲۱ را در برگیرد. علاوه بر این، ما در ایران هم انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم. کشورهای خارجی هم قطعا منتظر می‌مانند که نتیجه انتخابات را ببینند و این مزید بر علت است که این فرآیند طولانی شود. 


او با اشاره به صادرات دو میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه، بیان کرد: در‌ نظر گرفتن عد دو میلیون بشکه نفت در  لایحه بودجه، عدد قابل اتکایی نبوده و نباید بودجه بر اساس  این عدد بسته می‌شد. ما هرچه صادرات نفت را بالاتر در نظر بگیریم و این عدد محقق نشود، برای رسیدن به نقطه سر به‌سر بودجه‌ای باید منتظر قیمت‌های بالاتر باشیم. گاهی می‌بینیم برای اینکه به نقطه سربه‌سر برسیم، به نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار یا ۱۲۰ دلاری نیاز داریم که این برای قیمت نفت در شرایط کنونی قابل تصور نیست. اگر قیمت هر بشکه نفت را حدود ۴۰ یا ۵۰ دلار در نظر گرفته باشند، منطقی‌تر است، زیرا با توجه به حجم بالا، باید عدد صادرات را محافظه‌کارانه‌تر در نظر بگیریم که بودجه دچار مشکل نشود. 
این کارشناس نفتی در پاسخ به اقدامات لازم برای رسیدن به بودجه غیرنفتی، با بیان اینکه اتکای کمتر به نفت منوط به این است که یا بخش درآمدی افزایش پیدا کند یا بخش هزینه‌ای کاهش پیدا کند، افزود: افزایش بخش درآمدی یا از طریق توسعه صادرات غیرنفتی است که سالهاست این موضوع در کشور مطرح شده و برنامه‌های مختلفی هم داده شده و در این مسیر هم گام برداشتیم، اما اینکه این صادرات غیرنفتی چقدر بتواند صادرات نفتی را جبران کند، باید گفت که هنوز قدرت لازم را ندارد. 

راهکارهای کسب درآمد برای دولت 
به گفته او، بخش دیگر در بحث درآمدی های دولت، دریافت مالیات است؛ به طوریکه بعضا مشاهده می شود،  که دولت‌ها می‌خواهند اتکای بیشتری به مالیات داشته باشند، اما در کشور ما در شرایط رکودی که بر کشور حاکم است و خصوصا شرایط امسال با شیوع کرونا،‌ مالیات گرفتن دشوار شده و این بخش هم نمی‌تواند خیلی منبع مطمئنی باشد.

کهن‌کوش‌نژاد با تاکید بر لزوم کاهش هزینه‌های دولت، اظهار کرد: شاید یکی از اقدامات مهم، کاهش هزینه‌ها و انضباط بیشتر مالی دولت است برای اینکه بتوان اتکا به نفت را کم کرد. باید عزم جدی برای این کار اتفاق بیفتد و البته در این خصوص برنامه‌ها و راهکارهای مختلفی ارائه شده است. با وجود این، در عمل هنوز با رسیدن به نقطه رفع نیازمان فاصله داریم و به همین دلیل دولت هنوز به دنبال این است که نقش نفت را همچنان در بودجه پررنگ ببیند. 

او با بیان اینکه امسال بخشی از کسری بودجه از طریق فروش دارایی‌های دولت در بورس تامین شد، گفت: این هم روشی بود که باید بیشتر روی آن تمرکز شود و بتوان دارایی‌های بیشتر ی را در بورس و بازارهای دیگر فروخت و عرضه کرد. از این طریق شاید بتوان با عرضه بیشتر قیمت‌ها را هم پایین آورد و تورم را کاهش داد. فرض کنید یک بانک دولتی به جای اینکه از بانک مرکزی ارتزاق کند و این خود باعث تورم شود،‌ به فروش بیشتر دارایی‌ها در بازار رو بیاورد و با عرضه بیشتر، باعث شکسته شدن هرچه بیشتر قیمت‌ها شود. بنابراین این روشی هم می‌تواند باعث کنترل هرچه بیشتر تورم شود و هم برای دولت تامین مالی کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر