دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 62963
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1399 09:55
دبیر اجرایی شورای هماهنگی قانون مناطق آزاد در گفت وگو با راه امروز:

مالیات ستانی و چالش جدی مناطق آزاد با تغییر دولت‌ها

دبیر اجرایی شورای هماهنگی قانون مناطق آزاد با انتقاد از تصویب شمول مالیات بر ارزش افزوده در محدوده مناطق آزاد در لایحه بودجه سال 1400 گفت: دولتها در اجرایی نشدن قوانین مناطق آزاد نقش پررنگی دارند و با توجه به نگاه دولت های مختلف، به مرور زمان مدیریت یکپارچه در این مناطق تضعیف شده و امروز هم در پایین ترین سطح خود قرار گرفته است.
به گزارش راه امروز: دبیر اجرایی شورای هماهنگی قانون مناطق آزاد در رابطه با مشکلات پیش روی مناطق آزاد گفت : در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای در مناطق آزاد مواجه هستیم و متاسفانه هر روز هم به نوعی محدودیت‌هایی برای این مناطق اجرا می‌شود.
محمد صادق مبرهن نیاکان در گفتگو با خبرنگار «راه امروز» اظهار کرد: یکی از مهمترین محدودیت هایی که برای مناطق آزاد اعمال کرده‌اند شمول مالیات و ارزش افزوده در این مناطق است، چرا که حدود ۱۱ سال گذشته در بند ۳ مالیات بر ارزش افزوده، مناطق آزاد از پرداخت این مالیات معاف شده بودند.


مناطق آزاد چشم انتظار تصمیم گیری مسئولان
وی در ادامه افزود: در سرتاسر دنیا زمانیکه محدوده‌ای را خارج از محدوده گمرک قلمداد می‌کنند، دولت‌ها آن محدوده را مشمول پرداخت مالیات نمی‌دانند و اگر در هر یک از کشورهای توسعه یافته خریدی انجام شود با ارائه مدارک مستند به هنگام خروج از کشور می‌توان مالیات، پرداخت شده را دریافت کرد.
وی در ادامه افزود: هرچند طی سال های گذشته قرار بود که مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شوند اما نمایندگان مجلس وقت با این قانون مخالفت کردند و در پی آن دیگر مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند، هرچند شورای نگهبان ایراداتی بر این طرح وارد دانستند که ما هم با مراجعه به ایشان و ارائه مدارک مستند و امیدوار هستیم که شورای نگهبان و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام این مشکل را برای مناطق آزاد مرتفع کنند.
مبرهن نیاکان در رابطه با دلایل شکل گیری مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد بر اساس یکسری مزیت‌هایی شکل گرفته است و این مزیت‌ها انگیزه ای برای افراد می‌شود تا با کاربری‌های مختلف به این مناطق مراجعه داشته باشند و بتوانند انواع و اقسام فعالیت های اقتصادی را در  مناطق آزاد انجام دهند.
وی در ادامه افزود:  به طور مشخص در قانون مناطق آزاد که در سه دهه پیش مصوب شد. این مناطق دارای چهار مزیت اصلی بود که مهمترین آن معافیت مالیاتی شامل مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده به حساب می آمد.
دبیر اجرایی شورای هماهنگی قانون مناطق آزاد درباره معافیت های گمرکی مناطق آزاد اظهار کرد: معافیت‌های گمرکی یکی دیگر از مزیت های مناطق آزاد به شمار می آید که طبق ماده ۱۴ قانون به دلیل اینکه مناطق آزاد خارج از محدوده گمرک قرار دارند از قوانین گمرکی مستثنی شده اند و قوانین و مقررات گمرکی خاص خود را دارا هستند.

دبیر فعالین اقتصادی مناطق آزاد در رابطه با مقررات پولی و مالی مناطق آزاد یادآور شد: قرار بود مناطق آزاد مقررات پولی و مالی مخصوص به خود را داشته باشند که متاسفانه تا به امروز اقدام خاصی در این باره صورت نگرفته است.
مبرهن نیاکان ادامه داد: از سال ۹۱ به بعد با تفسیری که سازمان امور مالیاتی از مالیاتی از تبصره  ماده ۱۱۹  قانون اقتصادی به الزام  اظهارنامه کردند که از آن زمان به بعد با مخالفت های  تشکل‌های صنفی مواجه شد و در قانون رفع موانع تولید به آن اشاره شده است.
وی  گفت: به نوعی با ورود سازمان مالیاتی به مناطق محدوده مناطق آزاد علیرغم نقض قانون و مواد مختلف قانون برنامه توسعه از جمله قانون ۱۱۲ برنامه پنجم و ماده ۶۵ احکام دائمی که در این قوانین تصریح داده شده، که مناطق آزاد صرفا بر اساس قانون خود اداره می‌شوند و کلیه اختیارات دستگاه‌های دولت می بایستی به سازمان‌های مناطق واگذار شود عملاً با یک دوگانگی مواجه شده ایم.
مداخله دولت ها در اجرایی نشدن قانون مناطق آزاد
وی ادامه داد: البته تمام دستگاه های دولتی به دلیل اینکه معتقد هستند خودشان تخصص دارند و مناطق آزاد سررشته‌ای از آن ندارند و باعث نقض این قانون شده‌اند.
دبیر فعالان اقتصادی مناطق آزاد نقش دولتها در اجرایی نشدن قوانین مناطق آزاد را پررنگ دانست و گفت: با توجه به نگاه دولت های مختلف، به مرور زمان این مدیریت یکپارچه تضعیف شد و امروز هم در پایین ترین سطح خود قرار گرفته است.
مبرهن نیاکان افزود: قصد داریم کلیه اقدامات و تصمیمات خود منطقه و توسط سازمان منطقه انجام شود، چرا که عموما ما برای انجام هر کار اقتصادی باید به سازمان مربوطه مراجعه کنیم و متاسفانه از این حیث در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان‌های مناطق به اسم مصالحه و همکاری کوتاهی می‌کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا مناطق آزاد توانسته به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد، گفت: خیر. برای اینکه قانون مناطق آزاد نتوانست به طور کامل و صحیح اجرایی شود یک نقشه راه در ابتدای کار وجود داشت تحت عنوان قانون اداره مناطق آزاد اما متاسفانه در طول زمان دچار بدقولی و به نوعی نقض غرض شدیم.
مبرهن نیاکان در پایان بیان کرد: عنوان نگرش  و دیدگاه دولت های مختلف به مناطق آزاد متفاوت بود که این خود زمینه ساز بروز مشکلات متعدد برای این مناطق شده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر