جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 62845
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1399 11:17
راه امروز/ صادق الحسینی پاسخ می دهد: آیا تورم سال ۱۴۰۰ نجومی می شود؟

کسری بودجه نقش اول سریال تورم

یک کارشناس اقتصادی، عامل اصلی تورم در هر اقتصادی را کسری بودجه عنوان کرد وگفت: سلطه سیاست مالی و پولی، غالباً سبب ایجاد کسری بودجه در اقتصاد ایران شده و در حال حاضر هم کسری بودجه بالا زمینه‌ساز ایجاد مشکلات اقتصادی گسترده شده است. به گونه ای که پیش بینی می شود در سایه این مهم تورم در سال آینده به نرخ نجومی برسد.
به گزارش راه امروز:  دولت در ۱۲ آذرماه ۹۹، لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه داد. براساس آمار و ارقام منتشر شده، دخل و خرج دولت در سال آینده حدود ۷/ ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار حدود ۸/ ۹۲۹ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی و مابقی آن بودجه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی است.

جداسازی بودجه ارزی از بودجه نفتی
یک کارشناس اقتصادی  در گفت وگو با «راه امروز » در تحلیل بودجه بندی در کشور گفت: در سالهای گذشته سهم مالیاتی از درآمد بودجه دولت پایین بوده که این خود مشکلاتی را رقم زده است، اما این درحالی است نفت همیشه یکی از منابع درآمدی  مهم دولت‌ها در ایران به حساب می آید؛‌ نفت دارای چند ویژگی است که بنا به آن نباید در درآمدهای بودجه لحاظ شود چراکه به میزان فروش نفت همانقدر هم کسری بودجه داریم.
سید محمد صادق الحسینی افزود: نفت به دلیل اینکه ناشی از منابع کارکرد کشور نیست، نمی‌تواند در بودجه لحاظ شود و به شدت ناپایدار و پیش بینی ناپذیر است. از این رو  نمی توان چندان بر آن تکیه کرد.
این کارشناس اقتصادی جدا شدن بودجه ارزی از بودجه نفتی را یک اصل انکار ناپذیر دانست و گفت: بودجه ارزی باید به طور مشخص به خرید تکنولوژی پیشرفته و خرج ورود دانش پیشرفته به کشور شود و نباید ارز نفتی به بانک مرکزی فروخته شود.   وی ادامه داد: فروش ارز نفتی به بانک مرکزی باعث افزایش دارایی‌های خارجی می‌شود که این خود باعث افزایش پایه پولی و در نهایت رشد نرخ تورم خواهد شد.


نفت متهم اصلی تورم ۴۰ ساله کشور

به گزارش راه امروز، الحسینی در ادامه ریشه تورم ایران  را ناشی از حضور ۴۰ ساله نفت در اقتصاد ایران و بودجه دولتی  عنوان کرد و افزود:  بیماری هلندی در کشور باعث شده، که آمار بیکاری روز به روز افزایش یابد و تولید پیش به سوی تعطیلی گام بردارد. درآمدهای نفتی در بودجه هر سال، رقم بالایی را به خود اختصاص داده است و اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا باعث کاهش درآمدهای نفتی در سال جاری به زیر ۱۰ درصد شده است اما انتظار می رفت که در بودجه ۱۴۰۰ دولت، نفت را به طور کامل از بودجه خارج کند و بودجه جداگانه برای نفت در نظر بگیرد که این خود زمینه ساز وابستگی بیش از اندازه اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی خواهد شد.

نقش اوراق دولتی در مدیریت نوسانات کسری بودجه
الحسینی اوراق دولتی را یکی دیگر از منابع درآمدی دولت عنوان کرد و اظهار کرد: یکی از کارکردهای اوراق دولتی مدیریت نوسانات کسری بودجه است بدین معنا که ۱۰ الی ۱۵ درصد می توان بر روی اوراق دولتی حساب باز کرد. با توجه به اینکه دولت بدهی چندانی ندارد از این رو پیش‌بینی می‌شود که به مدت ۳ الی ۴ سال استفاده کند، مشروط به اینکه طی این مدت نظام مالیاتی را سر و سامان دهد.

وضعیت نامطلوب درآمدهای مالیاتی
در ادامه این کارشناس اقتصادی در رابطه با نقش درآمدهای دولتی در بودجه اذعان کرد وگفت: افزایش درآمدهای دولتی می تواند منجر به تامین هزینه ها شود درآمدهای دولتی شامل ۴ بخش است که یک بخش آن شامل درآمدهای مالیاتی است که متاسفانه به زیر ۲۵ درصد رسیده است که این خود نشان از وضعیت نامطلوب آن دارد.
بنابه اظهارات الحسینی،  متاسفانه هزینه های پنهان دولت بسیار بالا است و در هزینه‌های آشکار ۳۱۹ هزار میلیارد تومان تراز منفی داریم چرا که طی سال‌های گذشته شکاف عمیقی میان هزینه‌ها و درآمدهای دولت ایجاد شده است که این شکاف بسیار خطرناک بوده و مردم باید آگاه باشند که دولت برای از میان بردن این شکاف باید رقم مالیاتی دریافتی از مردم را افزایش دهد. اتفاقی که طی سال جاری و در بودجه ۱۴۰۰ بسیار مشهود است.
نقش پررنگ دستمزدها در هزینه های دولت
الحسینی همچنین در رابطه با هزینه های دولت به «راه امروز» گفت: مهمترین بخش هزینه دولت حقوق و دستمزد به منابع انسانی است، به گونه ای که ۶۱.۲ درصد به پرداخت حقوق و دستمزد اختصاص می‌یابد رقمی که در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بیشتر است‌ چرا که این رقم حتی در کشورهای پیشرفته دنیا در حدود ۳۳ درصد است.
وی در ادامه افزود: دولت ها در ایران برای این که مشروعیت پیدا کنند درآمدهای نفتی را به بودجه آورده‌اند و این امر باعث شده که در حال حاضر کلی کارمند در ساختار وجود داشته باشد که عملاً ماهیانه چند صد میلیون از بودجه را به خود اختصاص می‌دهند و در عمل کارایی چندانی ندارند. که این خود می‌تواند خط بطلانی بر اصلاح ساختاری بودجه باشد، چراکه در شرایطی که ۶۱.۲ درصد از بودجه برای تامین دستمزد افراد در نظر گرفته می شود. چگونه می توان انتظار داشت که اصلاح ساختاری صورت گیرد.  الحسینی یادآور شد: هرچند می توان مابقی هزینه های دولت را کنترل و یا کاهش داد اما شرایط آن بسیار متفاوت است به عبارت بهتر در حال حاضر دولت عایله مندی داریم.
رشد بی رویه نرخ تورم در سایه کسری بودجه
یک کارشناس اقتصادی، عامل اصلی تورم در هر اقتصادی  را کسری بودجه عنوان کرد وگفت: سلطه سیاست مالی و پولی، غالباً سبب ایجاد کسری بودجه در اقتصاد ایران شده و در حال حاضر هم کسری بودجه بالا زمینه‌ساز ایجاد مشکلات اقتصادی گسترده شده است. به گونه ای که پیش بینی می شود در سایه این مهم تورم در سال آینده به نرخ نجومی برسد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر