يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: 62832
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1399 09:21
راه امروز/معاون فنی گمرک خبر داد

مصوبات مهم گمرک برای ترخیص کالا

شش مصوبه جدید برای سرعت بخشی به ترخیص کالا و تسهیل تجارت تصویب شد.
به گزارش راه امروز: بنابر اعلام معاون فنی و امور گمرکی ایران، «اصلاح تلورانس وزنی به نفع صاحبان کالا،  مبنای محاسبه تلورانس وزنی براساس وزن کل ثبت سفارش ونه وزن هر محموله ، تغییر تلورانس اختلاف ارزش تا ۷ درصد به نفع صاحبان کالا ، پذیرش درخواست ترانزیت خارجی در گمرک بوشهر بدون ثبت سفارش، بررسی دلایل متروکه نشدن کالاهای اساسی به زودی،  تصمیم گیری نهایی درباره کالاهای گروه ۲۷ ممنوعه به زودی» جزو مصوبات مهم و جدیدی است که با پیشنهاد گمرک در نشست اخیر ستاد تنظیم بازار تصویب شده است. 



آمار کالاهای مانده در گمرک
گروه کالایی ۲۷ گروهی با اولویت ارزی غیرفعال که از آن، به عنوان «کالاهای ممنوعه» یاد می‌کنند، از مدت‌ها قبل بخش قابل توجهی کالا از این گروه در زمان قبل ممنوعیت وارد شده بود، اما امکان ترخیص پیدا نکرد. این در شرایطی است که  در مهرماه امسال طی مذاکرات صورت گرفته بین دستگاه‌های مربوطه شرایطی برای تعیین تکلیف این کالاها تعیین اما کالاهای چندانی ترخیص نشدند. «لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم‌التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین‌آلات راه‌سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام» ، از انواع زیاد کالاهایی هستند که در قالب گروه ۲۷ اکنون در گمرک مانده‌اند. معاون فنی گمرک ایران چندی پیش با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون دلار کالای گروه ۲۷ با اولویت ارزی غیرفعال با حدود ۴۰۰ اظهارنامه وارداتی در گمرک وجود دارد، گفته بود: «با توجه به اینکه این کالاها به گمرک اظهار شده و اغلب تشریفات گمرکی مربوط به آنها انجام و تمامی مجوزهای قانونی اخذ و ارائه شده و آماده ترخیص هستند، ولی از آنجا‌ که دارای اولویت ارزی غیر فعال‌اند کد رهگیری(ساتا) از سوی بانک برای تایید منشأ ارز آنها صادر نشده و امکان ترخیص قطعی پیدا نکرده‌اند. » 
همچنین بنابر اعلام رئیس کل گمرک ایران، ۴.۵میلیون تن از کالاهایی که در بنادر کشور وجود دارد کالاهای اساسی است که به قبض انبار منتهی شدند؛ ۱۶ فروند شناور نیز وجود دارد که در اسکله در حال تخلیه هستند و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی به همراه دارند و ۱۴ شناور در لنگرگاه هستند که ۶۰۷ هزار تن کالای اساسی در آنها وجود دارد.  اما برخی از کالاهای مانده در گمرک تا به حال به دلیل پاره ای از مسائل ومشکلات بانکی، ارزی و ... امکان ترخیص نیافته که به گفته متولیان گمرکی برخی از این کالاها در آستانه فاسد شدن و متروکه شدن قرار دارند. 
جزئیات ۶ مصوبه مهم تجاری 
درهمین راستا، به تازگی ۶ مصوبه مهم در خصوص تلورانس ارزش، وزن، کالاهای متروکه، کالاهای ممنوعه و ترانزیت خارجی با هدف تسریع و تسهیل تجارت تصویب شده است. 
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، جزئیات پیشنهادات گمرک و مصوبات ستاد تنظیم بازار را تشریح کرد.   بنابر اعلام مهرداد جمال ارونقی،  باتوجه به مشکلات متعدد مربوط به رفع تعهدات ارزی ناشی از اخــــتلاف وزن پروانه های وارداتی و به منظور تسهیل در تجارت فرامرزی مقرر شد،  وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی، نسبت به پذیرش تلورانس وزنی ۱.۵ درصد برای «کالاهای فله و کالاهای اساسی و ضروری» مشمول دریافت ارز ترجیحی (گروه یک کالائی) که بصورت فله یا کانتینری وارد می شوند، اقدام  کنند و در خصوص سایر کالاها از جمله کالاهای اساسی مشمول گروه ۲۱، حداکثر ۳ درصد تلورانس وزنی، قابل پذیرش بوده و ملاک رسیدگی قرار گیرد.
همچنین براساس مصوبه دوم، در خصوص رفع تعهد ارزی کالاهایی که معیار اقدام، وزن کالا است  به گمرک و بانک مرکزی اختیار داده شد تا نسبت به محاسبه  تلورانس وزنی، با درنظر گرفتن ثبت سفارش اقدام کنند و چنانچه تلورانس وزنی بر اساس وزن کل ثبت سفارش باشد، در مجموع، مورد پذیرش بوده و ملاک اقدام و اجرا برای بانک مرکزی خواهد بود
بنابه توضیحات ارونقی، در سومین مصوبه آمده است: «پیرو تصمیمات قبلی کارگروه تنظیم بازار در خصوص بیش‌بود یازده قلم کالاهای اساسی و ضروری، گمرک ایران مجاز گردید در بررسی ارزش ۱۱ قلم کالای اساسی و ضروری معادل  ۵ درصد بیشتر از ارزش های متوسط ابلاغی را اعمال کرده و چنانچه در بررسی پرونده های اختلافی، میزان بیش بود ارزش، بیش از ۵ درصد و تا ۷ درصد باشد بایستی پس از کسر پنج درصد، مابقی را به عنوان بیش بود تلقی و لحاظ کند. باید به این نکته توجه کرد که پس از تعدیلات اعلام شده، بیش بود ارزش های بالاتر از هفت درصد، بدون کسر پنج یا هفت درصد اعلام شده، بصورت کامل مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.
مصوبه چهارم به این اشاره دارد که در راستای پیشنهادات ارائه شده از سوی مراجع ذیربط در استان بوشهر، به گمرک این اختیار داده شد تا با درخواست صاحبان کالا های دارای اولویت ارزی ۱، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴  بر ترانزیت خارجی این کالاها بدون مطالبه ثبت سفارش با اخذ تضامین لازم، تحت رویه "ترانزیت خارجی"اقدام وکنترلهای لازم را در این خصوص انجام دهد تا از رسوب کالا در مناطق ویژه اقتصادی واماکن گمرک جلوگیری شود.
معاون فنی در مورد مصوبه پنجم نیز گفت: موضوع متروکه شدن کالاهای اساسی در گمرکات کشور متاثر از مصوبات وبخشنامه های صادر شده مطرح ومقرر شد جلسه ای با محوریت معاونت بازرگانی داخلی ودستگاه های ذیربط تشکیل و راهکارهای  اجرائی برای تصمیم گیری به جلسات آتی کارگروه ستاد تنظیم بازار ارائه شود.
ارونقی  همچنین با اشاره به گزارش گمرک ایران مبنی بر در آستانه فساد قرار گرفتن کالاهای مشمول گروه ۲۷ موجود در بنادر و گمرکات کشور که دارای اولویت ارزی غیرفعال هستند، گفت:  در رابطه با گزارش گمرک ایران مبنی بر در آستانه فساد قرار گرفتن کالاهای مشمول گروه ۲۷ موجود در بنادر و گمرکات کشور که دارای اولویت ارزی غیرفعال هستند  نیز مقرر شد جلسه ای با مسئولیت دفتر مقررات صادرات و واردات و با حضور بانک مرکزی، گمرک دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار  تشکیل و با سازو کار قانونی اقدام لازم بعمل آید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر