سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 62708
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1399 10:14
مدیرعامل اسبق سایپا در گفت وگو با «راه امروز»:

قیمت خودرو تا ۳۰درصد دیگر ریزش می کند/ممنوعیت واردات خودرو لغو شود

مدیرعامل اسبق سایپا مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق درباره واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را مورد نقد قرار داد و گفت: برای تعادل بخشی به بازار باید ممنوعیت های وارداتی به طور کلی برداشته شود. سعید مدنی در عین حال پیش بینی کرد که قیمت خودرو در بازار بین ۲۰ تا۳۰ درصد دیگر کاهشی باشد.
به گزارش راه امروز: هفدهم دیماه سال جاری عضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب کردند خودرو‌های خارجی که تا پایان آذر سال ۹۹ وارد مناطق آزاد شده‌اند و ارز آنها پرداخت شده، با پرداخت عوارض مالیات و حقوق گمرکی امکان ورود آنها به داخل کشور وجود دارد. این مصوبه شامل خودروهای خارجی امریکایی موجود در مناطق آزاد و خودرو‌هایی که پس از این به مناطق آزاد وارد شوند، نمی‌شود.  براساس این مصوبه، واردات خودروهای کمتر از یکسال از زمان تولید خودروهای خارجی به کشور و شماره‌گذاری خودروهای کارکرده ممنوع است. از این محل ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد در بودجه سال ۱۴۰۰ در اختیار دولت قرار می‌گیرد و در واقع منابع درآمدی دولت از این بخش به میزانی که گفته شد افزایش خواهد یافت.بنابراین به جهت قانونی این مصوبه با قوانین مصوب قبلی در تضاد است و مشخص نیست که این تصمیم چه سرنوشتی برای بازار خودرو خارجی رقم می‌زند.


واردات خودرو  خوب یا بد؟ 
سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا درباره  مصوبه آزادسازی خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی به «راه امروز» گفت: اگر خودروهای خارجی دست دوم به صورت مستقیم و یا از طریق مناطق آزاد  و با منابع ارز داخلی وارد شوند، قطعا مشکل ساز خواهد بود.
او بیان کرد: پیشنهاد ما  همواره این بوده، که این خودروها با منبع ارزی خارجی وارد شود که فشاری هم بر روی دولت وارد نشود، چراکه سیستم اقتصادی ما کنترل چندانی ندارد و این احتمال وجود دارد که بسیاری از این خودروها  با منابع ارزی داخلی وارد منطقه تجاری شود و از آنجا هم وارد کشور شود.
مدنی در رابطه با واردات خودرو با منابع ارز خارجی گفت: اگر واردات با منشا ارز خارجی باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد و تا حدی می‌تواند بازار خودرو را کنترل کند. اما اگر با منابع داخلی باشد زمینه ساز بروز مشکلات عدیده خواهد شد.
او در ارتباط در پاسخ به اینکه آیا  واردات خودرو با منابع ارز داخلی می تواند زمینه ساز توزیع رانت شود، گفت: به طور حتم هرگاه واردات با منابع ارزی داخلی باشد و آنهم در شرایطی که دولت با محدودیت ارزی مواجه است، شاهد ایجاد رانت خواهیم بود. او تاکید کرد که باید مطابق قانون رفتار کرد و براساس آن اجازه واردات به صورت کلی داده شود. 

بنابه اظهارات مدیرعامل اسبق سایپا، مناطق آزاد  بیشتر به دلیل  اقتصادی و افزایش تولید وصادرات ایجاد شدند، این در حالی است که امروزه متاسفانه بیشترین آمار واردات در مناطق آزاد صورت می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که مواد اولیه را وارد کرده و به سرتاسر کشور  می فرستند. 
 مدنی با اشاره به اینکه مناطق آزاد و تجاری ما پیشرو در واردات هستند، اظهار کرد: در این مناطق به جز موارد بسیار معدود، بنگاه‌هایی که مواد اولیه را وارد کرده و در همانجا اقدام به تولید و صادرات کنند،  وجود ندارد و در حال حاضر مناطق آزاد ما تبدیل شده اند به مناطق واردکننده که مصرف بالای ارزی دارند. او با تاکید براینکه واردات خودرو باید صورت بگیرد، گفت: اما اگر محدودیت ارزی داریم، بهتر این است که خودرو با ارز منشاء خارجی  وارد شود، که فشاری به منابع داخلی وارد نشود،  و بازار  متعادل شود. 
قیمت خودرو بازهم کاهش می یابد؟
مدنی در بخش دیگری از صحبت های خود و درپاسخ به این پرسش که چرا قیمت خودرو در بازار ایران افزایش یافته است، گفت:  علت اصلی گرانی خودرو را می‌توان در محدودیت های وارداتی جستجو کرد. هرچند به خاطر مسائل سیاسی ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت خودرو طی چند ماه گذشته کاهش یافته، اما این در حالی است که انتظار می رود روند کاهشی قیمت خودرو بین ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر هم ادامه دار باشد؛ حال اگر بازار خودرو به مانند گذشته بود یعنی واردات خودرو انجام میشد،  بازار خودرو متعادل می شد. 
مدنی در پایان تاکید کرد: اگر واردات خودرو از مناطق آزاد صورت بگیرد، دوباره یکعده خاصی دسترسی خواهند داشت و تنها عده ایی خاص از وضعیت منتفع خواهند شد،  به هرحال وضع قوانین اضافی به طور معمول باعث ایجاد رانت خواهد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر