شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 62663
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1399 09:25
تحلیل رضا پدیدار از آینده بازار نفت ایران در گفت وگو با «راه امروز»؛

خوش بینی نفتی در ۲۰۲۱

رئیس کمیسیون انرژی ومحیط زیست اتاق تهران، آینده نفتی ایران را با روی کار آمدن دولت «جو بایدن» تشریح کرد و احتمال داد که تولید نفت کشور به بالای 2 میلیون بشکه در روز برسد و با لغو تدریجی تحریم ها، صادرات نفتی کشور افزایش یابد.
به گزارش راه امروز:  با پایان سیاست فشار حداکثری در ایالات‌متحده علیه ایران، مشتریان نفت ایرانی ممکن است کمی جسورتر شوند و نفت بیشتری از ایران بخرند. بلومبرگ گزارشی در این‌باره منتشر کرده است، که نشان می دهد، نفت خام ایران همچنان تحت تحریم‌های امریکا است و صادرات همچنان خیلی پایین‌تر از سطح سه سال پیش انجام می‌شود. زمانی که دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها را علیه ایران برگرداند. اما حالا همان‌طور که جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید به دنبال احیای همان توافق است، شرکت‌هایی مختلف تحقیقاتی نفت از جمله « Petro-Logistics SA»، «Kpler  و SVB» می‌گویند میزان تولید نفت ایران رشد کرده است. به گفته «سارا وخشوری»، بنیان‌گذار و رئیس SVB افزایش تولید و صادرات نفت ناشی از پیش‌بینی رویکرد نرم‌تر بایدن در قبال ایران است. رشد برآورد شده البته رقم‌های خیلی بالایی را نشان نمی‌دهد و در حدود 30هزار تا 50 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه بوده است. این میزان بسیار کمتر از بیانیه‌های مقامات ایرانی است که مدعی هستند صادرات به طرز چشمگیری افزایش‌یافته و ممکن است میزان تولید ظرف ۲ ماه آینده به سطح قبل از تحریم‌ها برگردد.


آمریکا تولید نفت خود را کاهش می دهد؟ 
رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی ومحیط زیست اتاق تهران  در گفت وگوی خود با راه امروز درباره اهمیت انرژی  در دنیا، گفت:  انرژی در تمام کشورهایی که مصرف کننده یا تولیدکننده هستند، پایه اقتصاد است. با وجود تمام تحولاتی که در دنیا اتفاق افتاده است، اقتصاد جهانی همچنان به انرژی نیازمند است. انرژی های هیدرو کربنی با توجه به این موضوع که در اکثر کشورها پایه انرژی را تشکیل می دهد، از جمله مهم ترین انرژی های موجود در دنیا است. هر اتفاقی در جهان و سیاست کشورها رخ دهد، مانند تغییر رئیس جمهور در کشوری مثل آمریکا چاره ای ندارند جز اینکه انرژی را در اولویت های خود قرار دهند.
این فعال اقتصادی در خصوص سیاست اتخاذی دولت «جو بایدن» در حوزه نفت و انرژی گفت: آقای بایدن باید به مبانی سوخت و انرژی به همان میزان توجه کند که در گذشته به آن توجه می شد. اما آنچیزی که حائز اهمیت است، این است که سیاستگذاری ها باید بر اساس اصل صرفه اقتصادی باشد. به این معنا که در آمریکا به لحاظ منابعی که تولید نفت از آنها وجود دارد، قیمت تمام شده بالایی دارد؛ به همین دلیل آقای بایدن در برنامه ریزی های خود اعلام کرده است که به سمت تولید نفت گران نخواهد رفت. در واقع این گفته نشان دهنده این موضوع است که نفت و گاز شیل تولید نخواهد شد و آمریکا به سمت تولید نفت متعارف که از چاه های نفتی به دست می آید، خواهد رفت.
رئیس کمیسیون انرژی ومحیط زیست اتاق تهران افزود: بنده تصور می کنم، که آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان در سال آینده کاهش تولید خواهد داشت. کشور آمریکا تا سقف تولید ۱۳ میلیون بشکه نفت در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» پیش رفت؛ اما در حال حاضر میزان تولید آن به کمتر از ۱۱ میلیون بشکه رسیده است. در واقع آمریکا جایگاه خود به عنوان اولین تولیدکننده را به روسیه و عربستان سعودی می دهد. 

قیمت نفت به کدام سو میل پیدا می کند؛ 
 کاهش یا افزایش؟ 
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه  با کاهش ظرفیت تولید در آمریکا ما شاهد افزایش قیمت نفت بر اساس میزان آمارهای عملکردی خواهیم بود، گفت: در شرایط همه گیری ویروس کرونا که محدودیت های مصرفی اعمال شده و تولید کاهش پیدا کرده؛ تصور بر این است که روند تولید به وسیله عربستان و همچنین سایر  کشورهای اوپکی و غیر اوپکی افزایش پیدا کند.  همچنین میزان مصرف نفت خام از حدود ۸۵ تا ۸۷ میلیون بشکه در روز به بالای ۹۱ تا ۹۲میلیون بشکه در روز در ۶ ماهه اول و در 6 ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به عددی بالاتر از ۹۵ میلیون بشکه خواهد رسید. بنابر پیش بینی پدیدار، این اتفاق هم می تواند قیمت ها را در وضعیت فعلی تثبیت کند و هم ضریب رشد قیمت را همراه داشته باشد.

آیا صادرات نفتی ایران افزایش می یابد؟ 
در این میان رئیس کمیسیون انرژی ومحیط زیست اتاق تهران در مورد وضعیت صادارت نفتی ایران گفت: صادرات ما از دو بخش نفت خام و تبدیل نفت خام به فرآورده تشکیل می شود. اما بخش زیادی از صادرات کشور را  همان فرآورده های غیر نفت خام تشکیل می دهد که شامل «انواع بنزین، گازوئیل، مشتقات آن و همینطور گاز» است. در واقع با صادرات این محصولات ما توانستی بخشی از منابع ارزی مورد نیاز خود را تامین کنیم. پدیدار در عین حال این احتمال را داد که ایران بتواند به طور میانگین یک میلیون بشکه نفت در سال آینده صادر کند و پس از آن این مقدار به مرور افزایش پیدا کرده و به ظرفیت تولیدیمان که بالای  ۲ میلیون بشکه در روز است خواهد رسید.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با روی کار آمدن «بایدن» تحریم ها نفتی ایران لغو خواهد شد یا خیر، به «راه امروز» گفت: لغو تحریمها قطعا در کوتاه مدت رخ نخواهد داد و چنانچه سیاست جدید دولت آمریکا لغو تحریم های ایران باشد، به صورت مرحله ای خواهد بود.  بنابراین کسب درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی نیز به صورت تدریجی انجام می شود. البته به گفته تحلیلگران افزایش صادرات نفت ایران به پیشرفت دیپلماتیک تهران و واشنگتن بستگی خواهد داشت.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر