چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 62417
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1399 11:40
مسوولان پس از ۷ سال به دنبال ترخیص 320 تن گوشت وارداتی هستند!

فرجام320 تن گوشت دپویی

سال 1392 حجم زیادی گوشت از کشور مغولستان وارد ایران شد. میزان این گوشت­‌های وارداتی 320 تن بود، که با وجود گذشت 7 سال از واردات آنها همچنان ترخیص نشده و در گمرک هستند

به گزارش راه امروز؛سال 1392 حجم زیادی گوشت از کشور مغولستان وارد ایران شد. میزان این گوشت­‌های وارداتی 320 تن بود، که با وجود گذشت 7 سال از واردات آنها همچنان ترخیص نشده و در گمرک هستند. حال پس از گذشت چند سال مسوولان به دنبال ترخیص این گوشت‌ها از گمرک و مشخص کردن وضعیت آنها هستند. دلایل مختلفی برای عدم ترخیص این گوشت‌های دپو شده عنوان می‌شود، یکی از مشکلات مطرح شده از سوی گمرک برای ترخیص نشدن این گوشت‌ها، مشکلات بانکی بوده است. اما دلیل دیگری که وجود داشت عدم تایید سازمان دامپزشکی بود. زیرا بر اساس قوانین این سازمان حداقل عمر ماندگاری قابل قبول محموله در هنگام ترخیص و ورود به کشور ۶ماه است. اما مهم‌ترین دلیل دپو شدن این گوشت‌ها هزینه بالای سردخانه و عدم پرداخت بودجه دولتی برای تامین هزینه‌های واردکننده نیز بوده است.

البته براساس اظهارات معاون سازمان اموال تملیکی، این سازمان اظهارنامه را به گمرک می‌فرستد اما صاحب کالا نمی‌تواند مجوزهای لازم برای ترخیص به ویژه تایید سازمان دامپزشکی را دریافت کند و کالا در گمرک باقی می‌ماند. از این‌رو گمرک باید دوباره اظهارنامه متروکه را به سازمان اموال تملیکی باز می‌گرداند، اما زمانی به سازمان اعلام می‌شود که تاریخ مصرف گوشت‌ها منقضی شده بود.

   ماجرای گوشت وارداتی

هفت سال پیش یعنی در سال 1392 حدودا 320 تن گوشت از مغولستان وارد ایران شد. این گوشت‌‌های وارداتی به علت عدم دریافت مجوز سازمان دامپزشکی نتوانست از گمرک ترخیض شود. بنابراین آن­ها باید منهدم یا به صورت مصرف ثانویه تعیین تکلیف می‌شد اما به دلیل هزینه بالای سردخانه و عدم پرداخت بودجه دولتی برای تامین هزینه‌های شخصی وارد‌کننده، تحویل و تعیین تکلیف این محموله امکان‌پذیر نبوده است.

حال پس از گذشت هفت سال از ورود این گوشت‌­ها به کشور، بررسی و تعیین تکلیف در رابطه  با آنها در دستور کار دولت قرار گرفته است. گمرک ایران نیز در این خصوص گفته است که، بعد از سال‌ها اما و اگر در رابطه با تعیین تکلیف ۳۲۰ تن گوشت مانده در گمرک، طی پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون ۴۰ تن از آن به سازمان اموال تملیکی تحویل شده تا در نهایت به صورت پودر برای مصرف غیرانسانی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین طبق توضیح مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک، در اسفند ۱۳۹۲ بوده که ۳۲۰ تن گوشت قرمز از کشور مغولستان وارد منطقه ویژه سرخس می‌شود، ولی با توجه به دلایلی از جمله مشکل بانکی، در زمان مقرر ترخیص نشده است.

بر این اساس در مرداد ماه سال بعد این محموله از سوی گمرک متروکه اعلام و اظهارنامه آن برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده می‌شود. اما به گفته این مقام مسوول، در ادامه صاحب کالا درخواست اعاده اظهارنامه متروکه را با توجه پیگیری‌ها برای رفع موانع ارایه می‌کند که به دنبال مکاتبه گمرک، سازمان اموال تملیکی آن را به گمرک عودت می‌دهد. اما بار دیگر مالک امکان ترخیص پیدا نمی‌کند که عمدتا به عدم تایید سازمان دامپزشکی بر می‌گردد. سرانجام پس از گذشت چند سال و با توجه به پیگیری دستگاه قضایی و صدور دستور قضایی، با نظارت سازمان دامپزشکی، کالا جهت مصرف ثانویه از چند روز پیش توسط سازمان اموال تملیکی در حال تحویل گرفتن از گمرک است بنابراین بنا به گفته معاون فنی گمرک ایران، تاکنون حدود ۴۰ تن از محموله ۳۲۰ تنی گوشت از سوی سازمان اموال تملیکی دریافت شده است.

   علت اصلی دپوی 320 تن گوشت در گمرک چه بود؟ 

از آن‌سو، معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با اشاره به اینکه طبق ماده ۲۴ قانون امور گمرکی بعد از اینکه کالا از سوی گمرک متروکه اعلام می‌شود، باید به سازمان اموال تملیکی ارسال شود، می‌گوید: بر این اساس گمرک نیز طبق قانون اظهارنامه متروکه مربوط به این ۳۲۰ تن گوشت را برای ما ارسال کرد و در جریان بررسی برای اقدام نسبت به تحویل کالا بودیم که درخواست اعاده طبق تبصره ذیل ماده ۳۳ قانون گمرکی به سازمان اموال تملیکی آمد و اعلام شد که اظهارنامه متروکه این محموله گوشت به گمرک برگردد تا تشریفات قانونی گمرک جهت صدور پروانه ثبت انجام شود.

سازمان اموال تملیکی اظهارنامه را به گمرک می‌فرستد ولی صاحب کالا نمی‌تواند مجوزهای لازم برای ترخیص به ویژه تایید سازمان دامپزشکی را دریافت کند و کالا در گمرک باقی می‌ماند. از این‌رو گمرک باید دوباره اظهارنامه متروکه را به سازمان اموال تملیکی باز می‌گرداند، اما زمانی به سازمان اعلام می‌شود که تاریخ مصرف گوشت‌ها منقضی شده بود.

سید حسین میرمعینی درباره اینکه چرا سازمان اموال تملیکی بعد از اعلام گمرک برای تحویل کالا اقدام نکرده، به «ایسنا» گفته است: به هر صورت این گوشت‌ها در آن زمان فاسد شده بودند و دیگر امکان استفاده نداشتند و باید منهدم می‌شدند. این در حالی است که برای تحویل گوشت‌ها که در سردخانه بودند باید هزینه سردخانه پرداخت می‌شد، ولی صاحب کالا از پرداخت هزینه انهدام امتناع کرد و از سویی امکان پرداخت از بودجه عمومی برای تعیین تکلیف وجود نداشت و زمان طولانی شد.

او همچنین با اشاره به اینکه طی رایزنی‌های صورت گرفته و ورود دادستان استان و اقدامات گمرک تمهیداتی برای تعیین تکلیف این گوشت‌ها اندیشیده شد و سازمان اموال تملیکی نیز در این راستا اقدام کرده است، افزود: اخیرا کارخانه‌ای متقاضی دریافت بخشی از این محموله ۳۲۰ تنی گوشت شده که می‌خواهد آن را خریداری و به مصرف ثانویه برساند که برنامه آن تبدیل به پودر برای غذای ماهی است، از این رو حدود ۴۰ تن را به این کارخانه با قیمت ناچیزی فروخته شده است. او این را هم گفته است: در حال حاضر متقاضیان زیادی برای خرید این محموله گوشت وجود داشته باشند، بلکه بر اساس تقاضایی که باشد به صورت تدریجی و مرحله‌ای به فروش می‌رود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر