جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 62405
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1399 09:35
آرگون رئیس کمیسیون بازار پول وسرمایه اتاق تهران در گفت وگو با «راه امروز»:

بازار سرمایه وارد فاز اصلاحی شده/ دو عامل اثر گذار بر افت شاخص بورس

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، در مورد پیش بینی وضعیت بازار سرمایه گفت: به طور کلی احتمالا بازار سرمایه تا پایان سال افت بیشتری نخواهد داشت، مگر اینکه با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن این بازار، یک اتفاق هیجانی ناگهانی رخ دهد. بااین حال، وضعیت بازار سرمایه متاثر از دو عامل مهم «نرخ ارز و تحریم ها» است.
به گزارش راه امروز: مهم ترین پرسشی که این روزها ذهن خیلی از سهامداران بورس را درگیر کرده، این است که بازار سرمایه به کدام سمت و سو میل خواهد کرد؟ و اینکه با وجود فراز و فرود شاخص بورس، آیا بازار سرمایه بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری هست یا خیر؟ 

تحلیل چند وجهی بازار سرمایه 
رئیس کمیسیون بازار پول وسرمایه اتاق تهران در رابطه با نوسانات اخیر بازار سرمایه به «راه امروز» گفت: بازار سرمایه را نمی توان تنها با در نظر گرفتن یک بازه زمانی یا به صورت نقطه ای بررسی کرد. بلکه بازار سرمایه را باید در طول یک فرآیند ارزیابی کرد.  از ابتدای سال با توجه به حمایت های بسیار زیادی که از بازار شد، افراد زیادی وارد بازار سرمایه شدند و از سوی دیگر با آزاد شدن بخش زیادی از سهام عدالت، اندازه بازار سرمایه کاملا متفاوت شد. این تفاوت به گونه ای بود که ۵۰ میلیون سهام دار وارد بازار سرمایه شدند. بنابراین تقاضای زیادی برای خرید سهام وجود داشت.

عباس آرگون، افزود: سهام ها در طول این مدت رشد چند برابری داشتند، در واقع شاخص تا اواسط مرداد ماه بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرد. اما باتوجه به اینکه رشد حاصل شده متناسب با واقعیت اقتصاد نبود و پس هر رشد شارپی قطعا اصلاح صورت می گیرد؛ بنابراین از اواخر مرداد ماه بازار سرمایه وارد فاز اصلاحی شد که در حال حاضر نیز همچنان ادامه دارد. البته بنابه اظهارات او، بازار  سرمایه متاثر از موضوعات سیاسی ونرخ ارز نیز هست؛ چراکه با افزایش نرخ  ارز بازار رشد می¬کند و اگر انتظار کاهش نرخ ارز وجود داشته باشد یا نرخ ارز کاهش پیدا کند؛ بازار سرمایه افت خواهد کرد. 
به گفته رئیس کمیسیون بازار پول وسرمایه اتاق تهران، برخی پارامترها مانند دامنه نوسان نیز در خود بازار سرمایه وجود دارد که در فراز و فرود شاخص کل نیز بی تاثیر نبوده است. در حال حاضر عمده ترین دلیل وضعیت این روزهای بورس، کاهش انتظارات تورمی و کاهش نرخ ارز است. مجموعه این عوامل باعث می شوند تا بازار افت پیدا کند. 
بنا به توضیحات آرگون، نوسان ذات بازار سرمایه است و این بازار بسیار پر ریسک است، بنابراین افراد حرفه ای وافرادی که قابلیت ریسک پذیری بالایی دارند باید وارد بازار شده و متناسب با تحلیل ها و کارشناسی ها اقدام به خرید و فروش سهم کنند، زیرا بازار سرمایه یک بازار تصادفی نیست.  آرگون در رابطه با دلایل افت واخیز این روزهای بازار سرمایه  نیز گفت: یکی از دلایل افت بازار سرمایه را می توان کاهش حمایت از این بازار عنوان کرد. البته پس از چنین  فرازی باید انتظار چنین فرودی را داشت. بخشی از افت نیز ناشی از کاهش انتظارات تورمی نرخ ارز است که باعث ریزشی شدن بازار می-شود.  او در عین حال تاکید کرد که  برای ریزش بورس نمی توان یک عامل مشخص را بیان کرد. در واقع چه در رشد و چه در افت مجموعه ای از عوامل وجود دارد.

دخالت بیرونی از بازار سرمایه به حداقل برسد
آرگون معتقد است که باید این نوسانات را بپذیریم و با توجه به اینکه اندازه بازار بسیار تغییر کرده است،  افراد  غیرمتخصص نباید در رابطه با آن اظهار نظر کنند. چرا که این بازار  با اظهارات متفاوت دچار ریسک می شود.  او با بیان اینکه افراد حرفه ای و آموزش دیده باید وارد بازار شوند و ریسک آن را نیز بپذیرند، گفت: در تمام دنیا بازار سرمایه بازار پرریسکی است و به همان میزان که ریسک بالایی دارد، بازدهی زیادی نیز دارد. رئیس کمیسیون بازار پول وسرمایه اتاق تهران افزود: دخالت های بیرونی باید به حداقل برسد و استقلال بازار سرمایه و بحث ها کارشناسی در بازار بیشتر رواج پیدا کند. باید از فضای هیجانی فاصله بیشتری گرفت و به فضای تحلیلی نزدیک تر شد.  آرگون تاکید کرد: بازار سرمایه فرصت بسیار مناسبی برای جذب منابع کوچک و سرمایه های مردم به سمت بخش¬های مولد اقتصادی است به شرطی که اعتماد به بازار حفظ شود. در واقع اعتماد به بازار، سرمایه بسیار ارزشمندی است.

پیش بینی بازار سرمایه تا پایان سال 
او ادامه داد: برای پیش بینی بازار سرمایه باید سایر متغییرها را نیز در نظر داشت. به طور کلی احتمالا بازار تا پایان سال افت بیشتری نخواهد داشت، مگر اینکه با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن بازار سرمایه هیجانی ناگهانی رخ دهد. او افزود: بازار سرمایه به مواردی چون نرخ ارز و وضعیت تحریمها بستگی دارد. آرگون در مورد اثرگذاری نرخ ارز بر بازار سرمایه نیز گفت: تغییر نرخ ارز بر همه شرکت ها به صورت مستقیم و یکسان نیست. اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند، شرکت های صادرات محور می توانند سود کنند. از منظر ارزش جایگزینی زمانی که نرخ ارز بالا روند، اگر بخواهیم شرکت ها را ارزش گذاری کنیم با توجه به اینکه برخی از دارایی های آنها مانند تجهیزات و ماشین آلات خارجی است، ارزش ریالی آنها بالا می-رود و در واقع تاثیری در ارزش ندارد.  او افزود: بنابراین نرخ ارز از دو جهت ارزش جایگزینی و عملکردی تاثیرگذار است. از نظر ارزش جایگزینی در تمام شرکت ها تاثیر یکسانی دارد و ارزش عملکردی در واقع سوددهی است که بر شرکت های صادرات محور تاثیر بیشتری دارد.
او همچنین در خصوص  وضعیت بازار سرمایه در سال آینده گفت: بازار سرمایه مولفه ای جدا از سایر بازارها و اقتصاد کشور نیست و به عبارتی بهتر بازار سرمایه دماسنج اقتصاد کشور است. بنابراین وضعیت بازار سرمایه متناسب با سایر مولفه ها اقتصادی تغییر خواهد کرد. اگر صادرات افزایش یابد، وضعیت اشتغال بهبود پیدا کند و  مولفه های کلان اقتصادی بهتر شود، بازار سرمایه نیز بهتر خواهد شد. به عبارتی دیگر، بازارها بهم وابسته هستند و متناسب با یکدیگر حرکت می کنند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر