دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 62374
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1399 13:29
رئیس کل کمرگ درباره این ادعا که گفته می شود تاریخ مصرف لوازم آرایشی مانده در گمرک که قرار است ممنوعیت واردات آنها لغو شود، منقضی شده است، گفت: این موضوع خط قرمز گمرک است و هم در زمان اظهار کالا به گمرک و هم خروج کالا از کمرگ تاریخ انقضای محصول کنترل می شود. او همچنین این ادعا که گمرک در طرح رجیستری موبایل به دنبال کسب درآمده بوده، را رد کرد.
به گزارش راه امروز: اول دیماه سال جاری بر اساس پیشنهاد گمرک و تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رجیستری گوشی تلفن همراه بار دیگر به صورت غیرحضوری در مبادی ورودی گمرک در دستور کار قرار گرفت. این در شرایطی است که   ۱۲ مهرماه با تصمیم این ستاد هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن‌ همراه و بعد از خروج از گمرکات اجرایی یعنی مبادی ورودی توسط مسافران ممنوع اعلام و باید اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران فقط در محل مبادی ورودی و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام می شد، ولی با توجه به تبعات اجرای آن به ویژه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جریان شیوع بیماری کووید-۱۹، با اعلام گزارش گمرک ایران به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رویه از اول دی ماه تغییر کرد. اما  مدت کوتاهی از ابلاغ و اجرایی شدن بخشنامه رجیستری غیرحضوری نگذشته بود  که انجمن واردکنندگان موبایل مدعی شده این اقدام دولت> پهن کردن فرش قرمز برای قاچاق موبایل است.

به طوریکه امیر اسحاقی ،  دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در اظهاراتی گفته بود که  خلأهای قانونی در شیوه جدید رجیستر موبایل مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرده است.  برهمین اساس با اقدام گمرک، رجیستری ۳۴۰۰ دستگاه تلفن همراه لغو شد.  چراکه طبق قانون کالایی که از طریق رویه مسافری به کشور وارد شده اجازه تجاری شدن ندارد. به عبارت ساده تر اگر مسافری با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراهی با خود به کشور وارد کند و هزینه رجیستری را نیز پرداخت کند، اجازه فروش آن را ندارد یعنی نمی‌تواند کار تجاری با آن انجام دهد.


گمرک در طرح رجیستری موبایل به دنبال کسب درآمده نبوده 

اما لغو رجیستری ۳۴۰۰ گوشی تلفن همراه، صدای کسانی که  در این بازه زمانی اقدام به واردات موبایل کرده بودند را درآورد و نسبت به این اقدام گمرک معترض بودند و این را یک اقدام غیرقانونی تلقی کردند. آنها مدعی هستند که هدف گمرک از این کار کسب درآمد و دریافت یک هزینه مازاد بوده است.    
اما رئیس گمرک ایران  در گفت وگو با «راه امروز» این ادعا را رد می کند و می گوید: این تصمیمی بوده که از سوی مراجع ذی ربط گرفته شده  و به گمرک اعلام شده و ماهم موظف به اجرای آن بودیم. 
مهدی میراشرفی در این باره اینگونه توضیح داد:  بررسی سامانه همتا نشان داد در روزهای اولی که رجیستری غیرحضوری شد، تعداد زیادی تلفن همراه به شکل نامتعارف رجیستر شدند و انتقال مالکیت آنها صورت گرفت. این مسئله برای مسئولان همتا ادله شد که نشان می‌داد از گوشی‌های مسافری استفاده تجاری شده است. بنابراین حدود ۳۴۰۰ تعداد از این گوشی‌ها لغو رجیستری شدند.
 
رئیس کل گمرک در ادامه افزود:  به دلیل شیوع ویروس کرونا و در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی، در مبادی ورودی گمرک، گوشی تلفن همراه مسافر در کمترین زمان ممکن توسط ارزیاب گمرک رؤیت و به واسطه بارکدخوان شماره IMEI و بارکد پاسپورت در سیستم درج خواهد شد و بعد از ثبت مشخصات گوشی و احراز مسافر در مبادی ورودی، فرد یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سامانه گمرک (EPL)  ) ادامه فرآیند رجیستری را انجام دهد و  کالا را اظهار کند؛ پس از آن به صورت مدیریت ریسک هوشمند، سامانه ارزش تلفن همرا و حقوق عوارض آن را اعلام می کند و به صورت سیستمی پرداخت شده و تلفن همراه رجیستر می شود. این تلفن همراه رجیستر شده مجاز به فعالیت در شبکه داخلی ایران می شود.   
 حال بنابه اظهارات مهدی میراشرفی، هرگونه تخلفی در ثبت رجیستری به لغو آن، برخورد با خاطیان و عدم برگشت وجه واریزی منتهی می شود و کسانی که اقدام به واردات گوشی تلفن همراه به صورت تجاری کردند، باید این مساله را در نظر می گرفتند. بنابراین گمرک به هیچ عنوان در این فرآیند به دنبال کسب درآمد نبوده است. 

آیا تاریخ انقضای لوازم آرایشی مانده در گمرک
 منقضی شده است؟ 

موضوع دیگری که هفته های گذشته خبر ساز شد،  بحث «لغو ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی» بود.  از اردیبهشت سال گذشته، قرار گرفتن لوازم آرایشی و بهداشتی در گروه (27) که اولویت ارزی آن غیرفعال است، موجب ممنوع شدن ترخیص این کالاهای دپو شده در گمرک والبته ممانعت از واردات جدید آن شده است. اما اخیرا  اخباری منتشر شد که نشان می دهد،  طی رایزنی های صورت گرفته و تصمیم وزارت صمت صورت جلسه ای تنظیم شده که طی آن تعرفه‌های مربوط به عطریات و لوازم آرایش و  فرآورده های پاکیزگی و آرایش مو  از اولویت کالایی گروه (۲۷) خارج و به گروه (۲۶) منتقل شده،  که در این حالت این کالاها با ممنوعیت و موانعی در ترخیص یا واردات مواجه نخواهند بود. البته مسوولان وزارت صمت این موضوع را رد نکرده و گفته بودند که درحال پیگیری موضوع هستند. اما مساله ای که وجود دارد این است که گفته می شود که تاریخ مصرف این محصولات منقضی شده و گمرک و وزارت صمت نباید در ماجرای ممنوعیت واردات این اقلام آرایشی عقب نشینی کنند. 

درهمین حال،  رئیس گمرک در پاسخ به این ادعا که تاریخ مصرف لوازم آریشی و بهداشتی مانده در گمرک که مقرر شده، ممنوعیت واردات آنها لغو و ترخیص شوند، منقضی شده، نیز  به «راه امروز» می گوید: در حال حاضر ورود اقلام و لوازم آرایشی به غیر از مواردی که ممکن است جنبه دارویی داشته باشد و با مجوز بهداشت وارد شود، ممنوع است. اگر چنان چه زمانی ورود لوازم آرایشی به کشور مجاز شود، در روز اظهار کالا باید توسط مراجع مرتبط و ذیربط خود مورد آزمون قرار گیرد و سلامت آن به گمرک اعلام شود. این سلامت باید به گونه ای باشد که دو سوم ماندگاری تاریخ درج شده بر روی کالا باقی مانده باشد، به این معنا که به طور میانگین 6 ماه به بالا باید تاریخ مصرف وجود داشته باشد تا مراجع ذی ربط سلامت محموله را به گمرک اعلام کنند. 

میراشرفی، در ادامه عنوان کرد: کمرگ هم زمان اظهار کالا و هم زمان خروج کالا از کمرگ تاریخ انتقضای محصول را کنترل می کند. در واقع تاریخ مصرف کالا چندین بار بررسی میشود، زیرا بحث مجوزهای مقرراتی خط قرمز گمرک است و به هیچ عنوان امکان ندارد چنین موضوعی رخ دهد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر