جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 62125
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1399 13:26
نشست مطبوعاتی ابوالفتح صانعی رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و ملزمات ایران؛

منابع مصرفی یک میلیارد و 300 میلیون دلار ارز واردات تجهیزات پزشکی مشخص شد

ابوالفتح صانعی، رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات و ملزومات پزشکی ایران و نائب رئیس فدراسیون واردات ایران امروز در نشست مطبوعاتی از روشن شدن منابع مصرفی یک میلیارد و سیصد میلیون دلار ارز تخصیصی جهت واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی با نرخ 4200 تومان که وزیر بهداشت تیرماه اعلام کرد "گم شده" است؛ خبر داد.

به گزارش راه امروز؛ابوالفتح صانعی گفت: خوشبختانه با درایت، تلاش، پیگیری مستمر و تمرکز وزیر بهداشت کارگروه ویژه تحت مدیریتش که برای پیگیری این موضوع فعالیت می‌کرد، منابع مصرفی یک میلیارد و سیصد میلیون دلار شناسایی کردند. 
وی گفت: تاجر براساس تشریفات قانونی ارزی را دریافت می کند، که در یک بازده زمانی معینی باید کالا مربوط به آن ارز را وارد، ترخیص و رفع تعهد کند. در این مسیر هم باید مستندات قانونی به وزارت بهداشت، بانک مرکزی، بانک عامل و گمرک ارائه دهد؛ چنانچه این مستندات دچار بی نظمی، نقصان، تاخیر و ناهماهنگی باشد، روند رفع تعهد به تاخیر می افتد. در ضمن گاه، عدم یکپارچگی سامانه نیز مشکل ساز می شود. 
صانعی تاکید کرد: به همین دلیل محل مصرف این یک میلیارد و سیصد میلیون دلار صرفا به دلیل فقدان مستندات کافی و یا بی‌نظمی در مستندات سیستم اداری، مشخص نبود. مثلا برخی بازرگانان رفع تعهد کرده بودند، اما رفع تعهد آنها گزارش نشده بود یا پروسه رفع تعهد طولانی شده بود و در ظاهر، محل مصرف نامشخص بود. حتی برخی کالاها به دلیل تحریم با تاخیر وارد شد و در لیست نامشخص‌ها رفته بود. اما امروز خوشبختانه با درایت و تمرکز وزیر بهداشت کارگروه ویژه منتخب وی، منابع مصرفی یک میلیارد و سیصد میلیون دلار را شناسایی کردند. 


                            سامانه  جامع تجارت برخلاف اسمش یکپارچه نیست

صانعی با  انتقاد از بی نظمی در سیستم تجاری کشور گفت: ما یک سیستم یکپارچه ای نداریم. یکی ارز می‌دهد، یکی نظارت می‌کند، یکی به بانک نامه می‌دهد و هیچ کدام هم با یکدیگر در ارتباط نیستند. 
وی افزود: ظاهرا ما سامانه جامع تجارت را داریم، ولی واقعیت این است که این سامانه جامع و یکپارچه، آنگونه که انتظار می رفت، به خوبی عمل نمی‌کند. برای همین وزارت صمت هر از چندی یک دفعه و بدون هماهنگی با وزارت بهداشت، گروه کالایی یک کالا را عوض می‌کند.
نائب رئیس فدراسیون واردات ایران تاکید کرد: وقتی گروه کالایی تغییر می‌کند، ثبت سفارش های قبلی باطل می شود. براساس ثبت سفارش اولیه، ظاهرا به شما ارزی تخصیص داده شده ولی در عمل اینطور نیست. یا بانک مرکزی یک دفعه بدون هماهنگی، زمان رفع تعهد ارزی را تغییر می‌دهد. مثلا حدود دو ماه پیش در آخرین بخشنامه خود زمان رفع تعهد را از 8 ماه به 6 ماه تغییر داد. این تغییرات ناگهانی و بدون برنامه، شاید ظاهرا برای سیستم مشکلی ایجاد نکند، ولی در عمل دردسر به همراه دارد. چون با این تغییرات، فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار  به تدریج ریزش می‌کنند که این اصلا به مصلحت سیستم تجارت خارجی کشور نیست.
رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات و ملزومات پزشکی ایران اظهار کرد: شما به سامانه تیتک TTAC  هم اشاره کردید، باید بگم این سامانه متناسب با تجهیزات پزشکی طراحی نشده است. سامانه تیتک برای مدیریت واردات دارو بین وزارت بهداشت و بانک مرکزی شکل گرفت. ما خواهان تغییرات متناسب با روند فعالیت تجهیزات پزشکی بودیم. اما صرفا بخشی از تغییرات پذیرفته و اعمال شد. 
صانعی گفت: الان به دلیل اینکه کماکان تیتک انطباق کاملی با روند فعالیت تجار تجهیزات پزشکی ندارد، دایم ما را با مشکل مواجه می‌کند. در این بین اگر مورد خاصی هم پیش بیاید، مدیرکل مربوطه نمی‌تواند مشکل را حل کند. همیشه اطلاعاتش با تاخیر ثبت می‌شود. همین تاخیر به نام عدم رفع تعهد ثبت می‌شود. یک زمانی وزارت بهداشت واردات یک کالایی را از اولویت خارج می‌کند ولی سامانه به شما اجازه ویرایش نمی‌دهد. در عمل به دلیل خارج شدن کالا از اولویت، ارز تخصیصی از وزارت بهداشت به بانک مرکزی بر می‌گردد ولی در سیستم تا مدت‌ها شما دریافت‌کننده ارز تلقی می‌شوید و حتی باید برای ارزی که دریافت نکردید، پاسخ دهید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر