جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 62100
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1399 08:57
عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه درگفت وگو با«راه امروز»:

مقصر عقب ماندگی در صادرات، ضعف مدیریت سازمان توسعه تجارت است

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران روسیه با اشاره به روند ضعیف تجارت ایران با روسیه و اتحادیه اوراسیا، گفت: سهم ما از واردات مواد غذایی و کشاورزی ۲۵ میلیارد دلاری روسیه تنها ۳۰۰ میلیون دلار است؛ این در حالی است که ظرفیت و فرصت های خوبی در کشور برای صادرات داریم، اما بزرگترین عامل عدم موفقیت ما در این مسیر ضعف مدیریت سازمان توسعه تجارت است. این فعال اقتصادی تاکید کرد که روسیه یا هر کشوری دیگری منتظر نمی ماند تا ما خود را برای صادرات آماده کنیم.
به گزارش راه امروز:  جلیل جلالی فر، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران روسیه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود نیاز روسیه به کالاهای کشاورزی ما نتوانسته ایم بخشی از واردات آنها را در این زمینه تامین کنیم  و سهممان را سبدصادراتی این کشور افزایش دهیم، گفت: روسیه کشووری است که بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار، محصولات کشاورزی از کشورهای مختلف دنیا وارد میکند،  که از این ۲۵ میلیارد دلار، ایران حدودا ۳۰۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. بنابراین روسیه منتظر نمی ماند تا ما خود را برای صادرات آماده کنیم.


جلالی فر با بیان اینکه  ایران هیچ گاه از این موقعیت به خوبی استفاده نکرده، به مواردی اشاره کرد که با توجه به آن ها می توان میزان صادرات را افزایش داد. به گفته عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران روسیه،  لازمه صادرات، فراهم کردن زیرساخت ها، تسهیل مقررات، تشویق صادر کنندگان، توجه به رفتارهای دولت های کشورهای رقیب و توجه به رفتارهای تجار کشورهای رقیب در بازار هدف است.

او با بیان این موارد همچنین تاکید کرد:  باید تجارت خود را از حالت سنتی خارج کرده تا بتوانیم در بازار هدف رقابت کنیم.  به گفته جلالی فر دولت ما باید رفتاری همانند کشور ترکیه داشته باشد،که به جای بخشنامه ها و آیین نامه های متعدد به عنوان مانع صادرات به دنبال تدوین دستورالعمل هایی باشند که صادر کننده بتواند به سادگی تجارت کند و ارزآوری داشته باشد.


عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران روسیه با بیان اینکه  صادر کنندگان در تمامی این سالها فعل صادرات را انجام داده و برای کشور  ارزآوری داشته اند، گفت: صادر کنندگان محصولات کشاورزی، غذایی، معدنی و به طور کلی تمامی صادرکنندگان با تحمل زیان در مسیر صادرات حرکت کرده و ارزآوری می کنند؛ اما  این درحالی است که هنوز مورد بی لطفی قرار می گیرند. 

جلالی فر در زمینه روند تجارت ایران با اتحادیه اورسیا، نیز به این  نکته اشاره کرد که ما می توانستیم در این حوزه موفق عمل کنیم؛ اما به علت ضعف مدیریت در سازمان توسعه تجارت کشور نتوانستیم به جایگاهی که باید دست پیدا کنیم. صادرات ما به روسیه هنوز به یک میلیارد دلار نرسیده است. عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران روسیه تاکید کرد که، ما فرصت های خوبی داریم و از نظر ظرفیت نیز در کشور مشکلی نداریم. بزرگترین عامل عدم موفقیت ما در این مسیر ضعف مدیریت سازمان توسعه تجارت است.

بررسی های آماری نشان می دهد، صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به اوراسیا طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و سهم ۵۴درصدی از کل صادرات کشور به منطقه اوراسیا را به خود اختصاص داده است. طی این مدت ایران ۶۳۸ میلیون دلار اقلام کشاورزی و غذایی از منطقه اوراسیا وارد کرده که ۷۲درصد از کل واردات کشور از منطقه اوراسیا را تشکیل می‌دهد. همچنین طی ۹ماهه سال ۹۹ تراز تجاری محصولات کشاورزی ایران با اوراسیا  به منفی ۲۳۸ میلیون دلار رسیده است. بنابر آمارها، بیشترین سهم صادرات کشاورزی ایران مربوط به روسیه با۲۸۹ میلیون دلار بوده است و پس از آن قزاقستان با ۷۲میلیون دلار، ارمنستان با ۱۸ میلیون دلارو قرقیزستان با ۱۷ میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین بلاروس رتبه پنچم کشورهای هدف صادراتی ایران را در میان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به خود اختصاص داده است که طی ۹ ماهه ۱۳۹۹حدود ۴ میلیون دلار اقلام کشاورزی به این کشور صادر شده است.

بر اساس این گزارش، در میان اقلام مختلف کشاورزی و غذایی «پسته با‌ پوست‌تازه یا خشک» بیشترین سهم از صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات پسته ایران به این کشورها در ۹ ماهه ۹۹ به حدود  ۸۳ میلیون دلار رسیده است. سیب‌تازه به ارزش ۵۵ میلیون دلار وهلو، شلیل و شفتالو تازه به ارزش ۳۵ میلیون دلار دومین و سومین محصول کشاورزی صادراتی ایران به اوراسیا در مدت مذکور هستند. 


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر