شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 62081
تاریخ انتشار: 11 بهمن 1399 18:15
اظهارت رئیس مجلس درباره مرغ ۱۰ هزار تومانی واکنش برانگیر شد

دعوت«قالیباف» به چالش مرغدار شدن!

رئیس مجلس اخیرا در اظهاراتی گفته قیمت هر کیلوگرم مرغ باید حدودا بین 9 تا 10 هزار تومان باشد؛ در واکنش به این اظهارات، یک مرغدار جهرمی در نامه ای به محمدباقر قالیباف» او را دعوت به چالش مرغدار شدن کرده وگفته که حاضر است مرغداری خود را در اختیار قالیباف قرار دهد تا او با تولید مرغ ۹ هزار تومانی ادعای خود را ثابت کند.
به گزارش راه امروز، رئیس مجلس شورای اسلامی شنبه گذشته در یک مراسم، در اظهاراتی گفته بود: «چرا قیمت مرغ 25 هزار تومان است؛ چراکه براساس محاسبات صورت گرفته و بادرنظر گرفتن هزینه هایی همچون غذا، دارو، واکسن، سوخت، انرژی، اجاره سالن مرغداری و حمل نقل انجام داده،  قیمت هر کیلوگرم مرغ حدودا 1.5 دلار می شود، که با دلار 4 هزار و 200 تومانی قیمت مرغ باید حدودا بین 9 تا 10 هزار تومان باشد؛‌  ما به التفاوت آن کجاست؟» این گفته او انتقادات زیادی را به دنبال داشت. به طوریکه پس از انتشار این خبر مشاور مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور این پرسش را مطرح ساخت که رئیس مجلس شورای اسلامی چگونه به این عدد دست یافته است؟ در حالیکه نرخ تمام شده یک کیلو مرغ در ایران بسیار بیش از این عدد است.  در همین راستا،  یک مرغدار جهرمی در نامه¬ای به «محمدباقر قالیباف» پیشنهادی ارائه کرده، که در نوعش خودش جالب است. او رئیس مجلس را دعوت به چالش مرغدار شدن  کرده است. این مرغدار در این نامه از رئیس مجلس درخواست کرده  تا در زمان باقیمانده تا پایان سال 99 مدرن‌ترین واحد مرغداری در شهرستان جهرم استان فارس را به ظرفیت ۳۹ هزار و ۵۰۰ قطعه جهت عملیاتی کردن دیدگاهش بصورت عقد قرارداد در دفتر رسمی یک دوره تولیدی در سال جاری را تحویل بگیرد. حال باید دید که قالیباف به این پیشنهاد چه پاسخی خواهد داد. 

مرغ ۱۰ هزار تومانی قالیباف!

هفته گذشته محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با قیمت مرغ گفت: تا 27 مهر ماه سال جاری با وجود شرایط سخت ارزی 4.2 میلیارد دلار برای تامین نهاده های دامی هزینه شده است. بنابراین با در نظر گرفتن هزینه هایی همچون غذا، دارو، واکسن، سوخت، انرژی، اجاره سالن مرغداری و حمل نقل قیمت هر کیلوگرم مرغ حدودا 1.5 دلار می شود که با دلار 4 هزار و 200 تومانی قیمت مرغ باید حدودا بین 9 تا 10 هزار تومان باشد.  رئیس مجلس این سوال را مطرح کرد که چرا قیمت مرغ 25 هزار تومان است؟ ما به التفاوت آن کجاست؟ با انتشار کلیپ صحبت های قالیباف در این مراسم، انتقادات بسیاری به سخنان قالیباف شد. در این میان یک مرغدار و باغدار نمونه نیز به قالیباف نامه ای نوشته و به او پیشنهادی داده است. محمدحسین فرحی‌ جهرمی، باغدار نمونه کشور در تولید انگور طی سال ۸۱ و مرغدار موفق استان فارس است، که در ال 1389 پس از بازنشستگی از وزارت بهداشت شروع به فعالیت در زمیته پرورش مرغ کرده است. او در طول سال های فعالیت خود در این حوزه با مسئال و مشکلات بسیاری موجه شده است. 
به گفته جهرمی مرغداران با وجود اینکه تامین کننده یکی از پر مصرف ترین فرآورده‌های پروتئینی هستند، همواره در معرض مشکلات بسیار زیادی مانند تامین نهاده دام، هجوم بیماری‌های مختلف مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و مواردی از این دست قرار دارند. علاوه بر این موارد گاهی اوقات حرف ها و صحبت های غیر مستندی گفته و شنیده می شود که بسیار عجیب است. چند سال گذشته در زمان وزارت خانم دستجردی حرف هایی بدون پایه و اساس عنوان شد. به عنوان مثال، یک کارشناس وزارت بهداشت در این زمینه گفته بود ۸۰ درصد مرغ‌های مصرفی «مُرده» هستند یا فردی بدون دادن هیچ تاوانی برای ادعایش ادعا می‌کند به مرغ‌ها جهت سنگین وزن شدن سرب داده می‌شود یا آنها را «معتاد» می‌کنند تا دچار یبوست شده و وزن بگیرند و حتی بارها بدون سند ادعا شده «هورمون» تزریق می‌شود تا سریع رشد کنند. اما چیزی که در کشورهای توسع ه‌یافته مشاهده می شود بر خلاف کشور ما است. در این کشورها سازمان های بهداشتی شرایطی را فراهم می کنند که مردم بدون نگرانی از سلامت و بهداشت حتی مرغ¬های محلی را نیز مصرف کنند. 

متاسفانه سازمان دامپزشکی کشور هیچگونه اقدام اساسی در جهت رفع این گونه خبرهای کذب در رابطه با این صنعت انجام نداده است. این سازمان در نهایت جز با درج یک تکذیبیه اقدام اساسی دیگری جهت شناسایی و برخورد قانونی با مدعیان خاطی این دست اخبار جعلی نکرده و نمی‌کند. اما باید به این نکته توجه داشت که حتی اگر برخورد قاطعی صورت گیرد نمی¬توان پیامد اقتصادی این قبیل ادعاهای بی‌پایه و اساس را جبران کرد.
پیشنهاد یک مرغدار به قالیباف 
این مرغدار استان فارس در واکنش به سخنان اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای عنوان کرده که قیمت 9 یا 10 هزار تومانی برای مرغ بسیار تعجب آور است.  او در نامه خود به قالیباف پیشنهاد داده است که، در فرصت ۵۰ روزه باقیمانده به پایان سال ۹۹، مدرن‌ترین واحد مرغداری در شهرستان جهرم استان فارس را به ظرفیت ۳۹ هزار و ۵۰۰ قطعه جهت عملیاتی کردن دیدگاهش بصورت عقد قرارداد در دفتر رسمی یک دوره تولیدی در سال جاری را تحویل بگیرد. اجاره بهای سالن مرغداری را نیز طی قرارداد و بنا به نظر کارشناس رسمی دادگستری به عنوان تشویق به مجریان اهداف رئیس مجلس شورای اسلامی «هبه» خواهد کرد و در قبال آن درخواست تولید و توزیع گوشت مرغ به نرخ ۹ هزار تومان را بین مردم شهرش جهرم را در آستانه سال نو خورشیدی دارد. اما با این وجود باید منتظر ماند و مشاهده کرد که آیا تا تاریخ تعریف شده یعنی ۲۰ بهمن ماه سال جاری درخواست این مرغدار توس قالیباف قبول خواهد شد یا خیر.  فرحی جهرمی قیمت جوجه یکروزه ۴۰ تا ۴۵ گرمی را بیش از ۴۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با این شرایط چشم انتظار این هستیم که ریاست مجلس از طریق افراد امین خود مدیریت این واحد را تا پایان سال به عهده بگیرد تا همگان ببینند چگونه یک کیلوگرم مرغ را با نرخ ۹ هزار تومان تولید و میان مردم توزیع خواهند کرد؟! 
از سوی دیگر یک تولیدکننده مرغ گفته است که طی چندسال گذشته شرایط تولید برای مرغداران بسیارسخت شده،  ولی با این حال به تولید خود ادامه داده‌اند و بیش از 90 درصد مصرف داخلی کشور را تامین می کنند. بخش اعظمی از مرغداری های کشور به دلیل تحریم ها و نوسانات نرخ ارز و کاهش تقاضا با 50 درصد از ظرفیت تولید می‌کنند و اگر شرایط بهتر بود می‌توانستیم، تولید را افزایش دهیم و حتی صادرات هم داشته باشیم. هر چند قیمت مرغ بالاست، اما به دلیل افزایش هزینه نهاده، دارو و قیمت بالای انرژی و سوخت، هزینه تمام شده تولید مرغ افزایش چشم گیری داشته است و در این شرایط تولید برای بسیاری از مرغداری‌ها صرفه اقتصادی ندارد.  همچنین ریسک صنعت مرغ خیلی بالاست و باید سود دهی مناسبی داشته باشد، زمانی که یک مرغدار بتواند در یک سال 5 بار جوجه ریزی کند اگر فقط یکبار به علت بیماری کل مرغ‌ها تلف شود کل سود یکساله‌ او از بین می رود. همچنین فشار بر کاهش قیمت مرغ باعث می شود برخی از مرغداران با ترفندهایی قیمت تمام شده را پایین بیاورند که کار مناسبی نیست. در حال حاضر با احتساب تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان به مرغ، حداقل قیمت تمام برای مصرف کننده بیش از 18 هزار تومان است و در صورتی که ارز 4200 تومانی حذف شود و ارز ۱۷۵۰۰ تومانی  قیمت هر کیلو مرغ به بیش از 42 هزار تومان می رسد. حال باید دید که رئیس مجلس آیا پاسخ قانع کننده ای به نامه این مرغدار جهری خواد داد یا خیر.   

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر