يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 61855
تاریخ انتشار: 07 بهمن 1399 09:40
«پیمان مولوی» دبیر انجمن اقتصاددانان در گفت وگو با «راه امروز»:

پیش بینی نرخ دلار تا خرداد ۱۴۰۰

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در رابطه با پیش بینی قیمت دلار در ماه های پایانی سال گفت: قیمت دلار در ماه های پایانی سال ارتباط مستقیمی با انجام مذاکرات با کشور آمریکا دارد و هر تحرک مثبت در عرصه بین المللی می تواند روند نرخ ارز را کاهشی کند.
به گزارش راه امروز: دلار پس از رفت وبرگشت طی دو هفته گذشته توانست کانال ۲۲هزار تومانی را حفظ کند و با افزایش خریداران روبرو شد. به عبارتی دیگر، برخی از معامله گران بازار ارز تصور می کردند که  دلار به کف قیمتی برخورد کرده  و در نتیجه با اطمینان بیشتری در موقعیت خرید قرار می‌گرفتند. در همین حال، رصد بازار ارز نیز نشان می دهد، که تقاضای حواله‌ای کمی رشد پیدا کرده بود، مسئله ای که در تغییر انتظارات معامله‌گران بازار داخلی اثر گذار بوده است. به طوریکه بررسی ها نشان می دهد،  روز یکشنبه قیمت حواله درهم تا نزدیک ۶۶۰۰ تومان رشد کرد. در این سطح قیمتی ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌توانست به بالای ۲۴هزار تومان برود. باید این نکته را نیز درنظر گرفت که بازار  نسبت به کوچکترین خبری به شدت واکنش نشان می‌دهد و مسیر صعود را در پیش می‌گیرد، که این اتفاق به هیج عنوان برای بازار ارز خوب نیست. در این میان بسیاری از پیش بینی‌ها حاکی از آن بود که دلار تا پایان سال به مرز ۲۰ هزار تومان یا حتی کمتر نیز خواهد رسید، اما  رصد بازار نشانگر این است که این پیش بینی‌ها در جهت تحقق حرکت نمی‌کنند.


دو نکته درباه نرخ ارز

با این حال، به گفته برخی کارشناسان،  در مورد بازار ارز باید دو نکته مهم را در نظر گرفت؛ نخست اینکه ما نوسان شدید قیمتی، مشابه آنچه در ماه‌های گذشته شاهد بودیم را تجربه نخواهیم کرد. اگر هم افزایشی اتفاق بیافتد، خیلی چشمگیرنخواهد که این می تواند یک پالس مثبت در بازار ارز باشد. اما نکته دومی که در مورد بازار ارز وجود دارد این است که اگر در این میان،  ریسک‌های سیاسی و بین المللی کاهش یابد یا از بین برود، آنزمان می‌توان انتظار کاهش قیمت را به صورت پایدار داشت، اما الان به دلیل اینکه وضعیت مشخص نیست، نمی‌توان گفت که بازار به صورت قطعی چه سمت و سویی خواهد گرفت. با این به روزهای پایانی سال نزدیک تر می شو یم و عمدتا تقاضا برای دلار افزایش می یابد، حال باید دید آیا افزایش تقاضا نمودار دلار را در مسیر صعودی قرار خواهد داد یا خیر. 


نرخ دلار به کدام سمت وسو می رود؟

پیمان مولوی کارشناس  اقتصادی در پاسخ به این پرسش که  نرخ دلا در این دو ماه پایانی سال به کدام سمت و سو خواهد رفت، به  «راه امروز»گفت: بازار ارز از تحولات سیاسی بین ایران وآمریکا تاثیر می پذیرد،  حال  چنانچه در این بازه زمانی دوماهه مذاکره یا توافقی بین ایران و آمریکا اتفاق بیافتد تا خرداد ۱۴۰۰ شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود.
این کارشناس اقتصادی به این نکته نیز اشاره کرد که ریزش قیمت در بازار یکبار در زمان  انتخاب«جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به سمت نزولی حرکت کرد. اما ذینفعان بازار جلوی حرکت نزولی قیمت ارز را در کوتاه مدت گرفتند. تا بازار با شوک مواجه نشود.
این کارشناس بازار ارز در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا امکان بیشتر نرخ دلار در اقتصاد ایران وجود دارد یا خیر،  گفت: به نظر می‌رسد که با داده های آماری موجود اقتصاد ایران در نقطه قبل از تحریم زمانی که به پول های بلوکه شده دسترسی وجود داشت، وضعیت به گونه ای بود که امکان یکسری اقدامات در این زمینه بود، اما در شرایط موجود اقتصاد کشور تاب به ارزانی قیمت  دلار را ندارد.
مولوی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر در بودجه ۱۴۰۰ ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تغییر پیدا کند چه اثری ربر بازار به جای می‌گذارد: توجه داشته باشید که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی و یا هر ارز دیگری تغییر پیدا کند و اگر دوباره به سمت دو نرخی شدن ارز برویم، به طور حتم توزیع رانت در اقتصاد کشور رخ خواهد داد این خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد. مولوی در پایان تاکید کرد اگر نرخ ارز در کشور دو نرخی نباشد می توان شاهد رونق اقتصادی و همچنین کاهش رانت و فساد بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر