جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 61333
تاریخ انتشار: 26 دی 1399 09:19
«راه امروز» از جدال میان«وزارت صمت، بورس کالا و فولادی ها»گزارش می دهد

دست رد مجلس به وزیر صمت در ماجرای فولاد

پس از چالشی که با ابلاغ شیوه قیمت‌گذاری دستوری برای محصولات فولادی در بورس کالا به وجود آمد، منجر به ایجاد بحران در بورس به نفع مافیای فولاد شد. حال که گفته می شود، که وزیر صمت درصدد رایزنی با نمایندگان مجلس برای جلب نظر آنها است تا نامه اخیرش در خصوص قیمت 70 درصدی فولاد را با حمایت آنها به اجرا درآورد، اما نمایندگان مجلس برای جلوگیری از ایجاد شائبه تبانی دست رد به سینه علیرضا رزم حسینی زدند.
به گزارش راه امروز: طی یک ماه گذشته، بحث قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا کشمکش زیادی میان وزارت صمت، بورس کالا و فولادسازان ایجاد کرد.   برخی در این ماجرا وزارت صمت را مقصر معرفی کردند، که نسبت به قیمت گذاری دستوری فولاد و صادرات ورود کرده است. اما مقامات بورس کالا، زیر بار ابلاغیه وزارت صمت نرفتند و آن را به شورای عالی بورس ارجاع دادند. در این میان، برخی از فولادی ها، گمرک را مقصر ماجرا عنوان کردند، که جلوی صادرات فولاد را گرفته است. اما فولادی ها پس از اینکه متوجه شدند که گمرک طبق روال قانونی در حال انجام امور است و مقصر نیست عقب نشینی کردند. در این میان  وزارت صمت که درصدد رایزنی با نمایندگان مجلس برای جلب نظر آنها بود تا نامه اخیرش در خصوص قیمت۷۰ درصدی فولاد را با حمایت نمایندگان به اجرا درآید،  از اعضای کمیسیون صنایع دعوت بعمل آورد. اما  اعضای کمیسیون صنایع مجلس، جلسه با وزیر صمت  را برای جلوگیری از ایجاد شائبه تبانی لغو کردند. یکی از اعضای کمیسیون صنایع در اظهاراتی گفته است که با هدف پیشگیری از تقویت و گسترش این شائبه‌ها و مهار گمانه تبانی نمایندگان و مسئولان وزارت صمت؛ اکثریت اعضای کمیسیون صنایع به لغو جلسه سه‌شنبه‌شب گذشته (23 دی) با وزیر صمت رأی مثبت دادند.



فولادی ها: گمرک مانع از صادرات شده، شکایت می کنیم

در این میان و همزمان با موج مخالفت فعالان بازار سرمایه با بخشنامه وزارت صنعت در خصوص عرضه فولاد در بورس کالا، مصوبه ای از هیئت مدیره شرکت ذوب آهن در فضای مجازی منتشر شد که حواشی زیادی در خصوص ممنوعیت صادرات محصولات شرکت ذوب آهن و نقش دستگاههای دولتی به همراه داشت.  ذوب آهن اصفهان، با انتشار نامه ای گمرک را یکی از مقصران در توقف صادرات فولاد اعلام کرده بود که در بخشی در این  نامه آمده بود:  «اعضای هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان در مصوبه اخیر خود ضمن اشاره به تصمیمات هیئت مدیره برای تعیین تکلیف محموله صادراتی از طریق دیوان عدالت اداری، اعلام کرده اند که گمرک ایران مانع از انجام صادرات این شرکت شده است.»  در بخش دیگری از این نامه آمده بود: « چنانچه گمرک ایران ظرف یک هفته موارد موضوع یاد شده را برطرف نکند مراتب در دیوان عدالت اداری طی دادخواستی پیگیری شود.»  اما پس از انتشار این نامه در فضای مجازی، مدیر عامل ذوب آهن طی نامه‌ای به معاونت فنی گمرک، ضمن اعلام تاسف بابت انتشار این نامه در فضای مجازی به مصوبه وزارت صمت اشاره کرد و علت اصلی مشکلات موجود در صادرات محصولات ذوب آهن را نه در سیاست‌های گمرک کشور که در مداخلات وزارت صمت عنوان کرد. 

                  گمرک: مقصر توقف صادرات ذوب آهن وزارت صمت است

پس از نامه مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، معاون فنی گمرک ایران نیز در اظهاراتی عنوان کرد که محدودیت صادراتی ایجاد شده برای شرکت ذوب آهن مربوط به بخشنامه وزارت صمت در خصوص صدور تاییدیه مجوز صادرات محصولات فولادی از سوی این وزارتخانه است.  مهرداد جمال ارونقی در گفت وگویی که با «خبرگزاری تسنیم» با اعلام این موضوع که شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان از ابتدای سال جاری تا بیستم دیماه بیش از 1500 فقره اظهارنامه صادراتی به گمرک ارائه کرده است،  اظهار کرد: این شرکت 732 هزار تن کالا به ارزش بیش از 280 میلیون دلار را در کمترین زمان ممکن از گمرکات کشور صادر کرده است.

به گفته ارونقی، اقلامی مانند شمش از آهن و فولاد، پروفیل، انواع مواد برای ساخت الکترود ، پرلیت و چدن خام عمده محصولات صادراتی شرکت ذوب آهن اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.  به گفته معاون فنی گمرک، طی این مدت 792 اظهارنامه صادراتی، مربوط به میله آهن و 660 اظهارنامه مربوط به صادرات پروفیل بوده است. باید توجه داشت این شرکت از تسهیلاتی مانند گمرک اختصاصی برای صادرات بهره‌مند بوده است و همچنین شرایط ارزیابی در محل برای این شرکت صادراتی فراهم شده است. همین طور با توجه به قرار گرفتن نام شرکت ذوب آهن اصفهان در فهرست فعالان مجاز اقتصادی 18‌ مورد انواع تسهیلات گمرکی نیز برای این شرکت لحاظ شده است.

بورس کالا ابلاغیه وزارت صمت را رد کرد
اما پس از ابلاغ شیوه قیمت‌گذاری دستوری برای محصولات فولادی در بورس کالا که منجر به ایجاد بحران در بورس شد؛‌ مقامات بورس کالا ضمن رد این مداخلات، ابلاغیه وزارت صمت را رد و به شورای عالی بورس ارجاع دادند. در ادامه علیرغم مخالفت شدید کارشناسان، علیرضا  رزم حسینی وزیر صمت برای وادار کردن شرکت‌های فولادی برای اجرای دستور، جلوی صادرات محصولات فولادی از کشور را گرفت. بسیای این اقدام وزیر صمت را به زیان سهامداران خرد دانستند و تا آنجا که شخص رئیس جمهور ورود و وزارت صمت را از مداخله در بازار منع کرد. دستوری که مورد تایید و تاکید اسحاق جهانگیری معاون اول دولت هم قرار گرفت.

دست رد نمایندگان به وزیر صمت

در ادامه اما وزیر صمت، برای کاستن از فشارها  وجو منفی که علیه او راه افتاده بود، از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مجلس دعوت بعمل آورد. اما جلسه کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت برای جلوگیری از ایجاد شائبه تبانی لغو شد. در همین حال، روح‌الله ایزدخواه در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد: « با اعتراض وی و برخی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع،  رزم حسینی برای نمایندگان مجلس لغو شده است.»  ایزدخواه همچنین در اظهاراتی گفته بود: « اخیراً به دلیل حساسیت ایجادشده در خصوص اختلافات بوجود آمده بین مجموعه بازار سرمایه و وزارت صمت پیرامون تعیین قیمت محصولات فولادی، این شائبه وجود داشت که وزارت صمت درصدد رایزنی با نمایندگان مجلس برای جلب نظر آنهاست تا نامه اخیرش در خصوص قیمت ۷۰ درصدی فولاد با حمایت نمایندگان به اجرا درآید، بنابراین، با هدف پیشگیری از تقویت و گسترش این شائبه‌ها و مهار گمانه تبانی نمایندگان و مسئولان وزارت صمت؛ اکثریت اعضای کمیسیون صنایع به لغو جلسه سه‌شنبه‌شب (23 دی) گذشته با وزیر صمت رأی مثبت دادند.»



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر