يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 60510
تاریخ انتشار: 03 دی 1399 17:18
«راه امروز» از روند صدور و ورود کالا گزارش می دهد

تراز تجاری بر مدار منفی

کارنامه تجارت خارجی در فصل سوم سال ۹۹ منتشر شد. مطابق آمار اعلام شده از سوی گمرک، جم تجارت خارجی تا پایان پاییز 110 میلیون تن به ارزش 52 میلیارد دلار گزارش شده، که میزان صادرات 25 میلیارد و 100 میلیون دلار و واردات ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است که نشان از تراز منفی یک میلیارد و۷۰۰ میلیون تومانی دارد.
به گزارش راه امروز: مطابق آمار ارایه شده، میزان صادرات 25 میلیارد و 100 میلیون دلار و واردات ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که تحلیل داده‌های آماری نشان می‌دهد، در ۹ ماهه سال گذشته حجم تجارت خارجی کشور ۶۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار بوده، که سهم صادرات ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار و واردات ۳۱ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار بوده، که نشانگر افت 16 درصدی واردات و 20 درصدی صادرات غیرنفتی است. همچنین جزییات آماری گویای این است که پرونده تجارت خارجی تا پایان فصل پاییز با تراز منفی یک میلیارد و 700 میلیون دلار بسته شده است. از سوی دیگر تراز تجاری در نهمین ماه از سال، یک بار دیگر به مدار منفی بازگشته و به منفی ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.  مهم‌ترین مبادی وارداتی ایران به ترتیب «چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان» به شمار می‌روند. از آن‌سو، مهم‌ترین خریداران کالاهای ایرانی، کشورهایی مثل «چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان» بوده‌اند. 


 تجارت خارجی به روایت آمار 
 
رییس کل گمرک ایران، کارنامه تجاری کشور تا پایان فصل سوم سال 99 را تشریح کرد. براساس آمار اعلام شده از سوی مهدی میر اشرفی، سهم واردات از سر جمع تجارت خارجی در این مدت ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این مدت به لحاظ وزنی ۲۵ میلیون تن واردات داشته‌ایم که نسبت به سال قبل 1 درصد کاهش یافته است. همچنین 110 میلیون تن کالا به ارزش 52 میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد که سهم صادرات 85.2 میایون تن به ارزش 25 میلیارد و 100 میلیون دلار بود. میر اشرفی، حجم ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از ۲۵ میلیون تن کالای وارداتی به کشور را کالاهای اساسی اعلام و تاکید کرد 70 درصد وزن واردات را ۲۵ قلم کالای اساسی به خود اختصاص داده است.

شرکای تجاری ایران کدام کشورها بودند؟ 

رصد آمارهای تجارت خارجی نشان می دهد،  کالاهای وارداتی در ۹ ماهه سال جاری به ترتیب از «چین» با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن به ارزش 7 میلیارد دلار، «امارات متحده عربی» با سه میلیون و۵۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، «ترکیه» با سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد دلار، «هند» با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و «آلمان» با ۹۱۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. همچنین تا پایان فصل پاییز، پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از قلمرو ایران به کشورهای همسایه ترانزیت شده، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۹ کاهش را نشان می‌دهد. طبق آمار ارایه شده، مقایسه صادرات غیرنفتی ایران با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 17 درصد کاهش و از نظز ارزش 20 درصد کاهش داشته است.

همچنین بر اساس آنچه رییس کل گمرک ایران عنوان کرده، مقاصد اصلی کالاهای صادراتی ایران در این مدت «چین» با ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، «عراق» با ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، «امارات متحده عربی» با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، «ترکیه» با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و «افغانستان» با پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بودند. میراشرفی همچنین به این نکته اشاره کرد که این میزان صادرات با توجه به به شرایط ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و تحریم‌های ظالمانه امریکا نشانه تلاش و همت دست‌اندرکاران حوزه صادرات همچنین تولیدکنندگان کشورمان است و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های باقی‌مانده از سال همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد.

تجارت در نهمین ماه از سال ۹۹

در آخرین ماه از فصل پاییز، تراز تجاری ایران بعد از دو ماه که روند مثبتی را طی کرده بود، مجددا به مدار منفی بازگشت. البته فاصله صادرات و واردات در این بازه زمانی ناچیز است. صادرات در این  مااه بنابر آمارها، از نظر وزنی معادل ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن داشته و ارزش این میزان کالای صادراتی نیز ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. همچنین واردات در آذر ماه امسال وزنی معادل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و ارزشی معادل ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار داشته است. در مجموع حجم تجارت خارجی در ماه نهم امسال ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و تراز تجاری نیز منفی ۱۰۰ میلیون دلار است.

این در حالی است که آمارهای تجارت خارجی در ماه گذشته نشان می دهد، که در بازه زمانی ۳۰ روزه آبان امسال، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا با ارزش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به کشور وارد شده است. همچنین ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز به بازارهای هدف صادر شده است. بررسی این دو آمار حکایت از آن داشت که تراز تجاری ایران در آبان ماه مثبت ۲۰۰ میلیون دلار بود. همچنین سهم صادرات کالا از کل تجارت خارجی ماه هفتم، رقمی معادل ۴ میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار و وزن کالاهای صادر شده در مهر ماه رقمی معادل ۱۹ میلیون و ۱۸۳ هزار تن ثبت شده است. واردات نیز در این بازه زمانی وزنی معادل ۲ میلیون و ۷۷۶ هزار تن داشته و ارزش این حجم کالا رقمی معادل ۳ میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار بوده است.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر