شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: 59996
تاریخ انتشار: 23 آذر 1399 15:48
پس از اعتراض اتحادیه اروپا و فرانسه به اجرای حکم اعدام روح‌الله زم

سفیر آلمان احضار شد

یک روز پس از اعلام خبر اعدام روح الله زم مدیر سایت آمد نیوز، سفیر آلمان در تهران در اعتراض به بیانیه روز گذشته اتحادیه اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.
به گزارش راه امروز؛ یک روز پس از اعلام خبر اعدام روح الله زم مدیر سایت آمد نیوز، سفیر آلمان در تهران در اعتراض به بیانیه روز گذشته اتحادیه اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

«هانس اودو موتسل» سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را عهده دار است، از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار شد.

مدیرکل اروپای وزارت خارجه، مندرجات بیانیه های اخیر اتحادیه اروپا و آلمان را قویا محکوم کرده و آن را به عنوان دخالت در امور داخلی ایران، غیرقابل قبول خواند.

همچنین مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران نسبت به مماشات با عناصر مروج خشونت و اعمال تروریستی که در برخی کشورهای اروپایی پناه گرفته و امنیت مردم ایران را هدف قرار می دهند، به سفیر آلمان ابلاغ شد.

سفیر آلمان گفت که مراتب را به مقامات اتحادیه اروپا و همچنین کشورش منعکس خواهد کرد.

رییس نمایندگی سفارت فرانسه در تهران هم قرار است در پی بیانیه مداخله جویانه وزارت خارجه فرانسه در مورد اعدام روح الله زم به وزارت امور خارجه احضار شود.

روز گذشته حکم اعدام روح الله زم مدیر سایت و کانال آمد نیوز، اجرا شد. 

اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور بیانیه ای اعدام روح الله زم  را محکوم کرد. همزمان دولت فرانسه در بیانیه جداگانه‌ای با خشم به این اعدام واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. 

آذر ماه غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا حکم اعدام روح الله زم تأیید شده است؟ گفت: "دیوان عالی کشور به این پرونده رسیدگی و حکم صادره از دادگاه انقلاب به تأیید دیوان عالی کشور رسیده است."

تیرماه بود که سخنگوی قوه قضائیه در خصوص صدور حکم پرونده روح الله زم اظهار کرد: حکم این فرد مبنی بر محکومیت صادر شده است.

وی افزود: دادگاه سیزده مورد عناوین اتهامی را از مصادیق افساد فی‌الارض دانست، زم بابت مواردی به حبس محکوم شده که البته این رأی غیر قطعی است.

۲۲ مهر ماه سال گذشته بود که خبر دستگیری روح‌الله زم توسط سپاه پاسداران اعلام شد. سپاه در اطلاعیه خود دستگیری زم را نتیجه «فریب اطلاعاتی» عنوان کرد. دو هفته پیش از دستگیری زم، سرتیپ هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین الملل ناجا اعلام کرد که از طریق اینترپل بدنبال استرداد روح‌الله زم به ایران هستند.

نام روح‌الله زم از زمستان دی ماه پر حادثه سال ۱۳۹۶ و با نام کانال آمدنیوز بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد. فعالیت‌های آمدنیوز در افراط‌گرایی، تشدید فضای دوقطبی، تهییج روانی جامعه و ترویج خشونت چنان بود که شرکت تلگرام این کانال را با شکایت ایران و به خاطر تبلیغ فعالیت‌های تروریستی از دسترس خارج کرد. اما خیلی زود کانال تلگرامی به نام «صدای مردم» جایگزین آن شد.

روح الله زم کیست؟ 
روح‌الله زم متولد شهریور ماه ۱۳۵۲ در تهران و فرزند محمدعلی زم از فعالین فرهنگی خوشنام است. او در جریان حوادث 1388 دستگیر و مدتی زندانی شد و پس از پایان دوران محکومیتش ایران را ترک کرد. اما او در حال سپری ‌کردن دوران محکومیت خود بود که در قالب یک مرخصی چند روزه، از کشور متواری شد. مقصد او پس از خروج از ایران در ابتدا مالزی بود اما پس از اخذ اقامت کشور فرانسه، در پاریس ساکن شد.

در سال ۱۳۹۴ با پیدایش شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی به تأسیس کانال «آمد نیوز» در تلگرام پرداخت و موضع خود را به عنوان مخالف نظام جمهوری اسلامی آشکار کرد.

آمدنیوز در جریان اعتراضات دی ‌ماه سال ۱۳۹۶ با بیش از ۲ میلیون عضو به بازیگر مهمی در تهییج و دو قطبی کردن فضای داخلی تبدیل شد. در نتیجه مقامات ایران از تلگرام درخواست مسدود کردن این کانال را کردند.

اسفند ۱۳۹۷ تلوزیون با پخش مستند «ایستگاه پایانی دروغ» روح‌الله زم را بازیچه نیروهای اطلاعاتی ایران خواند. نزدیک به 8 ماه بعد نیز در یک روز پاییزی برابر با ۲۲ مهر ماه، اطلاعات سپاه در اطلاعیه‌ای خبر دستگیری روح‌الله زم را اعلام کرد و این اطلاعیه را در کانال آمدنیوز نیز منتشر کرد.

بهمن ماه سال گذشته اولین دادگاه روح الله زم برگزار شد و تیر ماه امسال پس از برگزاری جلسات دادگاه حکم اعدام او توسط قاضی صلواتی اعلام شد. 

زم به این حکم اعتراض کرد. پس از گذشت چند ماه حکم نهایی او صادر شده و اعدامش تائید شد. روح الله زم روز گذشته اعدام شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر