جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 59769
تاریخ انتشار: 18 آذر 1399 14:18
شب گذشته همتی، رئیس کل بانک مرکزی آمار صادرات و واردات را اشتباه اعلام کرد وگفت که تراز تجاری کشور تا ماه هشتم مثبت شده در صورتی که تراز تجاری کشور تا پایان آبانماه براساس آمار گمرک منفی یک میلیارد ‌و۶۰۰ دلار است.
به گزارش راه امروز، فرشته فریادرس روزنامه نگار در توئیتی از ارائه آمار اشتباه و متناقض از سوی برخی دستگاه از جمله بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت انتقاد کرد. 

در متن توئیت ا‌‌و آمده است: « آمار تجارت در ماه هشتم به روایت سه دستگاه: 

گمرک: صادرات ۲۱ میلیارد دلار و واردات ۲۳میلیارد دلار؛ تراز تجاری منفی./صحیح
سازمان توسعه تجارت: صادرات  ۲۶.۵میلیارد دلار و واردات ۲۳ میلیارد دلار؛ تراز تجاری مثبت
بانک مرکزی: صادرات ۲۶.۵ میلیارد دلار و واردات به ۲۵ میلیارد دلار وتراز تجاری»
 
او در پایان نوشته است: یک آمار اینهمه تناقض! 

شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی با حضور در گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه صادرات کشور از ابتدای سال ۲۶.۵ میلیارد دلار و واردات به ۲۵ میلیارد دلار رسیده،  اظهار کرد: میزان ارزی که بانک مرکزی روزانه عرضه می کند ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار است.

البته رئیس کل بانک مرکزی در این گفت وگو آمار تجارت خارجی را اشتباه عنوان کردند؛ چراکه در هشتمین ماه از سال ۹۹ براساس اعلام گمرک، حجم صادرات و واردات کشور در ۸ ماه منتهی به آبان سال ۹۹ به ۴۴ میلیارد دلار صعود کرده است. تحلیل داده‌های آماری بیانگر این است که در بازه زمانی یاد شده، ۲۱ میلیون و۸۰۰ هزار تن کالا وارد کشور شده که ارزش آن برابر با ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است. در مقابل، تجار ایرانی نیز، بیش از ۷۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا روانه بازارهای خارجی کرده‌اند. این آمارها نشان از تراز تجاری منفی یک میلیارد و۶۰۰ میلیون دلاری دارد. 

ناگفته نماند چندی پیش هم بر روی خروجی سایت سازمان توسعه تجارت آمار صادرات  ۲۶.۵ دلار اعلام شده بود که ظاهرا به دلیل تذکر گمرک این خبر از خروجی سایت این سازمان حذف شد‌.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر