جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 59719
تاریخ انتشار: 17 آذر 1399 15:17
درپی گمانه زنی ها برای آزادسازی واردات خودرو، وزير صمت امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: وزارت صمت به دنبال افزایش تولید و به دنبال آن افزایش اشتغال و افزایش فعالیت قطعه‌ سازی در کشور است، اما دست‌ هایی وجود دارد که نمی‌ خواهد این موارد محقق شود
به گزارش راه امروز: هفته گذشته و بعد از ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس؛ گمانه زنی هایی در ارتباط با آزادسازی واردات خودرو به وجود آمد زیرا در لایحه بودجه سال آینده دولت ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو (بند حقوق ورودی خودرو) در نظر گرفته است. موضوعي كه برخلاف لوایح و قوانین بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ است که درآمد مالیاتی دولت از محل واردات خودرو به علت محدودیت منابع ارزی صفر بوده است.  در این میان، برخي  گمانه زني کردند دولت با استناد به طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو که چندی پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مصوب شد، با خوش‌بینی نسبت به تصویب این طرح که آزادسازی واردات خودرو با ارز متقاضی یا ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعات را مورد تاکید قرار داده، درآمدی از این محل برای سال آينده در نظر گرفته است؛ اما حرف هاي امروز وزير صمت نشان مي دهد كه اين گونه نيست.

پس از گمانه زني هاي صورت گرفته درباره آزادسازي واردات خودرو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه مژگان خانلو با رد آزادسازی واردات خودرو به استناد لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد:« اعمال حقوق ورودی حدود ۲هزار میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و درخصوص آزادسازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است. در حال حاضر تعدادی از خودروها به دلایلی از جمله مشکل قضایی در گمرک دپو مانده که هنوز در مورد ترخیص آنها تصمیم‌گیری نشده و ممکن است در سال آینده با رفع موانع ترخیص شوند، بر این اساس از محل آن، حقوق ورودی به‌عنوان یکی از محل‌های درآمدی دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.»

حال امروز، اما وزیر صمت امروز آب پاکی را روی دست همه وارد کنندگان ریخت و اعلام کرد برنامه ای برای این موضوع وجود ندارد. علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز صبح در پاسخ به اینکه آیا این وزارتخانه برای شکستن انحصار تولید خودرو واردات را هم در نظر گرفته یا نه؟ گفت:« برای واردات خودرو باید چندین مولفه وجود داشته باشد. در حال حاضر در کارگروه‌های کارشناسی بررسی‌هایی در حال انجام است تا خلا بازار با افزایش تولید جبران شود. شکستن انحصار فقط با آزاد کردن واردات نیست و باید در داخل کمپانی‌های خصوصی را تقویت و رقابت سالم ایجاد کنیم تا کیفیت افزایش و قیمت کاهش یابد که این مسئله در دستور کار قرار دارد. براساس برنامه وزارت صمت در حوزه خودرو تعهدات مردم هم به موقع پاسخ داده خواهد شد. به طور کلی وزارت صمت به دنبال افزایش تولید و به دنبال آن افزایش اشتغال و افزایش فعالیت قطعه‌ سازی در کشور است، اما دست‌ هایی وجود دارد که نمی‌ خواهد این موارد محقق شود.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر