يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - September 29 2024
کد خبر: 593
تاریخ انتشار: 06 تير 1392 08:23
در حراج بزرگان هنر جهان در لندن

تابلو یک ایرانی 330‌هزاردلار فروخته شد

 




به گزارش راه مردم ، حراج آثار معاصر و پساجنگ (Post-War & Contemporary) موسسه کریستیز در لندن با فروش 28‌میلیون‌دلاری تابلویی بدون عنوان از ژان میشل باسکیه هنرمند درگذشته آمریکایی به کار خود پایان داد. آنچه اما به اهمیت این حراج نزد ایرانیان می‌افزاید، فروش 330‌هزاردلاری تابلویی از علی بنی‌صدر هنرمند ایرانی ساکن نیویورک است که اثرش در کنار نام‌آوران هنر جهان از جمله ایو کلاین، اندی وارهول، ژان میشل باسکیه، دیمن هرست، آنیش کاپور، پیتر دویگ، ویلم دکونینگ، لوچیو فونتانا، الیزابت پیتون، رُی لیختنشتاین، لوسین فروید، سای توبلی و دیگران عرضه شده و آنطور که در بیانیه مطبوعاتی موسسه کریستیز اعلام شده فروش اثر وی رکوردی جهانی را برای هنرمند به ارمغان آورده است.


تابلوی بنی‌صدر که «به نام... » (In the Name Of) نام دارد، در سال 2008 اجرا شده است. این هنرمند متولد سال 1976 در تهران و هم اینک ساکن نیویورک است. از نکات جالب توجه درباره او این است که در سال 2011 مجله بین‌المللی و معتبر Flash Art نام وی را در زمره صد هنرمند برتر جهان آورده است. حراج روز 25 ژوئن (چهارم تیر) کریستیز در لندن جمعا عایدی 108‌میلیون د‌لاری را در پی داشت.


در این حراج یوسی پیلکانن چکش قهوه‌ای را در دست گرفت که برای هنرمندان ایران نامی آشناست و تا به حال اغلب حراج‌های موسسه کریستیز را در دوبی برپا کرده است. در این حراج 70‌درصد آثار فروش رفت که از دیگر ارقام فروش می‌توان به رقم 11‌میلیون‌دلاری تابلوی پیتر دویگ، چهار‌میلیون‌دلار برای رُی لیختنشتاین، چهار‌میلیون‌دلار برای اثر ایو کلاین، 1/3 میلیون‌دلار برای اثر دیمن هرست، 1/2 ‌میلیون‌دلار برای نقاشی لوسین فروید و یک‌میلیون‌دلار برای اندی وارهول اشاره کرد.


آثار این هنرمندان در رده‌بندی کلی هنر «معاصر» گنجانده می‌شود که بعد از پایان جنگ جهانی دوم فرصت ظهور و رشد پیدا کردند. سال 1945 میلادی که پایان جنگ خانمان‌سوز جهانی دوم محسوب می‌شود، آغاز نگرشی تازه در عرصه هنر است؛ نگرشی که عموما با عنوان هنر و ادبیات پس از جنگ (post war) شناخته می‌شود. مارکت Post War، جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی و مکتب نیویورک را در برمی‌گیرد.


با این حال مارکت هنر معاصر جریان‌های دو، سه‌دهه اخیر را در برمی‌گیرد که با هنر بعد از جنگ، متفاوت است. گاهی در مارکت هنر معاصر، آثار متولدان 1945 به بعد در این مارکت محسوب می‌شود، ولی به لحاظ نظری، هنر معاصر هنری است که از دهه 80 به بعد و خصوصا با نمایشگاه «روحی جدید در کالبد هنر» آغاز می‌شود. هنر معاصر جهان چهره‌های کلاسیک هم دارد.


منظور از کلاسیک‌های هنر معاصر، چهره‌هایی چون جف کونز، اندی وارهول، دیمن هرست و امثال آنهاست که در کنار هنرمندان نوظهور، قبیله بزرگ هنرمندان معاصر را تشکیل می‌دهند. در عالم هنر، مارکت هنر معاصر، شخصیتی جدا از سایر بازارهای هنری دارد. گرچه هنر معاصر، هنر مدرن و حتی هنر پیش از مدرن به‌طور همزمان در نمایشگاه‌ها ظاهر می‌شود و حتی در بحث‌های تاریخی همراه با هم مورد اشاره قرار می‌گیرد، ولی تمامی اینها در مبحث مارکت هنر باید از هم تفکیک شوند.


عرضه اثر یک هنرمند ایرانی در حراج هنرمندان مطرح جهان در لندن، می‌تواند نشانه‌های خوبی از آینده‌ای روشن برای هنرهای تجسمی ایران در صحنه بین‌المللی باشد؛ همچنان که در تاریخ 22 آوریل (دوم اردیبهشت) امسال، فروش 630‌هزاردلاری دو اثر از محمد احصایی، هنرمند تحسین‌شده ایرانی در حراج هنر معاصر موسسه ساتبیز در قطر بار دیگر نگاه‌ها را به هنر ایران جلب کرد. آنچه به اهمیت این حراج افزود، مشارکت شماری از هنرمندان برجسته جهان از جمله دیمن هرست،‌ای وی وی، دونالد جاد و مونا حاتوم بود.


منبع : روزنامه شرق


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر