جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 58887
تاریخ انتشار: 27 آبان 1399 11:15
در مجموعه های بزرگ شبه دولتی همچون خودروسازان که از عدم شفافیت، رانت، فساد و زد و بند رنج می برند، ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد جز دغدغه های اصلی است.
به گزارش خط بازار: چند روز پیش مهدوی عادل، مدیر بازرسی ایران خودرو اعلام کرد که بازرسی و نظارت بر تمامی فعالیت های گروه ایران خودرو نافذ و جاری است. وی تاکید کرد ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد از مهم ترین رویکردهای ایران خودرو است.

این اظهارات قابل تقدیر و مورد حمایت تمامی دلسوزان است چرا که در مجموعه های بزرگ شبه دولتی همچون خودروسازان که از عدم شفافیت، رانت، فساد و زد و بند رنج می برند، ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد جز دغدغه های اصلی است. لذا از این جهت مدیریت جدید بازرسی ایران خودرو مسیر درستی را در پیش گرفته است. ولی از آنجا که معمولا بین حرف تا عمل مدیران فاصله است باید اظهارات مدیر جدید بازرسی ایران خودرو در عمل مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

به نظر می رسد اولین آزمون برای این راستی آزمایی شفاف سازی علت تغییرات اخیر در ایران خودرو است. طی چند روز گذشته تغییرات مدیریتی صورت گرفته که برخی از آنان از نگاه افراد بیرونی و گاها داخلی ایران خودرو چندان قابل توجیه نیست و لذا این سوال مطرح می شود که آیا این تغییرات با نظر بازرسی صورت گرفته است؟ اگر این گونه بوده بایستی بازرسی برای دفاع از خود علت آنان را توضیح دهد. چرا که طبق اظهارات آقای مهدوی، بازرسی بر تمام فعالیت های گروه ایران خودرو نافذ و جاری است.

اساسا مدیران در ایران خودرو طبق کدام شاخص عزل و نصب می شوند؟ چرا برخی از مدیران با سابقه بیش از 20 سال سابقه به یکباره عزل می شوند و صرفا به عنوان مشاور از آنان استفاده می شود ولی برخی دیگر با قدرت لابی گری نه تنها به دنبال مدیرعاملی برای خود هستند بلکه به صورت خانوادگی در حال تصرف جایگاه هیئت مدیره موظف و غیرموظف در شرکت های مختلف تابعه برای همسر خود نیز می باشند؟ طبق کدام معیار یک مدیرعامل شرکت زیان ده که ظاهرا دارای پرونده هم می باشد، به یکباره عضو هیئت مدیره در شرکت با رتبه بالاتر می شود؟ اینکه یک فرد طی کمتر از دو سال در پست های مختلف سمت می گیرد در حالی که هیچ ارتباطی با تخصص وی ندارد، با کدام منطق بازرسی توجیه می شود؟ جابجایی مدیر حوزه ریاست به مدیرعامل یک تعاونی براساس کدام نظام کارآمد اداری و ماموریت بازرسی قابل تببین است؟

این سوالات دریایی است از هزاران سوال و ابهامات است که با اظهارات کلی و همه پسند قابل پاسخ نیست. به نظر می رسد مدیریت جدید بازرسی ضمن پاسخ به این سوالات، بایستی قدری شفاف تر در خصوص اتفاقات ایران خودرو سخن بگوید تا عملکرد تیم جدید قابل ارزیابی برای همگان باشد. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر