جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 58814
تاریخ انتشار: 25 آبان 1399 18:31
بعد از تذکرات صریح رهبر معظم انقلاب و عتاب ایشان به توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهوری، طیف تندرو صاحب نفوذ در صداوسیما و بخش خبری ۲۰:۳۰ که ظاهرا نمی‌تواند دغدغه‌ اختلاف‌افکنی و دوگانه‌سازی خود را کنار بگذارد، این بار اوج خلاقیت خود را به کار گرفته و با شعار مخالفت با دوقطبی، به دوقطبی‌سازی پرداخته و در خدمت معاندان و دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفته است!
به گزارش راه امروز به نقل ازایرنا، گزارش این بخش با روایت خبرنگاری که گزارش‌های تند سیاسی را ارائه می‌کند، این بار تلاش کرد با رنگ و لعاب تازه و ژست بی‌طرفی، محتوای ضددولتی خود را پنهان کند؛ با این حال اندکی دقت، فحوای کلام جریان پشت صحنه این گزارش‌ها را روشن می‌کند.

در این گزارش بعد از پخش یکی دو جمله از سخنان رئیس‌جمهوری در هیات دولت، با طرح اینکه این سخنان بازتاب زیادی در رسانه‌های بیگانه داشته، بخش‌هایی از تمسخر رئیس‌جمهوری و حتی کنایه به رهبر انقلاب در تلویزیون‌های منتسب به سعودی‌ها و سلطنت‌طلبان پخش و ادعا می‌شود رسانه‌های بیگانه دوقطبی «فرصت و فرصت‌سوزی» یا «فرصت و خیانت» ایجاد کرده‌اند.

در ادامه، روزنامه‌هایی که سخن رئیس‌جمهوری کشور را تیتر کرده‌اند، مورد نقد قرار گرفته و با ژست بی طرفی، با اشاره به تیتر کیهان، گفته می‌شود: «برخی تیتر زدند مهار تورم به تدبیر نیاز دارد نه مذاکره».

در نهایت نیز مدیران دو روزنامه منتقد دولت به نقد سخنان رئیس جمهوری می‌پردازند مبنی بر اینکه فرصتی ایجاد نشده و مدیر روزنامه منتسب به یکی از کاندیداهای فعال ریاست جمهوری، تلویحا مدعی وابستگی سیاست داخلی به خارجی می‌شود.

با وجود ژست بی‌طرفی تهیه‌کنندگان این گزارش و شعار ظاهری مقابله با دوقطبی، تحلیل محتوای این گزارش نشان می‌دهد صرفِ‌نظر از بازپخش کنایه‌های رسانه‌های ضدانقلاب به مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، گزارش یادشده دقیقا در راستای همان دوقطبی‌سازی عمل می‌کند که در ظاهر آن را به نقد کشیده است.
 



این گزارش بعد از آنکه رسانه‌های بیگانه را به ایجاد دوقطبی «فرصت‌سوزی و فرصت‌سازی» متهم می‌کند، در عمل با پخش ناقص سخنان رئیس‌جمهوری و تخطئه آن و نیز نقد رویکرد روحانی از سوی دو کارشناس منتقد دولت، در عمل خود در راستای همین دوگانه‌سازی ایفای نقش کرده است.

طبیعی است تلویزیون‌های منتسب به سعودی‌ها و سلطنت‌طلبان که اکنون به دلیل احتمال کاهش فشار بر ایران، از شکست ترامپ ناراحتند، مانند صهیونیست‌ها همواره به دنبال سنگ‌اندازی در تعامل جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر بوده‌اند، اما دنبال کردن همین رویکرد از سوی رسانه ملی جای شگفتی و حتی بررسی از سوی مسئولان ذی‌ربط دارد.

طبیعی است تلویزیون‌های منتسب به سعودی‌ها و سلطنت‌طلبان که اکنون به دلیل احتمال کاهش فشار بر ایران، از شکست ترامپ ناراحتند، مانند صهیونیست‌ها همواره به دنبال سنگ‌اندازی در تعامل جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر بوده‌اند، اما دنبال کردن همین رویکرد از سوی رسانه ملی جای شگفتی و حتی بررسی از سوی مسئولان ذی‌ربط دارد.رئیس جمهوری چه گفته بود؟
اما رئیس‌جمهوری چه گفته بود که رسانه‌ منتسب به سعودی و صداوسیما، هم‌نوا با هم به او تاختند؟

بعد از قطعی شدن پیروزی کاندیدای آمریکایی که برنامه خود را بازگشت به برجام اعلام کرده، رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور، از موضع عزتمندانه به تبیین رویکرد دولت جمهوری اسلامی پرداخته و درباره بازگشت ایالات متحده به برجام گفته بود: این برعهده آنهاست و اگر به وظیفه‌شان عمل کردند می‌توانند راه جدیدی را انتخاب کنند و اگر نخواستند، انتخاب نکنند. ما برنامه خود را به اراده آنها پیوند نمی‌زنیم، بلکه برنامه ما بر اصول ما پیوند خورده است. اگر به سمت اصول ما حرکت کردند راه باز است.

وی اعلام کرد که در هفته‌های اخیر، برنامه ۹ ماهه دولت بر این مبنا تدوین شده بود که حاکم کنونی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود و بر این مبنا تنظیم نکردیم که شرایط آمریکا تغییر کند. بنای ما بر افزایش صادرات، بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور و وفور کالا در داخل است که همین اصل را دنبال می‌کنیم و ادامه می‌دهیم.

روحانی اضافه کرد: آنهایی که فکر می‌کنند دولت دست روی دست گذاشته و منتظر است ببیند در دنیا چه اتفاقی می‌افتد، باید بدانند دولت برنامه‌ریزی خودش را می‌کند و کار خودش را انجام می‌دهد.
 

رئیس دولت تدبیر و امید در عین حال افزود: ما هر کجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد. هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود و ایران بتواند به راحتی در تعامل با جهان باشد. هدف ما این است که فشار تحریم را از روی شانه مردم برداریم و هر جا فرصت مناسبی برای این کار باشد، وظایفمان را انجام می‌دهیم و هیچ‌کس حق ندارد فرصت‌سوزی کند. هر فرصت مناسبی که به‌وجود می‌آید باید از آن بر مبنای منافع ملی و وحدت ملی استفاده شود.

او همچنین تاکید کرد که این مسائل، مسائل امنیتی و ملی و مربوط به کل ملت ایران است، نه مسائل حزبی و جناحی و هر گامی بخواهیم برداریم، حتماً به رهنمودهای رهبر انقلاب توجه می‌کنیم.

به نظر می‌رسد اگر سازندگان این گزارش رویکرد جناحی نداشتند یا هوش رسانه‌ای قوی‌تری داشتند، همین سخنان رئیس جمهوری که دوقطبی‌سازی در آن نفی شده را در پاسخ به تبلیغات رسانه‌های بیگانه پخش می‌کردند تا مشخص شود اصل سخن روحانی چه بوده و رسانه‎های بیگانه گزینشی به آن پرداخته‌اند. با این حال خود، به نقد رویکرد رئیس جمهوری در رسانه ملی پرداختند تا القا کنند چنین دوگانه‌ای در عمل وجود دارد.

به نظر می‌رسد اگر سازندگان این گزارش رویکرد جناحی نداشتند یا هوش رسانه‌ای قوی‌تری داشتند، همین سخنان رئیس جمهوری که دوقطبی‌سازی در آن نفی شده را در پاسخ به تبلیغات رسانه‌های بیگانه پخش می‌کردند تا مشخص شود اصل سخن روحانی چه بوده و رسانه‎های بیگانه گزینشی به آن پرداخته‌اند.دوقطبی کاذب «کار در داخل و تعامل با خارج»
این جریان همواره در پی القای یک دوقطبی دیگر هم بوده‌اند: دوقطبی کاذبِ «کار در داخل و تعامل با خارج». ظاهرا از نگاه این گروه، مدیران دولت یا باید سرمایه‌های طبیعی و انسانی داخل کشور را فعال کنند و یا در بهبود روابط با کشورهای دنیا بکوشند و اگر دولتی در زمینه تعامل با دیگر کشورها با هدف بهبود روابط سیاسی اقتصادی کوشید، نتیجه می‌گیرند این دولت به توان داخلی پشت کرده است.

مدیر یکی از روزنامه‌ها که در همین گزارش بیست و سی با او مصاحبه شده، فرصت واقعی را قطع کردن وابستگی سیاست داخلی به سیاست خارجی عنوان می‌کند و دیگری با بیان اینکه در دوران تحریم مسیرهای زیرساختی برای عبور از تحریم ایجاد کرده و در مواردی خودکفا شده‌ایم، می‌گوید: اما هرگونه امید به تغییر رویکرد آمریکا پیش از ایجاد فرصت، باعث می‌شود ما این موارد را از دست بدهیم.

این در حالی است که مدیران راهبردی، در فضاهای بی‌ثباتی همچون جهان امروز، از برگه‌های مختلف استفاده کرده و مسیرهای مختلف را برای رشد کشور خود دنبال می‌کنند و تنها ذهن‌های بسیط و ساده هستند که قدرتمند شدن در داخل و تعامل با دنیا را در تناقض با هم می‌بینند.

جالب آنکه قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز امروز(یکشنبه) با رد این دوقطبی‌سازی، تاکید کرده که لغو تحریم‌ها باید یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد اما واقع‌بینی حکم می‌کند لغو تحریم‌ها بدون فرصت‌سازی و تولید قدرت، ساده‌اندیشانه است و تنها راه برداشته شدنِ فشارِ تحریم‌ها از دوشِ مردم و ناامید کردن دشمن از فشار حداکثری این است که ایران و تک تک مردم ایران بویژه طبقه مستضعف و متوسط را قوی کنیم.

اگر مدیرانی در رفع مشکلات و به کارگیری توان داخلی تعلل کنند، طبعا مستحق توبیخند، با این حال آنگونه که رئیس جمهوری می‌گوید، دولت نه دست روی دست گذاشته و نه برنامه خود را به اراده قدرت‌های بیرونی پیوند زده؛ بلکه راه خود را رفته و در عین حال مسیر بازگشت دیگران به تعهداتش را نیز بازگذاشته و از هر فرصتی برای کاهش فشارها بر ملت ایران استفاده می‌کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر