جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 58392
تاریخ انتشار: 16 آبان 1399 16:42
رسانه‌های انگلیسی از ادعای دونالد ترامپ درباره فساد و تقلب در پنجاه‌ونهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حیرت زده شده اند و آن را ناشی از سردرگمی، استیصال و شکست سنگین او در انتخابات می دانند.
به گزارش راه امروز به نقل از ایرنا، روزنامه گاردین در گزارشی ادعای تازه رئیس جمهوری آمریکا درباره پیروزی در انتخابات به شرط شمارش آرای قانونی را «دروغ» خواند و افزود؛ ترامپ که با شکست احتمالی مواجه است خود را برای یک نبرد طولانی آماده می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنج‌شنبه در نشست خبری حضور یافت و ضمن تکرار ادعای تقلب و فساد در انتخابات اخیر و مطرح کردن شائبه "رای های قانونی" و "راهای غیرقانونی"، ادعا کرد: اگر رای های قانونی شمرده شود، ما برنده هستیم اما اگر رای های غیرقانونی شمرده شود، انتخابات از ما دزدیده شده است.

به نوشته گاردین، چهره‌های ارشد جمهوری خواه هنوز درباره ادعای ترامپ اظهار نظر نکرده‌اند اما شماری از نمایندگان کنگره این اظهارات را محکوم کرده‌اند. «پاول میشل» نماینده ایالت میشیگان در این باره گفت: تمام آرا باید شمارش شود چون هر اقدامی غیر از این به یکپارچی انتخابات آسیب زده و برای دمکراسی کشور خطرناک است.

همچنین «آدام کنیزینگر» از ایالت ایلینوی در توئیتی نوشت:‌ دست از انتشار شایعات بردارید ... اوضاع دیوانه کننده شده است.

همچنین سه شبکه تلویزیونی اظهارات دیشب دونالد ترامپ را به دلیل «حجم زیاد» دروغ‌های وی قطع و مجری بیان کرده که پخش اظهارنظرهای غیر واقعی اقدامی خطرناک و غیر حرفه‌ای است.

گاردین در ادامه به مرور آراء شمارش شده به نفع جو بایدن پرداخت و  به نقل از «جن اوملی دیلون» رئیس ستاد تبلیغات نامزد حزب دمکرات نوشت: بایدن بیش از تمام روسای جمهوری در تاریخ آمریکا رای کسب کرده و ما هنوز در حال شمارش هستیم. بالغ بر ۱۴۰ میلیون رای شمارش شده که از این میزان ۷۲ میلیون رای متعلق به بایدن است.

وی افزود: در حالی که ترامپ همان آماری که ما مشاهده می‌کنیم، مشاهده و متوجه شکست خود شده، به سیاست شکست خورده جلوگیری از شمارش آراء متوسل شده است. 

ستاد تبلیغات ترامپ خواستار شمارش مجدد آراء در ایالت ویسکانسین شده است. با این حال شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از مقامات بلندپایه این ایالت گزارش داد که چنین درخواستی واصل نشده است. 

در همین حال شماری از طرفداران ترامپ در ایالت‌های نوادا و آریزونا دست به تظاهرات زده و با سردادن شعارهایی ادعای رئیس جمهوری آمریکا را درباره تقلب در انتخابات تکرار کردند. آنها ضمن به اهتزاز درآوردن پرچم ترامپ، پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته بود: امریکا را دوباره سعادتمند کنید.

فیس‌بوک اعلام کرد که پیام‌های شماری ازگروه‌های طرفدار ترامپ را به دلیل انتشار شایعات، استفاده از زبان توهین آمیز و سازمان‌دهی تظاهرات حذف کرده است. در بیانیه‌ فیس‌بوک آمده است: ما همسو با تدابیر ویژه ای که در این دوران پر تنش دنبال می‌کنیم گروه موسوم به «توقف دزدی در انتخابات» را مسدود کردیم.

در همین حال شبکه خبری اسکای با انتشار تحلیلی در تارنمای خود، ترامپ را بازنده‌ای معرفی کرد که برای حفظ کرسی ریاست جمهوری به هر تلاشی متوسل می‌شود. این در حالیست که مشاوران ترامپ بارها توصیه کردند از طرح ادعای تقلب اجتناب کند اما گوش او بدهکار نبود.

در این نوشتار می‌خوانیم، اگرچه جمهوری‌خواهان در چهار سال گذشته پشت ترامپ درآمده‌اند اما این وحدت با اصرار رئیس جمهوری برای زیر پا گذاشتن فرآیندهای دمکراتیک، در حال تضعیف شدن است. چنانچه لری هوگان فرماندار ایالت مریلند از حزب جمهوری‌خواه در صفحه توئیتری خود نوشت:‌ اظهارات ترامپ غیر قابل دفاع است و او فرآیندهای دمکراتیک کشور را تضعیف کرده است.

بر اساس این نوشتار، ترامپ برای به جریان انداختن ادعای خود در دادگاه در خصوص تقلب در انتخابات به حمایت گسترده جمهوری‌خواهان نیاز دارد. این در حالیست که بسیاری از آن‌ها برای منافع حزبی، خواهان خلاص شدن از شر ترامپ هستند. اینک توپ در زمین جمهوری‌خواهان است که باید، نه برای اولین بار ، بین اولویت‌های حزبی و اصول دمکراتیک تعادل ایجاد کنند. 

سایر مطبوعات انگلیسی هم با عنوانی همچون «دروغ پس از دروغ»، «ترامپ دوباره دمکرات ها به تقلب متهم کرد»، « جنگ تمام عیار ترامپ با دمکرات‌ها»، تحولات انتخابات آمریکا را پوشش دادند.

در همین حال پخش زنده سخنرانی دیشب ترامپ در شبکه‌های تلویزیونی انگلیس هم خالی از طعنه و کنایه نبود. مجری‌ها و تحلیل‌گران انگلیسی در حالی که جایگاه خالی اتاق نشست خبر کاخ سفید از گیرنده‌ها پخش می‌شد و زمان بیشتری از ساعت مقرر سخنرانی می‌گذشت به کنایه یادآور می‌شدند که در چهار سال گذشته این شگرد ترامپ بوده که رسانه‌ها و مردم جهان را معطل خود کند. بر اساس اعلام کاخ سفید، زمان سخنرانی ترامپ برای ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه اعلام شده بود اما وی با ۱۵ دقیقه تاخیر در اتاق حاضر شد.

پس از پایان اظهارات وی و تکرار ادعای تقلب و فساد در انتخابات، مجری یک شبکه تلویزیونی با چهره‌ای حیرت زده , به کنایه بیان کرد اگر موضوع انتخابات آمریکا مطرح نبود، شنونده شک می‌کرد که این حجم از فساد در گوشه‌ای دور افتاده از جهان، در یک کشور غیر دمکراتیک رخ داده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر