پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 58198
تاریخ انتشار: 13 آبان 1399 23:17
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا/

جنجال «ملانیا ترامپ»

«ملانیا ترامپ» در شرایطی رای اش را به صندوق انداخته که جنجال زیادی در فضای مجازی شکل گرفته است؛ او بدون ماسک و بدون رعایت کردن قوانین سلامتی و پزشکی در محل حاضر شد.
به گزارش راه امروز: در یکی از حساس‌ترین انتخابات در تاریخ ایالات متحده آمریکا مردم در ایالت‌های مختلف پای صندوق‌های رای می‌روند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ماندن در قدرت با جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها رقابت می‌کند. اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم از کرسی‌‌های سنا و فرمانداران ایالت‌ها هم در این رای‌گیری انتخاب می‌شود. انتظار می‌رود میزان مشارکت در این انتخابات بسیار بالا باشد.  انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا با برنده شدن نامزد‌ها در هر یک از ایالات و جمع کل کالج‌های انتخاباتی کسب شده در ۵۰ ایالت این کشور صورت می‌گیرد. هر ناحیه (و در مجموع هر ایالت) بنا بر نیمرخ جغرافیایی و جمعیتی خود تعداد مشخصی کالج انتخاباتی دارد که تمامی آن‌ها به نامزدی که بیشترین رای را کسب کرده باشد تعلق می‌گیرد. جمع کل این کالج‌ها ۵۳۸ است و نامزد برنده باید دست کم ۲۷۰ کالج انتخاباتی کسب کند تا بتواند خود را برنده انتخابات بداند.

گزارش لحظه به لحظه از انتخابات آمریکا را در ادامه بخوانید:

داستان عجیب تماس‌های خودکار 
بدون هویت در حاشیه انتخابات آمریکا

اف بی آی در حال بررسی تماس‌های‌ست که با افراد رای دهنده گرفته شده و از آن‌ها خواسته شده روز انتخابات در خانه بمانند. این موضوعی است که یکی از اعضای امنیت ملی آن را به رویترز گفته است.
واشنگتن پست هم گزارش داده که در هفته‌های اخیر ۱۰ میلیون تماس خودکار برقرار شده و از آمریکایی‌ها خواسته شده «با حفظ امنیت، در خانه بمانید». موسسه روبو کیلر، موسسه‌ای که علیه تماس‌های خودکار فعالیت می‌کند به رویترز درباره رد این تماس‌ها گفته که صدای مصنوعی زنی پشت خط به آمریکایی‌ها پیام زیر را انتقال داده است: «سلام. این یک تماس آزمایشی است. وقت آن رسیده که در خانه بمانید. با حفظ امنیت در خانه بمانید».

ترامپ: شکست خوردن هرگز راحت نیست
دونالد ترامپ در مواجه با سوال خبرنگاران درباره نتایج انتخابات و احتمال باخت او، پاسخ متفاوتی داد. او گفت: «شکست خوردن هرگز راحت نیست». ترامپ در واکنش به اینکه فکر می‌کند نتیجه انتخابات چه خواهد شد گفت ترجیح می‌دهد پیش بینی‌ای نداشته باشد. «نمی خواهم درباره این مورد حرف بزنم، ولی یک چیز را می‌توانم برایتان توضیح دهم که نه متن سخنرانی‌ای برای شکست در انتخابات تدارک دیده ام و نه متن سخنرانی‌ای برای پیروزی در این رقابت». او همچنین گفت: «این حق همه است که رییس جمهور آمریکا را سوم نوامبر بشناسند».


جنجال ملانیا
ملانیا ترامپ در شرایطی رای اش را به صندوق انداخته که جنجال زیادی در فضای مجازی شکل گرفته است؛ او بدون ماسک و بدون رعایت کردن قوانین سلامتی و پزشکی در محل حاضر شد.

بانوی اول در حالی رای‌اش را به صندوق انداخت که تنها فرد حاضر در مکان بود که ماسک بر صورت نداشت. او فقط به گفتن این جمله که «امروز روز انتخابات است و من به این محل آمدم تا رای دهم اکتفا کرد». با وجود اینکه زمان زیادی از این اتفاق نگذشته، کاربران فضای مجازی نسبت به این رفتار نقد‌هایی داشته اند.
پیش‌بینی سی‌ان‌ان درباره رقابت بایدن و ترامپ
شبکه خبری سی‌ان‌ان نمودار و نقشه‌ای تهیه کرده که بر اساس آن بایدن به صورت پیش‌فرض و بالقوه دارای ۲۰۳ رای و ترامپ دارای ۱۲۵ رای الکترال است و رقابت این دو بر سر ۲۱۰ رای الکترال باقیمانده در ایالت‌های سرنوشت‌ساز خواهد بود.

لایحه‌های انتخاباتی: از مصرف هروئین و ماری‌جوانا 
تا احیای گرگ خاکستری
در حالی که رقابت برای ریاست‌جمهوری و کنگره برقرار است، رای‌دهنده‌ها در برخی ایالت‌ها در مورد بیش از ۱۰۰ لایحه انتخاباتی هم تصمیم می‌گیرند. لایحه‌های انتخاباتی، قوانین یا طرح‌های پیشنهادی هستند که به صورت محلی یا در سطح ایالت به رای گذاشته می‌شوند. نگاهی می‌اندازیم به شش مورد جالب از آن‌ها:
رای‌دهنده‌های اورگان در مورد قانونی شدن حمل مواد مخدر خطرناک مانند هروئین و کوکائین برای مصرف شخصی تصمیم می‌گیرند. در تعدادی از ایالت‌ها مردم برای قانونی شدن استفاده تفریحی و پزشکی از ماری‌جوانا تصمیم می‌گیرند. در کلرادو رای‌دهنده‌ها در مورد ممنوع شدن سقط جنین پس از هفته ۲۲ حاملگی (به استثنای مواردی که برای نجات جان زن باردار ضروری است) تصمیم می‌گیرند.
رای‌دهنده‌های کلرادو همچنین باید در مورد احیای گرگ‌های خاکستری پس از ۸۰ سال غیبت تصمیم بگیرند. رای‌دهنده‌ها در یوتا در مورد حذف عنوان جنسیتی در مدارک دولتی رای خواهند داد. این تغییر همچنین شامل جایگزینی واژه "یک شخص" بجای ضمیر مذکر خواهد بود. در کالیفرنیا مردم به حذف وثیقه نقدی و جایگزینی‌اش با یک سیستم ارزیابی خطر که در آن امنیت جامعه و احتمال فرار کردن متهم سنجیده می‌شود، رای خواهند داد.

جو بایدن برای تبلیغات انتخاباتی به زادگاهش رفت
جو بایدن که در روز رای‌گیری هم مشفول تبلیغات انتخاباتی است به شهر زادگاهش، اسکرنتون ایالت پنسیلوانیا رفت. آقای بایدن ماسک به صورت و بلندگو در دست به گروهی از هوادارنش گفت که از بازگشت به زادگاهش خوشحال است و با این که در سنین کودکی از آنجا رفته هر تابستان به این شهر برمی‌گردد و اولین مراسم ازدواجش هم همان جا برگزار شده است.
او گفت: "ما باید بنیان اصلی این کشور را بازسازی کنیم... این کشور را طبقه متوسط ساخت نه وال استریت. " آقای بایدن گفت که دیدن صحنه‌های اعتراضات راست افراطی او را به نامزدی در انتخابات ترغیب کرده است. پنسیلوانیا یکی از ایالت‌های تعیین‌کننده است و آقای بایدن در نظرسنجی‌های این ایالت وضع بهتری دارد. در انتخابات ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با اختلافی بسیار اندک این ایالت رو برد.

ترامپ: قصد ندارم خیلی زودهنگام اعلام پیروزی کنم
همزمان با آغاز روز رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفت که احساس خوبی درباره پیروزی در روز رای‌گیری داشته و پیش‌بینی کرد که پیروزی بزرگی در ایالت‌های کلیدی نظیر فلوریدا و آریزونا بدست آورد.
وی که تلفنی با «فاکس‌نیوز» مصاحبه می‌کرد، با صدایی گرفته گفت: «ما احساس خیلی خوبی داریم.» رئیس جمهور آمریکا گفت که انتظار دارد در تمامی ایالت‌های کلیدی که نتیجه انتخابات را مشخص خواهد کرد پیروز ‌شود اما وی قصد ندارد خیلی زودهنگام اعلام پیروزی کند.
وی گفت: «ما فکر می‌کنیم در حال پیروزی بزرگی در تگزاس هستیم. ما فکر می‌کنیم در فلوریدا نیز بسیار بزرگ پیروز می‌شویم. ما فکر می‌کنیم که در حال پیروزی بزرگی در آریزونا هستیم.»
ترامپ در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم که ما در کارولینای شمالی بسیار خوب عمل می‌کنیم. من فکر می‌کنم ما در پنسیلوانیا خوب عمل می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که ما در همه جا خوب عمل می‌کنیم.» رئیس جمهور آمریکا با حمله به «جو بایدن» رقیب دموکرات خود،‌ آرای پستی که هنوز پس از روز چهارشنبه شمارش نشده باشند را وحشتناک و خطرناک توصیف کرد.
ترامپ در این مصاحبه برخی گمانه‌زنی‌ها که وی قصد دارد عصر روز سه‌شنبه و در حالی که آرا به اندازه کافی شمارش نشده‌اند اعلام پیروزی زودهنگام کند را رد کرد. وی گفت: «من فکر می‌کنم که ما پیروزی خواهیم داشت اما فقط زمانی که پیروزی وجود داشته باشد. هیچ دلیلی برای بازی در آوردن وجود ندارد.»

شرط ۵ میلیون دلاری برای انتخاب شدن ترامپ!
در شرایطی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مراحل نهایی اش رسیده بازار شرط بندی‌ها هم وارد فاز جدیدی شده است؛ سایت روزنامه سان انگلیس در همین راستا خبر داده که فردی برای انتخاب مجدد دونالدو ترامپ شرطی ۵ میلیون دلاری بسته است؛ به زعم این رسانه انگلیسی، انتخابات جاری مهمترین انتخابات تاریخ آمریکا قلمداد شده است. فردی که این شرط سنگین را بسته در جزایر کیمن است و در صورتی که دونالد ترامپ مجددا به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شود او ۱۵ میلیون یورو سود خواهد کرد. گفتنی است جزایر کیمن بخشی از مستعمرات فرادریایی بریتانیا است که در دریای کارائیب قرار دارد.

ترامپ و بایدن کجا منتظر اعلام رای می‌شوند؟
طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی ترامپ و بایدن دو مکان مختلف را برای انتظار کشیدن انتخاب کرده اند. آن طور که نیویورک تایمز نوشته جو بایدن قرار است در کلسیای کاتولیک سنت ژوزف منتظر اعلام رای نهایی باشد. او به همراه همسرش در این کلیسا مستقر شده است. بایدن قبل از حضور در کلسیا سری هم به قبرستان زده و به محل دفن همسر اولش در آن محل سرک کشیده است. این دو قرار است در سفر به پنسیلوانیا در جمع ستاد انتخاباتی شان حاضر باشند. طبق گزارشی که سی ان ان منتشر کرده دونالد ترامپ هم قرار است روند انتخابات را به همراه ۴۰۰ میهمانی که به کاخ سفید فراخوانده در همین محل دنبال کند.

ترامپ و بایدن برای انتخابات چقدر هزینه کرده‌اند؟
ستاد انتخاباتی دونالدو ترامپ و جو بایدن رکورد هزینه کردن برای انتخابات را شکستند. در گزارشی که به تازگی فیگارو منتشر عنوان شده هزینه‌هایی که دونالدو ترامپ و جو بایدن برای ستاد انتخاباتی شان داشته اند رکورد را شکسته است. طبق این گزارش، این دو ۶.۶ میلیارد دلار هزینه کرده اند که ۲.۴ میلیارد دلار بیش از رقابت انتخاباتی کلینتون – ترامپ است. همچنین عنوان شده که ستاد انتخاباتی جو بایدن برای هزینه‌های تبلیغاتی کاندیدای مدنظرش بیشترین هزینه را داشته است. گفتنی است مجموع هزینه‌هایی که برای انتخابات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا صورت گرفته تا به الان رقم قابل توجه ۱۴ میلیارد دلار است که این مورد هم رکورد جدید دیگری است.

شارلیز ترون این‌گونه مردم را به رای دادن دعوت کرد
شارلیز ترون در چند روز اخیر تمرکزش را بر انتخابات گذاشته است و هوادارانش را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کند.
او که از هواداران جو بایدن و کمالا هریس است، در تازه‌ترین پست توییترش از روث بیدر گینزبرگ یاد کرد و از مردم خواست به احترام او در انتخابات شرکت کنند. او در توییت دیگری نوشت: «دموکراسی ما بر پایه رای دادن و باور به اینکه تک تک آرا تاثیر دارند، بنا شده است.»

آماده‌باش رسانه‌های آمریکا برای اعلام پیروزیِ زودهنگام ترامپ
گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ برنامه دارد پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات و شمارش آراء ایالت‌های حیاتی خود را برنده انتخابات اعلام کند؛ از همین‌رو رسانه‌های آمریکایی مشغول آماده شدن برای شبی احتمالاً پرتنش هستند.

کانال‌های تلویزیونی خبری از این رو تحت فشار هستند که چنین اقدامی «خبر» محسوب می‌شود، اما از سوی دیگر پخش چنین رویدادی می‌تواند اشاعه اطلاعات غلط را افزایش دهد.

خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان در واشنگتن، می‌گوید هر گونه ادعای زودهنگامِ پیروزی از نظر انتخاباتی بی‌معنی است؛ معادل آن است که مربی فوتبال در نیمه دوم اعلام پیروزی کند.

با اعلام اینکه ترامپ می‌خواهد پیروزی زودهنگام اعلام کند، شب انتخابات احتمالاً شب پر چالشی برای شبکه‌های اجتماعی است، که تلاش می‌کنند با چرخه اطلاعات غلط درباره انتخابات ریاست‌جمهوری مقابله کنند. 
پسر دونالد ترامپ: یک بار دیگر گریه لیبرال‌ها را درآورید
دیروز دونالد جونیور، بزرگ‌ترین فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا به کارزار انتخاباتی پدرش در کنوشای ویسکانسین ملحق شد. او خطاب به هواداران پدرش گفت: "می‌خواهیم که شما فردا برای انتخابات از خانه بیرون بروید و دوستانتان را نیز با خود همراه کنید. ما فقط نمی‌خواهیم که دوباره عظمت را به آمریکا برگردانیم، بلکه می‌خواهیم دوباره گریه لیبرال‌ها را درآوریم."

یک گروه آسیایی-آمریکایی جمهوری‌خواه از بایدن حمایت کرد
یک گروه آسیایی-آمریکایی جمهوری‌خواه با اعلام حمایت از جو بایدن از هزاران هوادارش خواست که به نامزد دموکرات‌ها رای بدهند. سال ۲۰۱۶ گروه "کمیته ملی آسیایی-آمریکایی جمهوری‌خواهان" از دونالد ترامپ حمایت کرده بود.

این گروه گفت این دوره دیگر از ترامپ حمایت نخواهد کرد: "مشکلی نبود که سال ۲۰۱۶ مانند بیشتر محافظه‌کاران به ترامپ رای دادید. ما می‌خواستیم فردی خارج از سیستم را به قدرت برسانیم. اما او کل ساختمان را ویران کرد."

نزدیک ۱۰۰ میلیون رای زودهنگام انتخابات آمریکا
در دوران کرونا بیش از ۹۹ میلیون آمریکایی تا کنون چه به صورت حضوری و چه به صورت پستی زودتر از روز انتخابات رای دادند. میزان رای‌های زودهنگام بسیار بیشتر از تعداد آن‌ها در زمان مشابه در انتخابات قبلی است.
در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا در مجموع ۱۳۸ میلیون رای زودهنگام داده شد. کارشناسان انتظار دارند که به دلیل هراس رای‌دهندگان از ابتلا به کرونا در محل‌های رای‌گیری این دوره بیشترین رای غیر حضوری داده شود. امسال بیشترین رای زودهنگام در ایالت‌های کالیفرنیا (۱۲ میلیون)، تگزاس (۹/۷ میلیون) و فلوریدا (۸/۹ میلیون) است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها بیش از جمهوری‌خواهان علاقه‌مند به رای‌ پستی هستند.

رای کدام ایالت‌ها را دنبال کنیم؟
ایالت‌های تعیین‌کننده یا swing states ایالت‌هایی هستند که به طور سنتی به نامزد یکی از دو حزب مطرح رای نمی‌دهند و در دوره‌های مختلف رای آنها بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دست به دست می‌شود.

به همین دلیل آرای الکترال یا امتیاز انتخاباتی این ایالت‌ها نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب برنده دارد. آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی جو بایدن در بیشتر این ایالت‌ها است هر چند که این اختلاف در مواردی بسیار اندک است. ضمن این که در انتخابات ۲۰۱۶ هم هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها وضع بهتری از دونالد ترامپ داشت و در این انتخابات نظرسنجی‌ها با احتیاط بیشتری در نظر گرفته می‌شود.

در این انتخابات ایالت‌های فلوریدا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، آریزونا، و همین طور ویسکانسین و میشیگان از جمله ایالت‌هایی هستند که رای آنها تعیین‌کننده خواهد بود. در این میان فلوریدا به دلیل آرای بالای الکترال و نزدیکی بیش از حد دو نامزد در نظرسنجی‌ها یکی از حساس‌ترین ایالت‌ها است.

اولین مرکز رای‌گیری در ورمونت آمریکا آغاز به کار کرد
اولین محل رای‌گیری در ایالت ورمونت در شمال شرق آمریکا گشوده شد. این ایالت از سال ۱۹۹۲ همواره به دموکرات‌ها رای داده است. این حزب همچنین همواره در تمامی بخش‌های این ایالت برنده شده، هرچند که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ یکی از آن‌ها را برد.

ورمونت در ضمن یکی از ۱۳ ایالتی است که هم‌زمان فرماندارش را نیز انتخاب می‌کند. فیل اسکات، فرماندار کنونی، جمهوری‌خواهی میانه‌رو به شمار می‌رود و از محبوب‌ترین فرمانداران آمریکا است. میزان محبوبیت او در دوران همه‌گیری کرونا ۷۵ درصد است. آقای اسکات از منتقدان دونالد ترامپ است و گفته به او رای نخواهد داد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر