سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: 57464
تاریخ انتشار: 25 مهر 1399 16:46
امامان جمعه سراسر کشور تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های زیادی برای تامین نیازهای داخلی دارد که بایستی با کار و تلاش جهادی، تهدیدها و تحریم‌های دشمنان را به فرصت تبدیل کرد.
به گزارش  راه امروز به نقل از مراکز استان‌ها، خطیبان جمعه امروز ۲۵ مهرماه در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه افزودند: هم اکنون ایران محور سخنرانی‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و این مسئله اقتدار نظام را در دنیا نشان می‌دهد و این اقتدار با صبر و ایستادگی در برابر تحریم ها ایجاد شده است.

 آنان گفتند: مردم ایران با وجود همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها به آینده نظام اسلامی خوشبین هستند.

خطیبان جمعه در ادامه با اشاره به سالروز وفات پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) افزودند: این بزرگان فرستادگان خدا برای هدایت انسان‌ها هستند و مکتب اهل بیت(ع) مکتب علم، اقتدار و عزت است و امت پیامبر هرگز از حرکت در مسیر اسلام متوقف نشوند.

آنان با اشاره به روزهای پایانی ماه صفر و هفته وقف اظهار داشتند: وقف یک حسنه ماندگار است که باید به عنوان یک امر مهم مورد توجه قرار گیرد و افراد بتوانند با انجام یک وقف از خوشان نام نیک به یادگار بگذارند.

امامان جمعه همچنین رعایت مصوبات و توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را به عنوان یک امر حاکمیتی برای همگان الزام آور دانست و تصریح کرد: در شرایطی که این بیماری منحوس روزانه چند هزار نفر از هموطنان ما مبتلا و جان صدها نفر را نیز می‌گیرد، عقلانی‌ترین اقدام، ماسک زدن، نرفتن به سفر و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

از نیمه اردیبهشت ماه امسال موضوع برگزاری نماز جمعه در شهرهایی با وضعیت سفید در ستاد ملی کرونا مورد تایید قرار گرفت و به این ترتیب نخستین نماز جمعه پس از شیوع ویروس کرونا نوزدهم اردیبهشت ماه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت در برخی شهرها برگزار شد.

چکیده خطبه‌های نمازجمعه برخی از مراکز استان‌ها در پی می‌آید:

فریمان/درگز/خواف

امام جمعه درگز با تسلیت سالروز ارتحال پیامبر اسلام (ص) گفت: رسول اکرم (ص) در جامعه بت‌پرست و بی اعتقاد که از نظر دین صفر بود و جنگ، فساد و زنده به گور کردن دختران حاکم بود ظهور کرد.

حجت الاسلام محمد حسین ایروانی افزود: پیامبراسلام (ص) با توحید، ایمان، محبت و یکتاپرستی، مسوولیت پذیری وعدالت را اساس کار خود قرار داد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب ادامه داد: اقتدار ملی نشانه انقلابیگری است و سه نکته مهم توانمندی فرهنگی، ثبات سیاسی و قدرت دفاعی عامل اقتدار ملی است که با عقلانیت به دست می‌آید و مبنای این اقتدار عقلانیت اقتصادی است.

 امام جمعه فریمان هم گفت: هفته گذشته توافقی میان ایران و عراق صورت گرفت تا حدود ۵ میلیارد دلار بلوکه شده در عراق به خاطر تحریم های ضد انسانی آمریکا، آزاد شود. سوال این است که با وجود چنگ و دندان نشان دادن ترامپ در هفته گذشته و اینکه تمام تلاش خود را بر فشار حداکثری بر اقتصاد ایران دارد تا قبل از انتخابات بتواند به نتیجه برسد، چطور شد که این توافق صورت گرفت؟

حجت الاسلام سید مهدی معلمی افزود: یکی از تحلیگران عراقی در پاسخ به این سوال گفت، نیروهای محور مقاومت پس از اهانت های اخیر ترامپ، تصمیم گرفتند قدرت خود را به آمریکا نشان دهند و سفارت آمریکا را تهدید کردند، آمریکا نیز عقب نشینی کرد و به الکاظمی نخست وزیر عراق اجازه داد دلارهای بلوکه شده ایران را پس بدهد.
وی ادامه داد: مردم شریف ایران و به ویژه جوانان غیور کشور امروز به خوبی فهمیده‌اند که اگر بخواهند در این دنیا حقشان را بگیرند، با التماس و درخواست و قدم زدن با جنایتکاران آمریکایی کار پیش نمی رود. خوی آمریکایی اینگونه است که وقتی آن سیاهپوست گردنش زیر زانوی پلیس نژادپرست آمریکا بود، هر چه التماس و خواهش کرد که پایش را بردارد، فایده نداشت و کشته شد.

 امام جمعه خواف نیز با انتقاد از کسانی که در پی مذاکره با آمریکا هستند گفت: امروز تعدادی کوتاه‌نگر می گویند باید مانند زمان حضرت امام حسن (ع) با دشمن صلح کنیم، در حالی که در آن زمان حضرت امام حسن (ع) با فرماندهان و سربازانی روبرو بود که خیانت کردند و گریختند و به معاویه پیوستند اما امروز فرماندهان و سربازانی داریم که جان و مال خود را برای اسلام و پیروزی انقلاب می‌دهند.

حجت الاسلام ذبیح الله شمسیان افزود: در زمان حضرت امام حسن مجتبی (ع) اختلافات داخلی وجود داشت اما امروز اختلافات جهانی و خارجی وجود دارد. اگر ما صلح کنیم آمریکا از هدفهای شوم خود کوتاه نمی‌آید و به دنبال نابودی اسلام است.

 امام جمعه باخرز هم  با اشاره به سالروز رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن (ع) گفت: اولین نگرانی پیامبر، هواپرستی امت بعد از ایشان بود.

حجت الاسلام داوود زاهدی افزود: نگرانی دوم پیامبر فتنه‌ها بود که بدترین و خطرناکترین فتنه هنگام تعیین جانشینی پیامبر (ص) رخ داد که بدترین ضربات را بر پیکر اسلام وارد کرد.

وی با اشاره به سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام حسن مجتبی (ع) ادامه داد: تشبیه دوران انقلاب اسلامی به دوران حضرت امام حسن مجتبی (ع) اشتباه است. آیا امت آن دوران با امت بصیر و آگاه دوران حاضر قابل مقایسه است؟

گرگان/گنبدکاووس

 امام جمعه گرگان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گرگان از مجموعه مسوولان نظام، دولت و مدیران آن درخواست کرد تا برای رفع مشکلات جامعه به خصوص در حوزه معیشت و گرانی‌ها بیشتر تلاش نمایند.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی اظهار داشت: امروز مشکلات معیشتی و گرانی‌ها زیاد شده و بایستی نظارت بر آن بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: البته مسوولان در حد توان‌ برای حل معضلات و مشکلات زحمت می‌کشند، اما باید علت اصلی مشکلات پیدا و ریشه‌ای رفع شوند.

امام جمعه شهرستان گنبدکاووس درشرق استان گلستان گفت که کشور جمهوری اسلامی ظرفیت‌های زیادی برای تامین نیازهای داخلی دارد که بایستی با کار و تلاش جهادی و بهره‌گیری بیشتر از آنها، تهدیدها و تحریم‌های دشمنان را به فرصت تبدیل کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی با یادآوری سخنان چند روز پیش مقام معظم رهبری انقلاب و استناد به بخش‌هایی از آن، اظهار داشت: آنگونه که رهبری فرمودند؛ درحوزه اقتصاد کارهای بسیار خوبی انجام شده بنابراین بایستی در نقد عملکرد اقتصادی دولت، منصفانه عمل کنیم.

وی ادامه داد: تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی بدون تردید می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کشور باشد بنابراین باید با بهره‌گیری بیشتر از توانمندی‌های داخلی، تهدیدها و تحریم‌های دشمنان را به فرصت تبدیل نماییم.

اراک/خمین/ساوه

امام جمعه اراک گفت: همه آحاد جامعه باید برای مبارزه و ریشه کنی ویروس کرونا همکاری کنند تا نتایج رضایت بخش حاصل شود.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: کادر درمان، مردم و دولت از شیوع این بیماری نگران هستند و نابودی این ویروس منحوس با مشارکت عمومی ممکن است.

وی اظهار داشت: همانطور که استان مرکزی در آغاز شیوع بیماری توانست سرآمد استان‌های کشور باشد اکنون نیز که بیماری توسعه یافته باید تلاش شود تا استان مرکزی در رعایت و

جلوگیری از بیماری به الگو در سطح کشور تبدیدل شود.

 امام جمعه خمین نیز گفت: دشمنان این مرز و بوم ثبات و امنیت اقتصادی نظام اسلامی را هدف قرار دادند تا اقتدار ایران را در دنیا تضعیف کنند.

حجت الاسلام سید علی حسینی پور افزود: مردم ایران با وجود همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها به آینده نظام اسلامی خوشبین هستند.

وی بیان کرد: دشمنان تلاش می‌کنند فرهنگ اسلامی را تغییر دهند و این فرهنگ غنی را در مقابل خانواده، ازدواج و فرزندآوری قرار دهند.

امام جمعه موقت ساوه گفت: جریان رسانه ای دشمنان نظام اسلامی قصد دارند با تحریف و وارونه نمایی واقعیت ها،جامعه ما را از عقلانیت تهی کنند.

 حجت الاسلام «علی بدرخانی» اظهار داشت:جریان رسانه ای و تحریف دشمنان قصد دارند هرآنچه که ضد عقل است را به عنوان عقلانیت در جامعه ما مستقر کنند.

وی افزود: در حالیکه شرایط این روزهای کشور ایجاب می کند که عقلانیت به معنای اعتماد نداشتن به دشمنان است اما این جریان می خواهد این موضوع را وارونه جلوه دهد.

بندرعباس/ قشم

امام جمعه بندرعباس گفت: طبق توافق صورت گرفته با ستاد عتبات عالیات کشور، افتخار بازسازی بخشی از شبستان حرم حضرت زینب (س) به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال به این استان واگذار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود: بزودی سهم هر شهرستان درهرمزگان برای کمک  رسانی به ساخت شبستان حرم حضرت زینب(س) مشخص می‌شود و شماره کارت بانکی نیز در این زمینه اعلام می‌گردد.
وی، از مردم هرمزگان خواست برای توسعه عمرانی حرم حضرت زینب(س)، با جدیت تمام و درحد توان حتی به اندازه هزینه یک آجر در این کارخداپسندانه که افتخاری از سوی اهل بیت(ع) به این استان است، سهیم باشند.

امام جمعه بندرعباس دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته وقف گفت: وقت صدقه جاریه و چشمه جوشان ماندگار است که ثواب دنیوی و اخروی برای شخص وقف کننده بدنبال دارد.

 امام جعمه قشم گفت: بزرگترین مشکل امروز جهان اسلام آن است که برخی کشورها در عمل به دستورات پیامبر(ص) پایبند نیستند و راه نجات نیز تمسک به سنت پیامبر عظیم الشان است.

حجت‌الاسلام میثم تارم افزود:  برخی کشورهای به ظاهر اسلامی ابرقدرت‌ها را صاحب اختیار خود قرار داده‌اند.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری تصریح کرد: برخی قصد تحریم انقلاب اسلامی و ایجاد شبهه در تصمیمات کلان نظام جمهوری اسلامی دارند و این افراد تلاش دارند که تصمیمات این نظام را غیر عقلانی جلوه دهند.

شهرکرد

امام جمعه شهرکرد با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی، گرانی‌ها و تحریم‌ها در کشور گفت: دشمنان به دنبال ناامید کردن مردم از نظام اسلامی ایران ،آینده و مسوولان هستند.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام افزود: امروز دشمن در جبهه ناامید کردن مردم در تلاش و برنامه‌ریزی است که برای مقابله با دسیسه و برنامه دشمن، ماندگاری در راه ولایت فقیه، همراهی و همدلی همیشگی مردم و مسوولان را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه باید ادامه دهنده راه ولایت فقیه باشیم، گفت: نباید اجازه دهیم لغزش در جامعه حاکم شود.

زاهدان/ ایرانشهر

 امام جمعه موقت زاهدان گفت: پیامبر اسلام(ص)مظهر تمام‌نیکی‌ها و الگوی تمام ‌نمای انسانیت هستند و عمل به سیره و روش آن بزرگوار رمز پیروزی مسلمانان است.

حجت الاسلام احمد راهداری اظهارداشت: شخصیت پیامبر اسلام(ص) در جهان بی بدیل و بی نظیر است و ایشان دارای ویژگی‌های ممتاز و برجسته‌ای هستند که از جانب پروردگار متعال به ‌عنوان اشرف مخلوقات عالم و آخرین نبی و حجت خدا انتخاب شدند.

وی با تسلیت شهادت امام حسن مجتبی( ع) گفت: صلح آن امام همام که برکات زیادی به همراه داشت زمینه ساز قیام امام‌حسین(ع)شد.

امام جمعه موقت اهل سنت ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: وقف مثل چشمه جاری از مصادیق صدقه جاریه است که ثواب آن تا روز قیامت شامل حال وقف کننده می‌شود.

مولوی خلیل رسولی زاده اظهارداشت: شرع اسلام سنت وقف را پذیرفته و با روایات و احادیث‏ متعددی ثواب‏ فراوان آن را برای کسانی که در انجام آن همت می گمارند یادآور شده است.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) چاه حفر و آن را وقف می‌کردند تا مردم از آب آن استفاده کنند افزود: وقف یکی از سنت‌های حسنه در اسلام است که از صدر اسلام تا امروز در بین مسلمانان رواج دارد.

رشت/ آستارا

نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت بیان کرد: نسخه های غربی چون گروه ویژه اقدامات مالی اف.ای .تی. اف همانند برجام هیچ منفعتی برای کشور ندارد.

آیت الله رسول فلاحتی افزود: اخیرا بعضی از غرب باوران  در کشور در بعضی مقالات خود مطرح می کنند که ایران برای برون رفت از شرایط کنونی باید به اف ای تی اف بپیوندند.

وی با بیان اینکه حسن ظن به دشمن ناخردمندی است، اظهار داشت: امروز آمریکایی ها سخت ترین تحریم ها را بر ملت ایران اعمال کرده اند اما مردم ما در مقاومت زبانزد شده اند و همچنان پایبند انقلاب و رهبری هستند.

 امام جمعه شهرستان آستارا نیز گفت: مشکلات اقتصادی کشور با تکیه بر ظرفیت‌ها و توان تولید داخل و بدون نگاه به خارج از کشور قابل رفع است و مسئولان، برطرف کردن آنها و کنترل بازار را در دستور کار قرار دهند.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا اظهار کرد: دولت در طول سال های گذشته اقدامات بزرگ و مفیدی انجام داده است اما در برخی مواقع، مدیریت های نامناسب باعث ایجاد مشکلات مختلف می شود.

وی بیان کرد: مردم از وضعیت نامناسب معیشتی، بیکاری و گرانفروشی گلایه مند هستند و سیاست های اقتصاد مقاومتی در ابعاد مختلف به صورت کامل اجرا نشده است و تمام مسئولان باید با تقویت تولید ملی و اتکا به توان داخلی، به تحقق آن کمک کنند.

ساری

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت : کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و نیاز است همه در این زمینه هوشیار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی افزود : علاج همه مشکلات در داخل و در اقتصاد مقاومتی است.

امام جمعه ساری با اظهار این که تعداد بیکاران و مشکلات اشتغال زیاد است، گفت : باید در استان صنایع تبدیلی را جایگزین کنیم.

وی همچنین به بازگشت پیکرهای مطهر پنج شهید مدافع حرم مازندرانی و برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری آنها اشاره کرد و گفت : این افراد بهترین افراد صادق ترین افراد بودند و این را نشان دادند و مردم ما هم وقتی این پنج مهمان از کربلای خان طومان بازگشتند، با این شرایط کرونایی تجلیل شایسته‌ای از آنها داشتند که نشان می‌دهد که باطن ملت ما باطن عاشورایی است.

کرمانشاه

 امام جمعه کرمانشاه نیز خواستار تلاش مضاعف همه مسوُولان و دستگاه‌ها برای رفع مشکلات اقتصادی کشور شد و گفت: این مشکلات با تلاش همگانی قابل حل است.

 آیت‌الله «مصطفی علما»، یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را معیشت و وضعیت اقتصادی مردم به خصوص افراد کمتربرخوردار جامعه دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید فرموده‌اند که مشکلات اقتصادی در صورت تلاش شبانه‌روزی و کار مضاعف قابل حل است.

او نامگذاری سال‌ها در طول ۱۰ سال اخیر را یکی از نشانه‌های دغدغه‌مندی رهبر معظم انقلاب نسبت به اقتصاد و معیشت مردم دانست و گفت: در یک دهه اخیر نامگذاری‌ سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب با محوریت مسائل اقتصادی بوده است. 

وی شکوفایی اقتصادی کشور را موجب افزایش میزان اقتدار آن دانست و گفت: همه مسوُولان با تاسی از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم باید تلاش کنند.

ایلام

امام جمعه موقت ایلام با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره بر اتکا به ظرفیت های داخلی سفارش می کنند، گفت: توان و امکان حل مشکلات اقتصادی کشور با تکیه بر منابع داخلی وجود دارد.

حجت الاسلام وعد مرادبیگی در خطبه های نماز جمعه ایلام اظهار داشت: آمریکایی ها به خیال خام خود فکر می کنند می توانند با فشار تحریم ملت ایران را از آرمان های خود جدا کنند ولی تجربه ۴۰ سال گذشته نشان داده است ایرانیان ملتی متحد هستند که در هنگام تنگناها همبستگی خود را بیشتر حفظ می کنند.

وی افزود: طبق فرمایش رهبر انقلاب حل مشکلات کشور در داخل کشور امکان پذیر است، چرا که کدخداها به دنبال نابودی این انقلاب هستند.

همدان

امام جمعه شهر همدان با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند توجه به اخلاق نبوی است گفت: رسالت اجتماعی نبی اکرم (ص) تحقق قسط در عرصه‌های مختلف حیات بشری بود.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، در خطبه مکتوب جمعه این هفته همدان افزود: پیامبر (ص) با درک درست از موقعیت جامعه اسلامی و شناخت عمیق از نقشه‌های دشمنان، الگوی تحقق عدالت برای تمام جهانیان تا آخرالزمان است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف رسالت، در نهج البلاغه احیای عقلانیت معرفی شده، افزود: عقلانیت دینی با پیروی از حق کامل‌تر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان خاطرنشان کرد: مساله جامعه اسلامی این نیست که باید مذاکره کرد یا خیر مساله اصلی آن است که مذاکره برای کشور مثمر ثمر باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر