سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: 57020
تاریخ انتشار: 16 مهر 1399 15:24
امسال دیگر شاهد حضور ایرانی‌ها در مراسم پیاده‌روی اربعین نیستیم. کرونا علاوه بر مانع شدن برای پیاده‌روی اربعین، عزاداری‌ و اجرای مناسک جمعی این روز را محدود کرده است. البته در این شرایط هم باز برخی اصرار دارند که همانند سال‌های گذشته عزاداری کنند اما آنچه همگان بر آن تاکید دارند، فرمایشات رهبر معظم انقلاب در توجه به دستورالعمل‌هاست.
به گزارش راه امروز به نقل از ایرناپلاس، پنجشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ مصادف با ۲۰ صفر ۱۴۴۲ و روز اربعین حسینی است. رخدادی که سال‌هاست ادامه دارد، پیاده‌روی اربعین است. اتفاقی که به یک پدیده تاریخی و مذهبی تبدیل شده و نه تنها توجه مسلمانان جهان، بلکه توجه مردم سراسر دنیا را به خود جلب کرده است و از آن به عنوان بزرگترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان یاد می‌شود. اما امسال اوضاع تغییر و ویروسی همه کشورها را آلوده کرده که مانع حضور زائران غیر عراقی در این مراسم شده است.

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در این‌باره گفته بود: «حتی اگر عراق هم زائر بپذیرد، ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه اعزام نخواهد داد و همان طوری که اعلام کرده است، هرگونه تجمع و راهپیمایی و حتی حرکت به سوی مرزها ممنوع است.»

حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرستی حجاج ایرانی نیز با بیان اینکه ایران به دلیل شیوع بیماری کرونا هیچ موکبی در عراق برپا نمی‌کند و همچنین زائری نیز از ایران اعزام نمی‌شود، به ایرنا گفته است: «مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند که مردم به همراه خانواده‌ها در منازل و از راه دور آیین و مراسم اربعین را برگزار کنند؛ بنابراین الزامی است مردم به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه لازم را داشته باشند و همچون سخنان ایشان رفتار و عمل کنند.»


بُعد منزل نَبُود در سفر روحانی
حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک، استاد حوزه و دانشگاه درباره شیوه برگزاری مراسم زیارت و دیگر مناسک این روز با توجه به ویروس کرونا به خبرنگار ایرناپلاس گفت: طبیعتا اولویت با حضور فیزیکی است که ثواب‌ بسیار دارد اما ممکن است مانند شرایط امروز، موانع و مشکلاتی برای حضور وجود داشته باشد.
امکان زیارتی که به معنای همدلی باشد همیشه فراهم است و به همین دلیل اگر به مفاتیح الجنان هم مراجعه کنید می‌بینید ما زیارت‌هایی داریم با عنوان زیارت از راه دور. در واقع این مساله در مصرعی از شعر معروف حافظ عنوان شده است؛ «بُعد منزل نَبُود در سفر روحانی».
امسال امکان حضور فیزیکی ما برای زیارت اربعین فراهم نیست؛ اما دعاهایی به مناسبت روز اربعین در مفاتیح الجنان وجود دارد. خواندن آن دعاها و مناجات کردن با خدای متعال و توسل به سیدالشهدا (ع)، در هر جا، چه در منزل، چه در سفر امکان‌پذیر است و توصیه شده است.

فقط سلامت جان خودمان  مطرح نیست
این کارشناس دین در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود توصیه رهبری و پزشکان، برخی اصرار دارند که حتما به پیاده‌روی اربعین بروند، عنوان کرد: کسانی هستند که از سر علاقه‌مندی و ارادت و از سر بیقراری و دل پاکی که دارند می‌خواهند این کار را انجام دهند اما واقعا باید بدانند وقتی کسانی مانند مراجع و حتی شخص رهبری می‌فرمایند که نباید به پیاده‌روی اربعین برویم، باید عمل کنیم. چون در حال حاضر بیماری کووید-۱۹ به گونه‌ای است که فقط سلامت خودمان مطرح نیست، بلکه جان دیگران هم در خطر قرار است و  باید مواظبت کنیم. 
البته ممکن است برخی‌ این مواظبت‌ها را نکنند که باید خود این اشخاص هم جوابگو باشند. اما اگر مواظبت کردیم و وظیفه‌مان را درست انجام دادیم همان انگیزه‌های نورانی و الهی به کمک ما خواهند آمد و سبب دستگیری امام حسین(ع) از ما خواهند شد.

از حجت‌الاسلام سرلک درباره اینکه دین اسلام ممکن است به این افراد که رعایت نمی‌کنند چه حکمی را نسبت بدهد پرسیدیم که گفت: آنهایی که خلاف گفته‌های پزشکان، مراجع و رهبری عمل می‌کنند و این قوانین را رعایت نمی‌کنند، به احتمال زیاد دچار حق‌الناس می‌شوند و کارشان چه بسا شبهه و اشکال هم داشته باشد و نمی‌توانند در پیشگاه خداوند پاسخ روشنی داشته باشند. در حال حاضر دلایل این آمار مرگ‌ومیر بالا چیست؟ بزرگترین دلیلش این است که بسیاری از مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

دین ما دین عقلانیت است
وی در خصوص سیره ائمه و علما در هنگام مواجه با چنین بیماری‌ها و اتفاقاتی در جامعه خاطرنشان کرد:‌ دین ما دین عقلانیت؛ دین فهم درست و عمل عاقلانه است. یکی از منابع دین ما عقل است. به عبارت دیگر برای دینمان چند منبع داریم. یکی از آنها عقل است. عقل حکم می‌کند وقتی در چنین موقعیت‌هایی قرار می‌گیریم همه مراعات کنیم.

باید هم شور و هم شهود وجود داشته باشد
این استاد حوزه درباره پررنگ شدن و ضروری دانستن بیش از حد مناسک دینی و در اولویت قرار دادن آنها بیان کرد:‌ اکتفا کردن به اینها غلط است. در غیر این صورت به این شکل نیست که مقدارشان زیاد باشد. ولی آنچه مسلّم است اینکه بالاخره نباید در اصل به اینها اکتفا کرد. یعنی هم شور، هم شعور باید وجود داشته باشد. خلاصه‌اش این است که اینها هر دو باید در کنار هم وجود داشته باشند.

حجت‌الاسلام سرلک در پایان افزود: مردم ما نشان داده‌اند که بلوغ کافی دارند، حتی در یک شرایط بحرانی مثل کرونا در مشکلاتی مانند فقر و گرانی و بحث‌هایی از این قبیل، همچنان و مانند همیشه بیرق ارادتشان نسبت به سیدالشهدا برافراشته است. بویژه اینکه هیات‌ها و مجموعه‌های بزرگ، نظم بسیاری داشتند و دستورات بهداشتی را به خوبی رعایت کردند. باید تشکر کنیم از همه مردم عزیز این سرزمین. هر جایی که هستند نکات بهداشتی را رعایت کنند. کسانی که رعایت نمی‌کنند باید خود را  در این افرایش آمار مرگ‌ومیر دخیل بدانند
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر