شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - October 05 2024
کد خبر: 56937
تاریخ انتشار: 15 مهر 1399 10:26
«ترامپ» از بیمارستان به کاخ سفید بازگشت

ابتلای ترامپ به کرونا؛ تمارض یا واقعی؟

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: متاسفانه اطلاعاتی که از منابع بیمارستانی درباره وضعیت آقای ترامپ تاکنون منتشر شده چندان شفاف نبوده است از این رو این مساله به گمانه زنی‌ها درباره جزییات مساله دامن زده است.
به گزارش راه امروز: دونالد ترامپ که از روز جمعه به دلیل ابتلا به کرونا در مرکز پزشکی والتر رید بستری شده بود، به کاخ سفید بازگشت.


دونالد ترامپ عصر دوشنبه به وقت محلی با هلیکوپتر مخصوص رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید، محل اقامت خود بازگشت. او قرار است روند درمان خود را در کاخ سفید تکمیل کند. ترامپ ساعاتی پیش از ترک بیمارستان در توئیتر خود تاکید کرده بود که به کاخ سفید باز می‌گردد. او نوشت: «حالم بسیار خوب است! از [بیماری]‌ کووید هراس به خود راه ندهید. نگذارید [این بیماری] اختیار زندگی شما را به دست بگیرد. ما، تحت نظر دولت ترامپ، داروها و دانش بسیار خوبی را به دست آورده‌ایم. حال من الان از ۲۰ سال پیش هم بهتر است!»

شان کانلی، پزشک ویژه ترامپ در یک کنفرانس خبری گفت که وضعیت جسمی رئیس جمهوری آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته رو به بهبودی بوده و او از تمامی استانداردهای لازم برای ترخیص از بیمارستان برخوردار است. به گفته او ترامپ در سه روز گذشته تب نداشته است.

تیم انتخاباتی ترامپ هم اعلام کرد که او در دومین مناظره انتخاباتی با جو بایدن، که قرار است در روز پنجشنبه ۱۵ اکتبر در میامی برگزار شود، شرکت می‌کند.

ترامپ بعد از بازگشت به کاخ سفید در پیامی گفت: در مورد ویروس کرونا بسیار آموختم. یک چیز قطعی است و آن، این است که نگذارید این بیماری بر شما غلبه کند. از آن واهمه نداشته باشید. شما آن را شکست خواهید داد. ما بهترین تجهیزات پزشکی را در اختیار داریم، بهترین داروها را داریم که همه، همین اواخر تولید شده اند.
او با بیان اینکه واکسن کرونا در راه است، گفت که حالش بهتر است و شاید هم که مصونیت پیدا کرده باشد.

جهانبخش ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این که برخی تحلیل‌ها بر این اساس است که بستری شدن ترامپ در بیمارستان و ابتلایش به کرونا اقدامی برای جلب آرا در انتخابات است، اظهار کرد: این تحلیل‌ها ناشی از آن است که شفافیت در انعکاس اخبار مربوط به ابتلای رییس جمهور آمریکا به کرونا وجود ندارد از این رو شاهد نوعی نیت خوانی در بین رسانه ها و کارشناسان هستیم. اگر شفافیت کامل بود حتما از سطح گمانه زنی ها کاسته می شد. متاسفانه اطلاعاتی که از منابع بیمارستانی درباره وضعیت آقای ترامپ تاکنون منتشر شده چندان شفاف نبوده است مثلا گفته می شود که از آقای ترامپ سی تی اسکن ریه گرفته شده است اما منابع رسمی درباره آن اطلاع رسانی نکردند. به هر حال سی تی اسکن ریه یکی از منابع دقیق برای نشان دادن میزان ابتلای ترامپ به کرونا و درگیر شدن با آن است.

وی ادامه داد: بنا بر اخبار این مساله محتمل است که ترامپ عملا تمارض به بیماری کرده باشد و با این کار سعی دارد مظلومیت برای خود از رای دهندگان و مردم آمریکا خریداری کند. به ویژه که در نظرسنجی ها ترامپ 10 درصد در سطح فدرال از جو بایدن عقب تر است بنا بر این، این تحلیل وجود دارد که ترامپ می خواهد آراء خواص را با مظلوم نمایی به سمت خود سوق دهد. اما اگر تمارضی در کار باشد و سیستم بروکراتیک و تیم پزشکان با او همراهی کرده باشند برای سیستم آمریکا حتما هزینه در بر خواهد داشت و ممکن است در صورت برملا شدن این موضوع سیستم علیه رییس جمهور وقت و شخص ترامپ اعلام جرم کند.

این کارشناس مسایل بین الملل با بیان این که اگر ترامپ واقعا بیمار شده باشد این احتمال است که برای کنترل واکنش ها و تاثیر آن بر انتخابات و آراء ترامپ، اخبار و پیامدهای بیماریش منتشر نشود . اگر ابعاد بیماری را اطلاع رسانی کنند و بگویند اوضاع ترامپ نامساعد است ممکن است جمهوری‌خواهان سراغ فرد دیگر و جایگزین برای ترامپ بروند. از سویی چون ترامپ خیلی قائل به مراقبت و زدن ماسک نبود ممکن است در افکار عمومی گفته شود که اگر رییس جمهور رعایت می کرد هم خودش مصون می ماند هم تصمیمات بهتری در این رابطه برای کشور اتخاذ می کرد و جامعه هم کمتر به این بیماری مبتلا می شد. او از مراقبت خود بازمانده است چطور می تواند از جامعه حمایت کند! از این رو الان با یک وضعیت دوگانه بین این که ترامپ در حال تمارض است یا واقعا به کرونا مبتلا شده رو به رو هستیم.

ایزدی درباره نگاه جناح دموکرات در این وضعیت گفت: دموکرات ها همواره بر فقدان مدیریت ترامپ تاکید کرده اند و الان هم به خوبی می توانند از این فضا استفاده کنند به ویژه که در بحث کرونا سوء مدیریت ترامپ مشهود است. البته باید بگوییم که آمریکا به لحاظ اقتصادی قوی است و می تواند این بحران را از جهت مالی اداره کند و به لحاظ جمعیت و آمار مبتلایان در صدر نیست اما به طور کلی عملکرد ترامپ در این رابطه زیر سوال است هر چند که در رونق کسب و کار و اقتصاد آمریکا در چهار سال گذشته موفق عمل کرده است.

وی درباره شرایط فعلی ترامپ بر انتخابات نوامبر اظهار کرد: دو کاندیدای اصلی و مهم انتخابات بعدی آمریکا پایگاه ثابت طرفداران خود را دارند و آرا در این پایگاه ها تغییر نخواهد کرد. آنچه الان مهم است اثرگذاری هر یک از این کاندیداها بر آراء خاکستری است.  این آراء خاکستری هم در ایالت هایی از جمله میشیگان، کارولینای جنوبی و شمالی، فلوریدا و چند ایالت دیگر هستند که باید جهت‌دهی شوند. مناظره ها میان دو کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات برای جلب آرا در ایالت‌هاست وگرنه آرای ثابت آنها از قبل مشخص است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر