جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 56572
تاریخ انتشار: 09 مهر 1399 15:20
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اظهار این که ماموریت نخست این وزارتخانه سوق دادن سرمایه‌گذاران جدید به راه‌اندازی واحدهای تعطیل شده است، گفت : همسو با این رویکرد فهرست ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تعطیل شده در سامانه وزارت صنعت منتشر شده تا در اختیار سرمایه‌گذاران جدید قرار گیرد.
به گزارش راه امروز به نقل از ایرنا ، سعید زرندی روز چهارشنبه در نشست گفت و گو دولت با بخش خصوصی مازندران در ساری افزود : یکهزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی تعطیل شده در داخل شهرک ها و بقیه در خارج از شهرک ها آماده واگذاری است. 

وی با بیان این نکته که شفاف سازی در مقوله انتشار آمار و فهرست واحدهای تعطیل شده یک اصل مهم است باید انجام شود، ادامه داد: درحال حاضر سرمایه گذاران جدید ابتدا با دیدن لیست این واحدهای تعطیل شده تصمیم گیری می کنند.  

زرندی دومین گام وزارتخانه در بهبود فضای کسب و کار و رسیدن به جهش تولید را تکمیل طرح های تولید و صنعتی عنوان کرد و گفت : وزارتخانه طرح هایی را که به دلایل مختلف پیشرفت فیزیکی ندارند ، شناسایی و برایشان فراخوان صادر کرده است.

وی با اعلام این که شمار زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت فعال هستند ، بیان داشت: وزارت صنعت برای افزایش ظرفیت این واحد ها نیز برنامه مشارکتی با سرمایه گذاران جدید را پیگیری می کند.

معاون وزیر صنعت همچنین گفت : طبق بررسی های صورت گرفته در ۲۴ رشته تولیدی و صنعتی کشور شاخص تولید امسال از سال ۹۰ کمتر شده است ، گفت : این مشکل را نیز  می توان با افزایش سرمایه در گردش حل و فصل کرد که درحال انجام است.

وی سرمایه گذاری در بخش خالی صنعت ، معدن و تجارت را بسیار مهم توصیف کرد و افزود : همسو با این رویکرد به صورت شفاف اعلام شده است که کشور در ۱۴۲ محصول اصلی واردات را انجام می دهد و به همین دلیل هم سرمایه گذاری در کشور برای تولید این محصولات مهم و ضروری است.

زرندی گفت : حتی وضعیت مقدار مورد نیاز واردات این محصولات در استان های مختلف  کشور مورد بررسی قرار گرفت تا سرمایه گذاری جدید در این مناطق پیشنهاد و سوق داده شود.

وی یکی دیگر از برنامه های وزارت صنعت را  ایجاد هلدینگ های سرمایه گذاری در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود : در آینده شاهد آمار خوبی در این بخش خواهیم بود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به اهمیت حوزه صادرات و تمرکز وزارت صنعت بر ظرفیت سازی در این بخش در هر استان تاکید کرد و بیان داشت: همواره استان مازندران به عنوان استان محوری برای صادرات انواع محصولات کشاورزی و دیگر کالاها به کشوهای سی آی اس cis  مطرح شده است و باید مسایل و مشکلات صادراتی استان حل و فصل شود.

وی به  اهمیت تنظیم بازار در شرایط خاص امروز کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع ارز موضوع اول تنظیم بازار است چرا که با ترمیم فضای صادرات و  ارز آوری ناشی از آن ، تلاطم بازار کنترل می شود و این که ارز سه هزار تومانی به  ۲۷هزار تومان برسد و قیمت دیگر کالاها افزایش بیاید امری طبیعی است.

زرندی تنظیم بازار را به توجه به نوسان قیمت ارز ضروری و از برنامه های مهم وزارت صنعت برشمرد و گفت : موضوع دوم در تنظیم بازار مقوله توزیع محصولات است که وزارت صنعت طرح و برنامه ساماندهی توزیع را با دستور شخص معاون اول رئیس جمهوری آغاز کرده است.

وی بهبود فضای کسب را برای شرایط فعلی اقتصاد و  جهش تولید مهم و اولویت وزارت صنعت دانست و افزود : این راه که مشکلات یکی یکی حل شود جوابگو نیست ، چرا که باید فضای فکری را یکپارچه کنیم یعنی مشکلات را باز چینش و برای رفع موانع  جهش تولید باید بازمهندسی فکری در حوزه تولیدات صنعتی و معدنی ایجاد کنیم.

معاون وزیر صنعت با بیان این که بخش تولید با ۱۶ دستگاه به صورت مستقیم ارتباط دارد ، گفت : وقتی  برای هر یک از این دستگاه های مرتبط ماموریت تعریف شود و هر یک با دستگاه ها با دنیایی از موضوعات مختلف سر و کار داشته باشند ، نیاز است برای حل مشکلات با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.

وی با اظهار این که باید برای حل مشکلات بخش تولید تغییر معماری صورت گیرد ، افزود : قدم به قدم پیش رفتن خیلی جواب نمی دهد.

زرندی گفت:  در حال حاضر ۱۷۰ مورد مسایل و مشکلات ۱۶دستگاه مرتبط با حوزه تولید برای بهبود فضای  کسب و کار احصاء شده است که عمده این مشکلات با دخالت ها و اعمال نظر هر یک از دستکاه ها شرایط را سخت تر کرده است .

وی افزود : باید نگاه قید بندها رادر حوزه تولید و صنعت از بین ببریم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر