شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 56456
تاریخ انتشار: 08 مهر 1399 08:58
فرشته فریادرس/ روزنامه نگار
به گزارش راه امروز به نقل از روزنامه تعادل: وزارت صمت در دولت دوازدهم به نسبت سایر وزارتخانه‌ها، دچار بیشترین تغییر وتحول مدیریتی بوده است؛ به‌طوری‌که وزرای قبلی یا کنار گذاشته شدند یا جابه‌جا. به عبارتی از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون وزارت صنعت، معدن وتجارت، دو وزیر و دو سرپرست را در راس خود دیده است، اما اکنون که در ماه‌های پایانی کار دولت دوازدهم هستیم، این وزاتخانه مهم بلاتکلیف و بدون وزیر مانده است. هرچند با برکناری «رضا رحمانی» در ۲۲ اردیبهشت ماه، چندین گزینه برای تکیه بر صندلی صمت مطرح شد، اما بخت با هیچ کدامشان یار نبود و نتوانستند ردای وزارت را بر تن کنند.  جدی‌ترین گزینه «حسین مدرس خیابانی» بود که پایش به بهارستان هم باز شد، اما با بداقبالی وعدم رای اعتماد نمایندگان با وزارت خداحافظی کرد. پس از آن در کارزار معرفی گزینه پیشنهادی، قرعه به نام «علیرضا رزم‌حسینی» افتاد و «حسن روحانی» رییس‌جمهور یکم مهرماه در نامه‌ای او را به مجلس معرفی کرد. «رزم‌حسینی» که در دولت «تدبیر و امید» استاندار استان‌های خراسان رضوی و کرمان بوده امروز راهی بهارستان می‌شود، تا درصورت جلب رضایت ونظر مجلسی‌ها، سکان ساختمان سمیه را در اختیار بگیرد. هرچند جو مثبتی در ساختمان هرمی شکل مجلس به وزارت او حاکم است، اما با این حال برخی جریان‌ها سعی دارند تا رزم‌حسینی را که کمی مانده تا وارد ششمین دهه زندگی‌اش شود، به مانند «حسین مدرس خیابانی» از سر راه بردارند.

اما باید دید رزم‌حسینی که حمایت حلقه کرمانی‌ها و خراسانی‌ها وبرخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان بانفوذ در مجلس را دارد، می‌تواند به آسانی از سد مجلس عبور کندیاخیر.  در این میان، هرچند برخی رزم‌حسینی را به چهره بانفوذی چون اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور مرتبط می‌دانند، که از او حمایت می‌کند، اما ظاهرا محمود واعظی هم برای عقب نماندن از قافله، رایزنی‌های خود را در جهت کسب رای اعتماد به گزینه پیشنهادی دولت از کانال برخی نمایندگان پی گرفته است. 

از سوی دیگر، خیلی از چهره‌های سیاسی و اقتصادی نیز «رزم‌حسینی» را مدیری اجرایی و برنامه‌ریز می‌دانند که می‌تواند در این برهه حساس کنونی بر مشکلات وزارت صمت فائق‌اید. با همه اینها، رزم‌حسینی ۵۹ ساله کرمانی را می‌توان از از معدود مدیرانی دانست که با هر دو جناح سیاسی کشور رابطه مطلوبی دارد و این موضوع می‌تواند، بسیاری از چالش‌های موجود در وزارت صمت را برطرف کند. 

با این حال، رزم‌حسینی امروز برای گرفتن رای اعتماد از مجلسی‌های یازدهم با سه چالش عمده روبرو است. نخستین چالش، بحث تابعیت مضاعف اوست، که طی روزهای گذشته انتقاد برخی از نمایندگان را در پی داشت.
 اگرچه حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس این موضوع را تکذیب کردند، اما همچنان از سوی برخی از نمایندگان این موضوع مطرح می‌شود که گزینه وزارت صمت دو تابعیتی است و نمایندگان نباید به وی رای اعتماد بدهند. از این منظر باید دید رزم‌حسینی در جلسه رای اعتماد چه پاسخی به این شبهه خواهد داشت وآیا می‌تواند نمایندگان را قانع کند. 
 اما چالش دوم، نفوذ برخی جریانات سیاسی در مجلس است که از قضا با وزارت رزم‌حسینی مخالفند. بنابراین این گروه تمام تلاششان را خواهند کرد اتهاماتی را متوجه رزم‌حسینی کنند، تا رای نمایندگان موافق را تغییر ونظر مجلسی‌ها را نسبت رزم‌حسینی مخدوش و از گردونه وزارت حذف وکنار گذاشته شود. با نگاه به این مساله و از آنجایی که رفتار نمایندگان این دوره از خانه ملت تا حدی غیرقابل پیش بینی است، رزم‌حسینی باید انتظار هر چیزی را از سبد رای نمایندگان داشته باشد. البته بدیهی‌است مجلس محترم شورای اسلامی برای رای اعتماد به یک وزیر همه جوانب را در نظر بگیرد، اما با این حال باید شرایط خاص کنونی را نیز مورد توجه قرار دهد. از این رو، برای وزارتخانه‌ای اینچنینی که چند ماهی بی‌وزیر مانده، داشتن وزیر بیش از آنکه چه کسی عهده‌دار آن باشد، موضوعیت دارد. البته این به معنای تایید کامل یا نفی گزینه پیشنهادی نیست. 

چالش سوم
چالش ونگرانی سوم ومهم‌تر در جلسه امروز رای اعتماد به «رزم‌حسینی»، عدم حضور «حسن روحانی» رییس‌جمهور است؛ چرا که نبود رییس دولت برای دفاع، قطعا کار را برای رزم‌حسینی سخت‌تر خواهد کرد.حتی ممکن است سرنوشتی مانند «مدرس خیابانی» برای «رزم‌حسینی» نیز رقم بخورد. برهمین اساس، رییس‌جمهور، که بیش از ۴ ماه وزارت صمت را بلاتکلیف گذاشته، باید بداند با نرفتنش ممکن است این وزارتخانه باز معطل بماند؛ مگر اینکه رییس دولت به تمامی خیالش از رای مثبت نمایندگان به گزینه پیشنهادی‌اش راحت باشد و از این رو، نرفتن را بر رفتن ترجیح دهد. 

با همه اینها آنچه تا اینجای کار مشخص است، استقبال بسیاری از نمایندگان مجلس از رزم‌حسینی است. آنها بر این باورند که او توانایی ساماندهی شرایط فعلی وزارت صمت را دارد. در نهایت امر، باید دید که آیا نمایندگان مجلس امروز به رغم مخالفت‌های شدیدی که با بدنه دولت دارند به رزم‌حسینی رای اعتماد می‌دهند یا خیر. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر