شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - October 05 2024
کد خبر: 55305
تاریخ انتشار: 16 شهريور 1399 09:59
گزارش فرارو از بورس تهران در روز یکشنبه ۱۶ شهریورماه ۹۹

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز یکشنبه ۱۶ شهریورماه ۹۹

روز متعادل بورس با رشد ۱۹ هزار واحدی شاخص کل و تغییرات ناچیز شاخص هم‌وزن شروع شد. حجم صف‌های فروش امروز به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و نقشه بازار به رنگ سبز درآمده. هرچند در ابتدای معاملات، نماد‌های فرابورسی و همچنین شرکت‌های کوچک بورس امروز عموما شرایط مساعدی ندارند
 به گزارش راه امروز،شاخص کل بورس تهران امروز کار خود را با رشد ۱۸ هزار و ۶۸۱ واحدی آغاز کرد و این رشد ۱.۱۴ درصدی را صرفا در پنج دقیقه رقم زد. امروز هم تعداد نماد‌های دارای صف فروش بالاست و هنوز خیلی از نماد‌های در محدوده قیمت منفی پنج معامله می‌شوند، اما آنطور که از شاخص‌ها پیداست، شرایط نسبت به دیروز بهتر شده و علاوه بر شاخص کل، شاخص هم وزن هم رشد داشته هرچند این رشد بسیار ناچیز و در حد پنج صدم درصد است. باید منتظر بمانیم و ببینیم در ادامه روند معاملات امروز آیا شرکت‌های کوچک مثل شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز به روند صعودی باز می‌گردند یا نه؟
 
نماد‌های منفی؛ بازنده در شاخص، برنده در تعداد
تعداد نماد‌هایی که امروز با کاهش قیمت مواجه شده‌اند همچنان از تعداد نماد‌های مثبت بیشتر است. طوری که از مجموع ۳۱۷ نماد بورسی امروز ۱۷۴ نماد در محدوده منفی معامله می‌شوند و ۱۴۳ نماد به رنگ سبز درآمده‌اند. تعداد نماد‌های منفی امروز خیلی کمتر از روز گذشته است، اما هنوز نماد‌های سبزرنگ نتوانست اکثریت را نسیب خود کنند. در فرابورس شرایط بدتر بد نظر می‌رسد. از مجموع ۲۲۶ نماد فرابورسی، در ابتدای معاملات امروز ۱۳۹ نماد در محدوده منفی و ۸۷ نماد در محدوده مثبت معامله می‌شوند و این مورد نشان می‌دهد قرمزی فرابورس بیشتر به چشم می‌آید.  
بررسی نقشه بازار نشان می‌دهد امروز هم مثل روز گذشته بازار متعادلی را شاهد هستیم، با این تفاوت که امروز از همین ابتدای معاملات رنگ سبز نقشه به قرمزی آن می‌چربد. گروه فلزات اساسی اغلب در صف خرید قفل شده‌اند و خودرویی‌ها قرمزی کمتری نسبت به روز‌های قبل دارند. به جز بانک دی، بقیه بانک‌ها عموما در محدوده مثبت و حتی صف خرید معامله می‌شوند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرایط خوبی را تجربه می‌کنند.
 
تکرار صف خرید سنگین برای فلزات اساسی
۴۶۱ میلیارد تومان سفارش خرید سهام شرکت ملی صنایع مس با حداکثر قیمت، بزرگترین صف فروش بازار امروز در ابتدای ساعات معاملات است که در نماد فملی شکل گرفته. بعد از آن صف‌های خرید نماد‌های عرضه اولیه مثل ثبهساز و بپیوند در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نماد تماوند که دیروز با بازدهی ۱۴۰۰ درصدی بعد از حدود شش ماه بازگشایی امروز، امروز هم شاهد صف خرید ۲۳۸ میلیارد تومانی است که برای یک نماد بازار پایه عجیب به نظر می‌رسد. در کنار فملی، کاوه و فولاد هم از گروه فلزات اساسی با تقاضای ۲۱۸ و ۱۱۹ میلیارد تومانی صف خرید سنگینی را در ابتدای معاملات امروز شاهد است. امروز نماد‌های بانکی مثل وتجارت با صف خرید ۲۱۴ میلیارد تومانی و وبصادر با صف خرید ۹۵ میلیارد تومانی شرایط نسبتا خوبی را تجربه می‌کنند.  

در  آن سوی بازار، نماد‌های آریان و وملی همچنان بعد از چند روز متوالی شاهد بزرگترین صف فروش هستند. ارزش صف فروش ابتدای معاملات امروز شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان به حدود ۵۸۰ میلیارد تومان می‌رسد. نماد گروه صنعتی ملی هم با صف فروش ۴۶۰ میلیارد تومانی در رتبه دوم قرار دارد. بعد از این دو نماد طلسم شده، نماد‌های دی، ثشاهد، لپارس، حکشتی، کسعدی، خزامیا و برکت به ترتیب بیشترین صف فروش را شاهد هستند.  
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر